Salarii fantomă la STPT: șoferii și vatmanii acuză minciuni, tăieri și lipsă de transparență

Promisiuni de 7000 de lei, realitate de sub 4000. Unii chiar cu tăieri de 1200 de lei.

În timp ce Societatea de Transport Public Timișoara (STPT) continuă să se laude cu „pachete salariale atractive” și venituri între 4.000 și 7.000 de lei, realitatea din autobuze și tramvaie e cu totul alta. Șoferii și vatmanii vorbesc între ei, în grupurile interne de WhatsApp, despre salarii scăzute, ore suplimentare neplătite corect, fluturași lipsă și tăieri neexplicate.

„Eu nici măcar 4.000 nu am mai luat de vreo 5-6 luni”, spune un șofer. „Ca să iei 7.000 de lei, trebuie să lucrezi 400 de ore. Unde dracu’ să mai dormi?”, adaugă altul, ironic.

Din mesajele interne reiese că orele suplimentare, zilele de sărbătoare și duminicile nu mai sunt plătite separat cu 100%, ci „amestecate” în totalul lunar. „Aceeași oră lucrată într-o zi normală e plătită la fel ca cea din Paști. Asta trebuie discutat, nu să ne tot cheme la ședințe unde ne aburesc”, scrie un alt angajat.

Tot mai mulți vorbesc deschis despre intenția de a pleca, fie în sectorul privat, fie în străinătate. Mulți consideră că „vremea dialogului a trecut” și că singura soluție e acțiunea în instanță.

Vatmanii au reclamat și ei scăderi salariale de până la 1.200 de lei față de luna precedentă, precum și ștergerea mesajelor critice din grupurile interne de discuție. Capturile de ecran consultate de redacție arată un climat tensionat și o revoltă mocnită în rândul angajaților. „Am terminat, dar nu pot să tac când văd nedreptate”, scrie un vatman într-unul dintre mesajele analizate.

Mai mulți angajați susțin că administrația ar fi șters mesajele incomode pentru a ascunde nemulțumirile. Pe lângă toate acestea, problema fluturașilor de salariu rămâne nerezolvată. De o lună, angajații spun că nu au primit documentele care să arate cum li s-au calculat veniturile. Aceasta nu este doar o lipsă de respect, ci și o încălcare a Codului Muncii, articolul 168, care obligă angajatorul să ofere salariatului, la momentul plății, un document care să detalieze salariul, orele lucrate și sporurile acordate.

Refuzul de a elibera fluturașii poate atrage amenzi din partea ITM și chiar acțiuni colective în instanță. În cazul tăierilor de salariu fără justificare scrisă și fără acordul angajatului, sancțiunile pot fi și mai severe. În tot acest timp, pe site-ul STPT continuă să apară anunțuri de angajare cu un ton optimist: „Pachet salarial atractiv, salariu între 4.000 și 7.000 de lei, sporuri, tichete de masă și beneficii suplimentare.”

Salarii fantomă la STPT: șoferii și vatmanii acuză minciuni, tăieri și lipsă de transparență

Realitatea e însă mult diferită. „Oficial, ăsta e salariul, dar în realitate nu ia nimeni atâta. Restul… se evaporă”, spune un șofer. Rezultatul e clar: tot mai mulți angajați, șoferi și vatmani, vor să plece. Timișoara riscă să se confrunte cu o criză de personal în transportul public, care va afecta direct serviciile oferite cetățenilor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

ANUNȚURI ȘI PUBLICITATE