Taxarea proprietarilor de autovehicule, pe care Guvernul se pregăteşte să o schimbe, a fost modificată de zece ori până în prezent sub presiunea producătorilor şi a Comisiei Europene, bulversându-i însă pe cumpărătorii şi aşa puţini, care au învăţat o lecţie: „Cumperi azi, te judeci cu statul mâine”
Tema introducerii unei astfel de taxe a fost lansată pentru prima dată în martie 2006, când s-a anunţat că Guvernul va analiza aplicarea unei taxe ecologice pentru înmatricularea autovehiculelor provenite din UE după 1 ianuarie 2007, momentul aderării României la Uniunea Europeană. Guvernul condus de premierul Călin Popescu Tăriceanu, mare pasionat de industria auto, dorea astfel să evite creşterea numărului de maşini poluante în contextul anulării restricţiilor la importurile auto după integrarea în UE. Reacţia a fost previzibilă, iar Uniunea Naţională a Transportatorilor şi-a scos camioanele în faţa Ministerului Finanţelor, reclamând că taxa va influenţea negativ activitatea transportatorilor.
Prima modificare, după 4 luni
Tăriceanu a înţeles însă rapid că una este Germania şi alta România şi, ameninţat cu procesul la Curtea Europeană de Justiţie, a decis să reducă cuantumul taxei auto. Prima modificare a taxei era efectuată în luna aprilie, la doar patru luni de la introducere. Noua formulă de calcul a taxei de primă înmatriculare prevedea niveluri de până la trei ori mai mici pentru unele maşini vechi, dar mai mari la cele noi, data propusă pentru intrarea în vigoare a modificărilor legislative fiind 1 ianuarie 2008.
Ameninţaţi cu infringementul
Guvernul a încercat însă o nouă strategie dâmboviţeană şi a anunţat ulterior că noua taxă nu va mai fi aplicată din ianuarie, ci din iulie 2008. Comisia Europeană nu a gustat gluma şi a trecut la a doua etapă a procedurii de infringement împotriva României. Pentru a-i mai împăca pe oficialii UE, Guvernul a modificat din nou, în decembrie 2007, pentru a doua oară în acel an, sistemul taxei auto, corelând nivelul acesteia cu valoarea de piaţă a maşinii şi acceptând să introducă o procedură de contestare pentru persoanele care se consideră nedreptăţite.
Încep procesele
Proprietarii de maşini nu au stat însă să le dea Guvernul dreptul de a contesta taxa, astfel că în decembrie era înregistrat deja primul proces pierdut de stat, un arădean primind din partea judecătorilor dreptul să-şi recupereze de la stat taxa de 6.287 lei, cu dobânda aferentă şi cheltuielile de judecată.
Tot în decembrie 2007, considerând că taxa auto a fost primită cu reticenţă de către opinia publică, Guvernul a hotărât ca, din 2008, să schimbe denumirea impozitului din „taxa specială de primă înmatriculare” în „taxa pentru poluarea de la autoturisme”, pentru a marca foarte clar scopul pentru care a fost introdusă. Odată cu schimbarea denumirii, valoarea taxei a urcat de două-trei ori la maşinile noi Euro 4 şi a scăzut de zece ori la maşinile Euro1 vechi de 14-15 ani.
În război cu UE
În lipsa unei alte soluţii pentru a stimula vânzările de maşini noi, Guvernul a majorat pentru 2011 taxa auto cu până la 50%, în principal pentru vehicule poluante. Comisia Europeană şi-a văzut de treabă şi a apelat la instanţă, Curtea de Justiţie a Comunităţilor Europene hotărând că taxa încalcă legislaţia UE întrucât produce un dezavantaj la vânzarea maşinilor second-hand din alte state pe teritoriul României. Decizia Curţii a obligat Guvernul să modifice din nou sistemul de taxare, iar soluţia găsită a fost una inedită: rămâne şi taxa de primă înmatriculare, redusă cu până la 25%, şi se mai introduce şi o taxă de primă vânzare pentru maşinile aduse în ţară înainte de 1 ianuarie 2007 sau după această dată şi pentru care nu a fost achitată taxa auto.
Noi schimbări
Nici taxa de primă vânzare nu a avut însă viaţă lungă, deoarece, în iarna acestui an, Guvernul s-a gândit că dacă va suspenda pe un an această taxă va mai calma protestele populare din Piaţa Universităţii, unde una dintre scandări era împotriva noii taxe auto. Taxa a fost suspendată, manifestările au continuat, iar Guvernul şi-a depus mandatul.
Liniştea nu va dura..
Acum, premierul Ponta anunţă că sistemul de taxare a proprietarilor de autovehicule va fi din nou modificat, începând cu anul viitor, prin revenirea la vechea idee, parcă uitată, din 2006: înlocuirea taxei de primă înmatriculare cu o taxă de mediu, calculată în funcţie de nivelul de poluare. Pariurile legate de intervalul în care această virtuală taxă de mediu nu va fi modificată sunt deschise.
O.T.