In timp ce autoritățile locale mimează grija pentru mediu, iar RETIM facturează “servicii ecologice” la prețuri de Germania, pe străzile Timișoarei curge nestingherit o zeamă toxică: levigatul. Acesta este un lichid rezidual rezultat din descompunerea gunoaielor – este transportat zilnic, la propriu, de autogunoierele RETIM prin cartiere, pe bulevarde, prin fața școlilor și spitalelor. Iar totul se petrece cu o seninătate revoltătoare, sub ochii nepăsători ai celor care ar trebui să vegheze la curățenia orașului.
Imaginile video vorbesc de la sine
Filmări realizate în Timișoara, aflate în posesia Vocea Timișului, arată autogunoiere RETIM din care curge levigat în valuri. Dârele maronii urmează vehiculele pe distanțe lungi, iar în unele zone lichidul stagnează în bălți cu miros pestilențial. Pe asfalt, în rigole, în fața porților oamenilor, împreună cu copii, bicicliști sau pietoni.
Mașinile din imagini sunt închiriate de RETIM de la grupul german RER, în baza unei rețele contractuale care scurge bani din bugetul local în buzunare private. Unele dintre aceste autogunoiere sunt prezentate publicului drept vehicule „Euro 6”, dar imaginile demonstrează contrariul: nu doar că nu sunt performante, dar pun în pericol mediul și sănătatea publică.
RETIM încasează. Timișorenii inspiră
Levigatul este toxic. Nu doar prin mirosul greu de suportat, ci prin compoziția sa: bacterii, metale grele, compuși organici și agenți patogeni. În mod normal, acest lichid trebuie colectat separat, transportat în containere speciale și tratat corespunzător. Nu în Timișoara.
RETIM, firmă aflată 50% în proprietatea Consiliului Local, operează de ani de zile fără ca aceste scurgeri să fie sancționate de vreo instituție de mediu. Garda de Mediu Timiș tace. ADID, autoritatea județeană care ar trebui să verifice, se face că nu vede. În schimb, amenzi pentru populație dacă nu sortează corect gunoiul.
Responsabilitate zero, profit maxim
RETIM plătește lunar chirii de mii de lei pentru fiecare autogunoieră. Sumele, prezentate în episodul 1, ajung la 13.500 lei/lună per unitate. Cu toate acestea, mașinile nu sunt spălate frecvent, nu sunt etanșe și nici nu par a fi verificate tehnic cu rigoare. Asta în ciuda faptului că, teoretic, ADID ar trebui să se asigure de respectarea normelor.
Dar ce să mai verifice ADID, când chiar RETIM operează stația de tratare de la Ghizela, locul unde ajunge levigatul – în cazul fericit în care nu se scurge prin Timișoara? Ce control poate face Consiliul Local, când este acționar împreună cu cei care încasează chiria pentru mașini?
Un oraș intoxicat cu tăcere
Pe cât de deranjant este levigatul, pe atât de toxică este lipsa de reacție instituțională. Răspunsurile lipsesc. Asumarea la fel. Iar timișorenii, deopotrivă contribuabili și clienți ai RETIM, sunt cei care plătesc cu bani, nervi și sănătate.





Iarba e mare prin jurul blocurilor, când va fi tunsă?