„La o călătorie zilnică de 30 de minute cu maşina prin Timișoara, în medie de 20% din acest timp este pierdut, datorită problemelor de trafic”

Domnule Cristian Anton, sunteţi de ceva vreme în Ministerul Transporturilor, în cadrul ARR. De ce vă doriți să vă întoarceți în Timișoara și să deveniți consilier municipal?

Consider că perioadă la care faceți referire a fost una de acumulare, o perioadă de dobândire a unei experiențe pe care o recomand tuturor colegilor din PSD Timiș. Administrația centrală este una care te ține mereu în priză: te confruntă permanent cu situații, care îți pun la încercare toate abilitățile. Cred că am reprezentat cu cinste Timișoara în Ministerul Transporturilor și cred că a venit vremea să împărtășesc cetățenilor din orașul meu experiența acumulată la nivel central. A fi consilier municipal înseamnă să faci parte dintr-o echipă, care funcționează după niște criterii de perfomanță, iar în cazul nostru, a celor de la PSD Timișoara, performanța se formează în jurul a doi medici de renume: președintele Florin Bârsășteanu – care este candidatul PSD pentru funcția de primar – și sub directa coordonare a preşedintelui executiv – care este și candidat la consiliul local – Marius Craina.

Fiind specialist în transporturi, cum vedeți Timișoara în comparație cu alte metropole din țară sau europene?

Zona Metropolitană Timișoara trebuie privită ca o unitate administrativ – teritorială, un sistem complex de coordonare a resurselor şi obiectivelor vis-à-vis de transporturi inteligente în vederea dezvoltării sale din punct de vedere economic şi social. Astfel, aceasta va funcţiona ca o asociaţie de dezvoltare intercomunitară, persoană juridică de drept privat şi de utilitate publică, al cărei regim juridic este reglementat de lege. Aşadar, aici, de fapt, vorbim despre o colaborare a autorităților județene cu cele locale. Cel care are capacitatea de a rezolva această problemă este Sorin Grindeanu, care are în oferta electorală și dezvoltarea unui sistem de transport în concordanță cu Directivele europene și cerințele comunităților locale, comunități care îşi păstrează autonomia locală, raportat la serviciile locale de utilitate publică. Dacă vom avea o încadrare exactă în parametri bugetari a activității de transport, acoperirea integrală a nevoilor de transport public local va putea fi realizată cu un management modern circumscris în paradigmele conceptelor metropolitane.
Se va face o evaluare și redimensionare a tuturor traseelor, astfel încât să se elimine redundanțele și să se asigure interconectarea traseelor cu toate cartierele timișorene și, de ce nu, cu comunele periurbane ale Timișoarei. După ce activitatea regiei de transport public va fi pusă pe baze economice sănătoase, va fi introdus biletul unic de călătorie care va putea fi achiziţionat prin SMS, la fel ca şi sistemul de parcare inteligent. Biletul unic va putea fi achiziționat nu doar de la punctele clasice de vânzare a legitimațiilor de călătorie, ci și online printr-un SMS., pentru telefoanele mobile inteligente. În acest context, Timișoara şi unităţile administrative teritoriale din imediata apropiere a acesteia s-au dezvoltat într-un ritm alert, zonele periurbane simțindu-se obligate să se dezvolte în ritmul metropolei, determinând tot mai mult necesitatea abordării lor mai degrabă ca un întreg decât ca entităţi de sine – stătătoare. Această abordare nu poate fi decât una de ordin metropolitan, întrucât ea răspunde cel mai bine necesităţilor de dezvoltare, fapt demonstrat şi de experienţa altor state care au promovat dezvoltarea metropolitană şi care au obţinut rezultate recunoscute şi resimţite de cetăţeni.

Haideți să vorbim aplicat. Ce părere aveți despre infrastructura de transport?

Un studiu recent arată că Timișoara ocupa un loc fruntaș într-un top mondial al oraşelor cu cele mai mari probleme de trafic. Conform acestui studiu, la o călătorie zilnică de 30 de minute cu maşina prin oraş, în Timișoara, în medie de 20% din acest timp este pierdut, datorită problemelor de trafic și nu mai insist care sunt acestea. Ori, nu este normal ca în condițiile în care sunt investiții enorme în infrastructura rutieră, timișorenii să sufere ca urmare a unei ineficiențe a actului de management din administrație. Să începem cu străzile din Timișoara, de exemplu. Dacă ar fi să întrebi orice turist, care vine în Timișoara, pe cont propriu, să viziteze obiective turistice. Acesta îți va spune că s-a rătăcit de cel puțin 3-4 ori de la punctele de interes, până la hotel. Sunt străzi care își schimbă sensul de circulație de pe o zi pe alta, străzi care se închid datorită modernizării şi reparațiilor, străzi care sunt decopertate și alte cazuri. Doar suntem în campania electorală! Totul se face haotic, fără cap, dar oamenii sunt cei care suferă!

E un exemplu bun. Aveți şi soluţii?

Echipa de consilieri locali a PSD Timişoara va stărui în renegocierea la sânge a contractelor cu asfaltatorii şi vom impune condiţii drastice de penalizare în cazul nereabilitării străzilor în timp scurt. Vom analiza orice reabilitare cu maximă exigență. În acest fel, nu vor mai fi străzi pline de gropi şi neasfaltate cu săptămânile, care îngreunează traficul și așa sufocat de unele decizii „inteligente” ale unor capete luminate din Primăria Timişoara. Dacă vorbim despre parcări, ajungem într-o zonă fierbinte a deciziilor. Putem gândi o strategie pe termen scurt, mediu și lung și putem oferi timișorenilor siguranța de a-și putea parca mașinile într-un cadru legiferat și capabil să răspundă problemelor legate de parcare atât celor dintre blocuri cât și celor aflate pe principalele artere. Vom iniția proiectul parcărilor de tip Park&Râde, amplasate la toate porțile de intrare în oraș, unde cei care fac naveta în Timișoara să-și poată lăsa autoturismele pe timpul zilei, având la dispoziție mijloace de transport în comun pentru a se deplasa la locurile de muncă. Vom identifica locurile unde se pot realize parcări subterane și supraterane de tip Parklift, Combilift, Multiparker sau Levelparker. În ceea ce priveşte sistemul inteligent de dirijare a traficului, la momentul actual avem o tehnologie achiziţionată din banii timișorenilor și care nu este utilizată, în mod eficient. Numărul de intersecții incluse în acest sistem este la jumătatea necesarului, deși e nevoie a fi implementat în toată Timișoara.

Ce părere aveți despre transportul în comun?

Propunerea consilierilor PSD este ca Regia Autonomă de Transport Timișoara să fie transformată în societate comercială, fapt ce decurge și din obligațiile stabilite de Regulamentul (C.E.) nr. 1370/2007. Astfel vor fi eliminate pierderile suferite de către această regie, care subzistă în peisajul timișorean din banii contribuabililor, fără ca aceștia să aibă acces la un transport în comun modern, bazat pe raportul calitate – preț. Astfel Consiliul Local Timișoara va deține 100% din acțiunile noii societăți comerciale, care va prelua pe baza unui contract ferm activitatea de transport public în Timișoara. În baza unu audit, vor fi dimensionate corect subvențiile acordate de municipalitate, pe baza costurilor de exploatare și a numărului real de beneficiari, astfel încât să poată fi menținute actualele reduceri și gratuități, iar prețul biletului să nu se majoreze.

Se promite închiderea centurii Timișoarei. Cum vedeți această problemă?

La data întocmirii Masterplanului General de Transport, toți edili de municipii şi de consilii județene au fost prezenți, atât la dezbaterile publice cât și în audiență la ministrul transporturilor de atunci, domnul Ioan Rus. Mai puțin edilulul Timișoarei! Este ușor să acuzi PSD-ul că nu este executată centura, dar așa cum afirma preşedintele PSD Timişoara, dr. Florin Bârsășteanu, PNL a avut şase miniştri ai transporturilor, trei în guvernul Boc şi trei în guvernul USL şi în jur de 10 miniştri secretari de stat. Ce i-a împiedicat? Centura este o lucrare prevăzută în Masterplanul General de Transporturi al României care urmează să fie finanţat de Comisia Europeană. Dar și aici avem o problemă. Stăm și așteptăm să vedem când, onor Comisia, își dă acordul de finanțare? Pentru obținerea finanțării trebuie să faci ceea ce fac și alți edili dibaci din țară. Te duci la București și, cu efort concertat din toate părțile, poți face pași importanți în atingerea acestui deziderat.

Ce regretați în cazul în care sunteți obligat să lăsați Bucureștiul pentru Timișoara?

Nu am timp de regrete. Consider că aportul meu profesional la Autoritatea Rutieră Română este unul palpabil. Bineînțeles că am și neîmpliniri dar, dacă pun în balanță satisfacțiile, sunt mai numeroase decât regretele. Vreau să pun în valoare ceea ce am învățat în administraţia publică centrala și să aplic în cea locală. Tot timpul am funcționat într-o echipă și cred că acum, echipa coordonată de către doctorii Bârsășteanu și Craina, este una care are capabilitățile necesare aducerii de plus-valoare în administrația timișoreană. Fără falsă modestie, lista propusă de către PSD la consiliul local este una care cuprinde candidați-specialiști pe zonele în care activează și răspund exigențelor unei administrații publice locale moderne, europene.

Care sunt proiectele cu care veniți în fața electoratului timișorean?

Este greu să spui în câteva cuvinte. Știți și dumneavoastră proiectele sunt de maniera tomurilor scrise și a întinderii acestora pe domenii de activitate dar am să mă rezum și vă spun că îmi doresc pentru timişoreni:
• transparență totală în actele decizionale ale consiliului local și mai ales în ceea ce privește investiția și cheltuirea banului public;
• modernizarea, reabilitarea rețelei de drumuri, trotuare și străzi precum și amenajarea mai multor piste pentru bicicliști și fluidizarea traficului pentru cele peste 150.000 de autovehicule;
• dezvoltarea Timișoarei în consonanță cu cerințele unei zone metropolitane modern de tip European;
• asigurarea unor servicii publice de interes local la cele mai ridicate standarde;
• protecția social și siguranța timișorenilor;
• protecția mediului și a sănătății timișorenilor;
• încurajarea și susținerea unui mediu de afaceri sănătos și competitiv;
• colaborarea cu consiliul județean în vederea înființarea unei asociații de dezvoltare intercomunitară.

Informaţiile publicate de VOCEA TIMISULUI pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea în lead a sursei cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.

2 COMENTARII

  1. comentariul pus de mine nu a fost insultator.inteleg ca faceti parte domnului de mai sus. destul de neplacut sa cenzurati parerile cetatenilor. o zi buna.oricum psd a pierdut orice credit fiind partid corupt ca toate celelalte.

    • Pe domnul de mai sus il cunosc de vreo 25 de ani si nu are legatura cu comentariile tale. Daca esti postac pmp, sau pnl, sau alt partid schimba site-ul. Atata timp cat te exprimi fara sa injuri, iti garantez ca nimeni nu iti va cenzura opinia. O zi buna!

Comments are closed.