Timișorenii care locuiesc în zona Modern sunt revoltați de faptul că în apropierea locuințelor lor se construiește o benzinărie. Cum a fost posibil acest lucru, în condițiile în care trei asociații de locatari s-au opus proiectului? Asta am încercat și noi să aflăm, care sunt de fapt motivele care se ascund în spatele acestei afaceri și cine profită de pe urma sa.

Benzinăria care urmează să fie construită în zona Modern, la ieșirea spre Lugoj, la doar câțiva metrii de blocurile din zonă, îi aparține lui Teodor Tuducan. Omul de afaceri este patronul firmei care îmbuteliază apa Perrena, printre altele. Am încercat să aflăm și cum omul de afaceri, cunoscut în anturajul primarului Timișoarei ca fiind un prieten apropiat de-al lui Nicolae Robu, a obținut dreptul asupra terenului, dar și autorizațiile de construcție necesare.

Omul de afaceri a pus ochii pe teren și s-a interesat cum l-ar putea obține. În anul 2002, a bătut la ușa soților Todor, familie care cerea despăgubiri pentru faptul că în anul 1977 au fost expropriați de terenul și casa aflate la intersecția dintre bulevardul Simion Bărnuțiu și Calea Dorobanților. În urma exproprierii, casa a fost demolată, iar familia s-a chinuit de peste 10 ani pentru a rezolva problema retrocedării. Cei doi soți ne-au declarat că pur și simplu s-au trezit cu bărbatul la poartă, care le-a spus că le rezolvă retrocedarea cu condiția să fie mandatat să cumpere terenul. Teodor Tuducan și familia Todor au semnat un precontract de vânzare-cumpărare, dar și un act prin care îl mandatau pe acesta să se ocupe de teren. Potrivit actelor semnate în februarie 2013, când familia Todor ar fi devenit proprietară, urma să vândă trei pătrimi din cei 498 de metri pătrați expropriați, pentru suma de 31.000 de euro. Ca garanție, aceștia au primit un avans de 15.000 de euro.

La scurt timp după semnarea actelor, problemele au început să se rezolve pe rând, una câte una. La o lună de la semnarea documentelor la notar, a fost aprobată o hotărâre de consiliu local, inițiată de primarul Nicolae Robu, pentru a îndrepta anumite erori materiale din cartea funciară. A urmat apoi, în octombrie, referatul de restituire a terenului, și la finalul lui octombrie, edilul timișorean a semnat dispoziția nr. 1602, prin care s-a restituit parcela respectivă. Astfel, spre suprinderea familiei Todor, omul de afaceri a reușit să rezolve în mai puțin de un an, ceea ce ei nu au reușit în 11. El a devenit proprietar al terenului retrocedat cu acte în regulă în ianuarie 2014. Nu a mai făcut demersuri pentru a recupera despăgubirile pentru casa demolată foștilor proprietari, deși a fost mandatat pentru asta, ci a deschis o acțiune în instanță pentru partaj judiciar. Mai exact, el a cerut să primească și diferența de o pătrime din terenul expropriat. Inițiat, magistrații Judecătoriei Timișoara nu i-au dat câștig de cauză, dar l-a obținut prin recurs, la Tribunalul Timiș, în aprilie 2015. Cu cei 498 de metri pătrați în proprietatea sa, dar în condițiile în care terenul era înconjurat de spațiul verde, proprietate a Primăriei Timișoara, Teodor Tuducan a demarat demersurile pentru construirea benzinăriei. După un prim certificat de urbanism negativ, cel de-al doilea a fost aprobat, iar omul de afaceri a primit aviz de oportunitate din partea primăriei pentru a construi benzinăria.

Locatarii, împotriva proiectului pentru benzinărie

La consultarea locatarilor, s-a constatat că toți se opun, argumentând că în zonă sunt localizate șapte benzinării, dintre care una la doar câteva sute de metri. Părerea celor trei asociații de locatari însă nu a fost considerată importantă de către reprezentanții primăriei. “La primărie au venit în vară și am spus că nu suntem de acord. Ne-au spus să ne prezentăm să depunem actele în vară. Am făcut tabelul, ședință, a semnat toată lumea că nu e de acord. Din toate asociațiile, doar trei am fost, toate împotrivă. Mie nu-mi trebe bombă sub bloc, la geam”, ne-au spus reprezentanții asociațiilor de locatari din zonă.

Aprobări pe bandă rulantă pentru Tuducan

Astfel în continuare omul de afaceri primește toate aprobările de care are nevoie. Potrivit regulamentului de urbanism local, pentru construcția unei benzinării trebuie asigurate trei locuri de parcare pentru fiecare pompă. Din moment ce benzinăria lui Tuducan a fost prevăzută cu două pompe, aceasta trebuia să aibă asigurate șase locuri de parcare. Fără acestea, nu este posibilă investiția. Cu toate acestea, după mai multe respingeri în comisia de circulație a Primăriei Timișoara, pe motiv că ar încurca traficul în intersecție, a fost într-un final dată aprobarea, cu doar trei locuri de parcare. Ne este greu să credem că membrii comisiei de circulație nu cunosc regulamentul de urbanism local sau că au dat aprobarea în necunoștință de cauză.

În mod și mai surprinzător, comisia de circulație a venit cu propunerea de a realiza o parcare publică cu 30 de locuri și amenajarea unei zone verzi, investiția fiind suportată de către investitor. Propunerea a venit și cu o condiție, și anume ca aceste amenajări realizate pe domeniul public să fie finalizate concomitent cu bezinăria. În octombrie 2015, Nicolae Robu înaintează Consiliului Local Timișoara proiectul pentru apobarea planului urbanistic zonal prin care se aprobă construcția benzinăriei: “Se aprobă Planul Urbanistic Zonal “Amenajare statie de distributie carburanti, imprejmuire si elemente de signalistica”, Calea Dorobantilor nr. 49/A, C.F. nr. 437223, nr. Cad. 437223, Timişoara, având ca beneficiari pe TUDUCAN TEODOR CRACIUN si TUDUCAN VIORICA GIANINA, întocmit conform Proiectului nr. 26-DOR-15, realizat de S.C. 5U STAMP S.R.L., care face parte integrantă din prezenta hotărâre.

Conform Avizului Comisiei de Circulatie NR. DT2015-002668/ 01.10.2015, se propune studierea amplasarii pe domeniul public (parcela aflata in prezent, in proprietatea Statului Roman, nr. cad. 437222) a unei suprafete de 910 mp. ca zona verde reglementata si 30 locuri de parcare publice, precum si a amenajarilor rutiere si dotarilor tehnico – edilitare necesare pentru deservirea obiectivului, ce se vor realiza pe cheltuiala investitorului, conditionata de clarificarea situatiei juridice a terenului necesar realizarii locurilor de parcare publice. Art. 6: Potrivit Avizului Comisiei de Circulatie mentionat mai sus, lucrarile propuse pe nr. Cad. 437222, vor fi finalizate pana la intabularea obiectivului propus prin prezenta documentatie.

După ce a fost aprobat PUZ-ul pentru investiție, în decembrie 2015, primăria a eliberat autorizația de construcție nr. 1819, prin care a fost aprobată construcția stației de alimentare cu carburanți. Asta însă fără a se ține cont de referatul hotărârii de consiliu local, care reglementa faptul că este nevoie de șase locuri de parcare și nu trei, așa cum erau prevăzute în proiect. În ianuarie 2016 municipalitatea a emis autorizația de construcție nr. 39, prin care se dă aprobare pentru „lucrări de amenajare a spaţiilor publice – amenajare cu zone verzi, căi de comunicaţii şi parcări publice (20 locuri) pe domeniul public”. Din moment ce aceasta nu a fost reglementată de o hotârâre a Consiliului Local Timișoara în care să scrie clar că pe terenul respectiv se va construi o parcare, autorizația este ilegală. Punctul nostru de vedere este susținut chiar de către consilierii locali, care au votat PUZ-ul, dar care a trecut nepăsător, până în momentul în care le-am atras atenția asupra problemei.

“În general materialele acestea vin pe suplimentare PUZ, de obicei am rețineri atunci când trebuie votate, însă îmi amintesc vag de acest subiect, a fost vorba de aprobarea unui PUZ pentru o benzinărie, niciunde în material nu era un articol care să permită categoric folosirea unui teren de aproape 1.000 de metri pătrați al statului român de către proprietarul benzinăriei și din punctul meu de vedere este ilgal semnată autorizația de construcție atât a benzinăriei, cât și a parcării. Niciunde nu am concesionat sau nu am dat dreptul unei societăți private să exploateze o parcare publică. E o diferență majoră între a aproba un PUZ și a construi o benzinărie pe domeniul public. Care este interesul municipalității? Vor ocupa clienții benzinriei locurile de parcare? De ce dăm cu titlu gratuit de folosință această parcare?”, a declarat consilierul local Alfred Simonis.

Construcția benzinăriei a avansat deja, aceasta ajungând chiar sub geamurile blocurilor. De asemenea, a fost îngrădit domeniul public pe care se amenajează locurile de parcare. Am fost curioși să vedem care este punctul de vedere al primarului Nicolae Robu față de această situație. Nu am obținut însă un răspuns clar.

“Nu s-a înstrăinat nimic al statului. Ce-i al statului sau al admistrației publice este al administrației publice, cel puțin cu mine ca primar nu s-a înstrăinat nimic. Ce e proprietate privată e proprietate privată. Deci nu s-a înstrăinat absolut nimic cu mine ca primar. Punct. Mai departe e altă discuție care nu se poartă cu mine. E dreptul unui proprietar să-și valorifice proprietatea, indiferent cum îl cheamă pe acel proprietar, e un drept constituțional și nimeni nu poate să boicoteze pe cineva să-și valorifice proprietatea câtă vreme ceea ce face se încadrează în PUZ, în PUG, la o altă scară și se respectă legislația în vigoare. Mai departe n-am ce să-mi pierd vremea cu discuții cu ce spune x sau y de pe stradă”, a declarat Nicolae Robu.

Nemulțumiți de răspuns, am insistat, dar edilul a replicat că nu își pierde vremea cu astfel de probleme.

“Chiar nu-mi pierd vremea. Aveți legea 544, vă rog să vă adresați, primiți răspuns scris asumat de la cei ce se ocupă de subiect, nu mă ocup eu de așa ceva. Ce credeți, că eu mă duc să-l întreb pe administrator dacă e de acord? Nici nu știu dacă trebuia să fie de acord, că nu știu exact vecinătățile cum sunt. Nu-s astea problemele mele”, a mai spus Robu.

Suntem curioși cum și-a pierdut Nicolae Robu vremea în vara lui 2015, când a plecat în concediu în Sardinia cu omul de afaceri Tuducan. Oare printre un cocktail și un bronz de vară au copt și problema benzinăriei și au găsit soluția ideală? Am încercat să aflăm și varianta omului de afaceri, dar nu a putut fi contactat până la data publicării acestei știri.

Tuducan, protejatul Poliției Locale

Pe lângă numeroasele ilegalități făcute pentru construcția benzinăriei, nici după demararea proiectului, investitorul Teodor Tuducan nu respectă legislația. Deși este obligat prin lege să semnalizeze lucrarea, afișând la loc vizibil panoul de identificare a investiției, acesta nu a făcut-o. Am semnalat Poliția Locală Timișoara în legătură cu această problemă, iar în urma verificării agenților din teren, am primit următorul răspuns:

“Ca urmare a verificărilor efectuate de polițiștii din cadrul Serviului Disciplina in Constructii si Afisaj Stradal, in data de 12.02.2016, in locatia Calea Dorobanților nr. 49/A, s-a constatat că Societatea Cormerciala Apollini Company SRL nu a îndeplinit obligația de a afișa la loc vizibil panoul de identificare a investiției cu elementele stabilite conform normelor metodologice de aplicare a Legii 50/1991, nefiind respectate dimensiunea literelor și a panoului. Drept urmare a fost întocmit proces verbal de sancționare conform HCL 371/2007, art. 37, alin. 1., care prevede amenzi de până la 1000 lei”, au transmis reprezentanții Poliției Locale Timișoara. 

Deși panoul de semnalizare lipsea cu desăvârșire, fapt care potrivit articolului 3 din Ordinul 63/11 august 1998, se pedepsește cu sistarea imediată a lucrărilor, reprezentanții Poliției Locale au motivat că de fapt panoul există, dar că nu respectă dimensiunile cerute. Panoul la care se referă polițiștii constă în două coli A4, lipite pe un container în interiorul șantierului.

Spune-ţi opinia civilizat!