Potrivit legilor care guvernează România, mai puțin s(t)atul suveran și autonom Giroc, informațiile sunt clasificate, în funcție de importanța pe care o au pentru securitatea națională. Așa că, raportat la valorile care sunt protejate, nivelurile de secretizare sunt: strict secret de importanță deosebită, strict secret sau secret! Evident, toate au legătură doar cu date certe care, dacă ar cădea în mâinile inamicilor statului, ar creea prejudicii incomensurabile sistemului de drept și unității teritoriale. Niciunde, în afară de enclava de la marginea Timișoarei, autorizațiile de construire sau certificatele de urbanism nu intră în categoria secretelor de stat!
Și ca să fie limpede pentru tot natul, în urmă cu o lună de zile, în baza Legii 544 din 2001 privind accesul la informațiile de interes public, voceatimisului.ro a cerut Primăriei Giroc eliberarea unor duplicate, după o serie de acte administrative, care au legătură cu urbanizarea unor suprafețe de teren, deținute de persoana fizică Cristian Fedor.
Mai mult, în același context, așa cum rezultă din cererea înaintată entității, redacția noastră a solicitat răspunsul la alte două întrebări simple și punctuale: cine este angajatul Primăriei Giroc care a redactat și întocmit autorizațiile de construire și certificatele de urbanism, în beneficiul dezvoltatorului imobiliar și dacă imobilul colectiv, validat și legalizat de administrația locală, respectă sau nu cele două A.C.-uri, cele trei C.U.-uri, PUZ-ul și legislația in vigoare.
Așa cum era de așteptat, exact după 30 de zile calendaristice, maximul cât permite legea, și în ultima jumătate de oră de program, a venit și răspunsul din partea comunei Giroc, prin semnătura secretarului-general Carmina Mateia, responsabilă cu aplicarea Legii 544/2001.
Dincolo de domnia, stima și respectul, cu care am fost asigurați, din încheietura mâinii, funcționarul a plasat pisica moartă și întreaga responsabilitate, printr-o simplă propoziție și adresă de înaintare, direct în brațele arhitectei Cristina Babescu, șefa cu delegație a Biroului de Urbanism: ”…găsiți în atașament documentele solicitate, astfel cum au fost comunicate de către departamentul de specialitate”. Și, la finalul textului, se poate observa și forma fizică în care funcționarul Primăriei Giroc a ales să expedieze documentele publice, solicitate în baza legii.
Cert e că, în afară de un schimb fals și artificial de politețuri și câteva documente mâzgălite la extrem, după pofta inimii și după ureche, în ideea anonimizării cerute de GDPR (protecția datelor cu caracter personal), răspunsurile la cele două întrebări de mai sus, tot nu au venit. Deci, ca să evităm ecoul și ca să venim în sprijinul amneziei din rândul angajaților Primăriei Giroc, la prima întrebare, cea referitoare la cine este funcționarul care a întocmit și verificat cererile de urbanizare ale dezvoltatorului imobiliar Cristian Fedor, răspunsul este – arhitect Cristina Babescu.
La cea de-a doua chestiune – nu, proiectul nu respectă regula jocului! Oricum, asta va stabili, în scris, mai mult ca sigur, ISC Timiș, apoi prefectul Mihai Ritovoiu și, la final, instanța de contencios-administrativ.
Este cât se poate de evident că Primăria Giroc a omis să dea răspunsul la cele două întrebări, dintr-un singur motiv: în acest moment, arhitecta-șefă Cristina Babescu este cercetată de inspectorii de la Agenția Națională de Integritate, la sesizarea vocetimișului.ro!
Așa că, o confirmare scrisă a faptului că toate documentele urbanistice, solicitate de Cristian Fedor, au fost validate de întâia urbanistă a comunei, a cărei firmă familială (SC Pas cu Pas Proiect SRL) întocmise și planurile de dezvoltare, ar fi îngropat-o și mai mult Cristina Babescu! Ca să nu mai spunem că, așa cum rezultă din declarația de avere, datată 15 iunie 2022, arhitecta-șefă a Primăriei Giroc este și coproprietară a unui teren, alături de mama sa (acționara firmei) și Cristian Fedor (client privato-administrativ).
Glosar legislativ
Ca să nu mai existe discuții, că e plin de victime prin Primăria Giroc, apropo de transparența decizională, administrația locală de la marginea Timișoarei este rugată să facă două lucruri. În primul rând, să arunce o privire pe site-urile electronice ale altor unități administrative teritoriale, în special pe documentele de urbanism, care zburdă-n voie cu nume și prenume (beneficiar), cu număr de carte funciară etc. Să ia aminte, să noteze și, dacă se poate, în virtutea Legii 544/2001, să și aplice! Apoi, să se aplece, cu precădere, pe articolul 85 din GDPR, care include o excepție de la obligațiile legate de protecția datelor personale, supranumită chiar „excepția jurnalistică”:
Nici nu mai contează prea mult că, în răspunsul din voleu și monosilabic, asumat de entitatea administrativă către voceatimisului.ro, instituția publică a uitat, în mod voit, de principiul transparenței. O obligație legală care se traduce prin asigurarea caracterului public al procesului de autorizare, chiar și pe segmentul de urbanism!
Cert e că, dacă ar fi mâncat transparența pe pâine, la fel ca și celelalte unități, Primăria Giroc ar fi urcat pe site-ul instituției, așa cum cere legea, la liber, tot ce înseamnă documente care țin de dezvoltarea imobiliară a comunei! Nu doar beneficiari de PUZ-uri care, fie vorba între noi, tronează la liber cu nume și prenume, la fel ca și identitățile și iscăliturile funcționarilor, care au aprobat demersurile urbanistice.
Evident, cum toate aceste acte au un caracter public, ele pot face obiectul contenciosului administrativ. Nu de alta, dar conform legii, orice persoană care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim, de către o autoritate publică, printr-un act administrativ sau prin nesoluționare a unei cereri, se poate adresa instanței de judecată competente.
Și, mai mult, să solicite judecătorilor obligarea entității publice în a recunoaște dreptul pretins și îndreptarea situației! Exact cum va proceda și voceatimisului.ro, după ce va parcurge etapa plângerii administrative, pe care o va înainta, în chiar zilele următoare, în atenția (vice)primarului Dan Vîrtosu.
Chiar și în zi de azi, după mai bine de un deceniu de vasalitate în fața cooperativei imobiliare, care a făcut din administrația locală tot ce a vrut, Primăria Giroc nu vrea să priceapă că documentele de urbanism sunt… acte administrative cu caracter public! Și că toate ar trebui să fie la liber, conform principiilor de transparență decizională (Legea 52/2003)!
Problema e că entitatea publică de la marginea Timișoarei, în continuare, doar datorită unor orgolii mărunte, calcă în picioare, atât excepția jurnalistică, prevăzută de GRDP, cât și valorile Legii 544/2001 și Legii 50/1991. Altfel spus, joc de glezne, nu în folosul unei întregi comunități, așa cum ar fi firesc și normal, ci în beneficiul celor puțini și bazați…
Poate secretiza primaria documente de interes public?
Ideea e ca se folosesc de GDRP și le secretizeaza, dincolo de norme. Și doar când sunt interese!
Pe site-ul Primariei Giroc, la rubrica autorizatii de constructie, nu sunt prezente toate autorizatiile emise, pentru ca lipsesc anumite numere de autorizatie. Sa fie oare cu dedicatie cele care nu se regasesc acolo?