Prevenirea şi combaterea infracţionalităţii reprezintă atribute esenţiale ale activităţii Poliţiei, iar aproprierea de comunitate pentru implicarea acesteia în activităţile de prevenire a faptelor antisociale reprezintă unul dintre obiectivele prioritare ale Poliţiei Române.
În perioada ianuarie – februarie 2019, la nivelul I.P.J. Timiș se desfășoară campania ”Nu te lăsa păcălit!”, în contextul informării cetățenilor din județul Timiș, cu privire la modalitățile de prevenire a victimizării în cazurile de înșelăciune prin telefon. Astfel, poliţiştii Biroului Analiza şi Prevenirea Criminalităţii desfășoară activități pentru prevenirea infracțiunilor de înșelăciune prin metoda “Accidentul”.
Prin campania ”Nu te lăsa păcălit!”, polițiștii îşi propun cu sprijinul mass-media şi a celorlalte mijloace disponibile, informarea unui număr cât mai mare de cetățeni cu privire la măsurile cu caracter preventiv ce trebuie adoptate în cazurile de înșelăciune prin telefon.
De asemenea, la finalul discuțiilor, le sunt distribuite materiale informativ–preventive, ce constau în flayere, afișe și bannere.
A se avea în vedere posibile victime și autori:
- Profil victimă – persoane de ambele sexe, trecute de 60 de ani fără studii sau absolvente de studii medii.
- Profilul autorului – condamnați aflați în detenție în penitenciarele din țară și cei care au săvârșit infracțiuni grave și se află în penitenciare de maximă siguranță.
Moduri de operare:
- Victimele sunt sunate doar pe telefonul fix, atât în timpul zilei cât și noaptea la ore târzii.
- Convorbirea poate dura 10 minute cât și ½ ore.
- Persoana care suna se prezintă ca fiind un membru de familie sau avocat, medic, polițist, procuror, reprezentant de la firma de asigurări.
Exemple de situații:
1.Persoana care sună se află în rolul victimei, a fost accidentată, se află în stare foarte gravă (coloană ruptă, membre fracturate etc. și are nevoie de bani pentru:
- a putea fi transportată cu elicopterul la alt spital.
- are nevoie de un transplant de plămâni, inimă (aici intervine o altă persoană ca fiind doctor sau manager de spital sau reprezentant de la asigurări) care folosește un limbaj protocolar și termeni medicali pentru a convinge persoana sunată că ruda sa are nevoie urgentă de bani și că viața ei depinde de acei bani.
2.Persoana care sună se află în rolul autorului unui accident. Acesta spune că are nevoie de bani deoarece a accidentat grav pe cineva și pentru a se împăca cu persoana rănită trebuie să-i dea o sumă mare de bani (aici intervine o altă persoană, de regulă avocat, polițist) care folosind un limbaj de specialitate, încearcă să convingă persoana sunată, că fără acei bani fiul/ fiica va fi arestată și e posibil să fie condamnată la mulți ani de închisoare.
Fiți informați, doar așa puteți fi protejați!