În urmă cu circa două săptămâni primele două tramvaie părăseau depourile Regiei Autonome de Transport Timișoara (RATT), pentru a poposi în destinații diferite, unul la Arad și celălalt la Pașcani, ambele pentru mult-așteptata reabilitare ce va avea loc simultan în cele două fabrici, Astra Vagoane, respectiv Remarul.

Imaginile, pe care le avem mulțumită colegilor de la blogul Public Transport Timișoara, ne arată că angajații companiei moldave nu stau cu mâinile în sân și că s-au apucat serios de treabă, însă, așa cum scriu și colegii pe blog, se observă faptul că din tramvaiul propriu-zis nu a mai rămas aproape nimic, asta în ciuda faptului că la plecarea primului tramvai pentru reabilitare, primarul Nicolae Robu vorbea despre o reconstrucție în care tramvaiul își păstrează șasiul si scheletul, inclusiv acoperișul. ”Teoretic tot ce trebuia îndepărtat erau partea din față (botul) și partea din spate, acestea urmând a fi înlocuite cu unele noi, cu un design modern”, de unde se deduce că, după toate probabilitățile, o primă ”modificare” a contractului va avea loc.

Decizia de a îndepărta majoritatea componentelor tramvaiului este o decizie luată ad-hoc, neprevăzută în contract: “Analiza stării caroseriilor celor două vagoane a dus la concluzia că acoperișul și pereții laterali se îndepartează, din vehiculele inițiale rămănând doar șasiul și stâlpii de la capătul fiecărui segment. Șasiul va suferi, însa, transformări vizând întărirea sa” anunța un angajat al RATT pe forumul companiei de transport public. ”La Pașcani au fost îndepărtate acoperișul și pereții laterali ai segmentului A al vagonului 3504. Desigur, prin lucrări similare trece la Arad și vagonul 3517” mai susține aceeași persoană.

Pe blog se atrage atenția din nou asupra costurilor care implică aceste modificări aduse tramaielor. ”Este clar că nu trebuie să fii expert să-ți dai seama că orice modificare adusă proiectului inițial se va reflecta în prețul final, care plecase la început de la 600.000€, ajunsese până la plecarea tramvaielor la 750.000€, și pare că este în creștere. Întrebare mea: merită o vechitură de peste 40 de ani, investiția asta imensă, sau mai bine optam pentru tramvaie noi, care pe lângă starea de NOU, aduceau și capacitate dublă de transport, tramvaiele modernizate nemaiavând capacitatea de a trage remorci, și nefiind dotate cu podele joase – poate cea mai mare lipsă a modernizarii” scrie autorul materialului. Răspunsul nu ne rămâne decât să-l aflăm de la companiile care se ocupă de reabilitarea tramvaielor, sau, de ce nu, de la primarul Timișoarei, Nicolae Robu.