Promisiunile USR privind transparența administrației s-au transformat, la Timișoara, într-o opacitate programatică. Consilierul local Roxana Iliescu a depus o solicitare oficială prin care cerea situația concediilor și deplasărilor primarului Dominic Fritz în perioada ianuarie–iulie 2025. Răspunsul primit de la Primăria Timișoara este stupefiant: informațiile nu se comunică, pentru că ar fi date cu caracter personal sau pentru că depășesc cadrul legal al drepturilor consilierilor locali.
Într-un document semnat de Direcția Secretariat General, Serviciul Administrație Locală și Agricolă, primăria invocă prevederile OUG nr. 57/2019 și explică astfel: deplasările externe în interes de serviciu se raportează doar dacă sunt făcute în baza atribuțiilor prevăzute de lege, altfel nu sunt de interes public; deplasările interne nu se comunică, pentru că între primar și Consiliul Local nu există raporturi de subordonare, ci doar de colaborare; concediile de odihnă sau fără plată sunt încadrate de primărie la categoria „date cu caracter personal” și, prin urmare, nu pot fi comunicate.
Cu alte cuvinte, chiar și un consilier local, ales în mod legitim și cu rol de control asupra administrației, nu are voie să știe când și cât timp este primarul la birou sau în concediu. Dacă unui ales local i se refuză accesul la asemenea informații elementare, ce șanse mai au simpli cetățeni să afle adevărul despre activitatea edilului?
Refuzul are o logică politică și de imagine. De la începutul mandatului său, Fritz este prezent mai degrabă la București, în studiourile televiziunilor și în conferințele USR, decât în Timișoara. Chiar și atunci când figurează oficial în concediu, primăria distribuie comunicate zilnice cu declarații ale edilului, ca și cum ar fi „pe baricade”. Practica seamănă mai degrabă cu o strategie de PR, nu cu un exercițiu de transparență.
În plus, argumentul că zilele de concediu reprezintă date personale este forțat și abuziv. Vorbim despre o funcție publică de prim rang, iar absența sau prezența primarului la muncă afectează direct exercitarea mandatului și interesele comunității. În multe administrații locale din România și Europa, aceste informații se publică transparent, tocmai pentru a garanta responsabilitatea față de cetățeni.
Dincolo de justificările juridice și jongleriile cu articole de lege, rămâne un adevăr simplu: Dominic Fritz este mai des prezent la București decât în Timișoara. Cetățenii îl văd mai mult pe la sediul USR sau la talk-show-uri naționale decât la conferințe de presă în primărie sau pe teren, în mijlocul problemelor orașului. A ascunde situația concediilor și a deplasărilor în spatele unor texte de lege nu schimbă realitatea: Timișoara are un primar part-time, care confundă mandatul administrativ cu cariera de politician național.
Refuzul Primăriei Timișoara de a comunica informații elementare despre activitatea primarului reprezintă o sfidare directă nu doar la adresa cetățenilor, ci și la adresa Consiliului Local. Transparența promisă de USR se transformă într-un exercițiu de camuflaj. Dincolo de litera legii, există o obligație morală și politică: aceea de a răspunde comunității care te-a ales. Dominic Fritz poate să-și ascundă concediile în hârtii, dar nu poate ascunde realitatea că Timișoara are un primar care își petrece mai mult timp la București decât în orașul pe care ar trebui să-l administreze.