După ce-a fost lăsată în coada țării în materie de investiții la nivel de infrastructură, Timișoara, dar și județul Timiș în general, mai primesc o lovitură sub centură, sau în centură, sau cum vreți să-i spunem.
Ministerul Transporturilor a elaborat un Masterplan General de Transport pe termen scurt, mediu şi lung pentru întreaga suprafață a României, iar conform acestuia, Timişoara nu va avea centură ocolitoare nici până în 2030. În reţeaua principală a coridoarelor europene considerate prioritare de Comisia Europeană la nivel continental, țara noastră este traversată de coridorul IV pan-european de la Nădlac la Constanța, prin: Arad, Timișoara, Lugoj, Deva, Sebeș, Sibiu, Pitești și București, sau altfel spus autostrada A1 Nădlac-București și continuând cu autostrada A2, București-Constanța.
Culmea, conform Masterplanulului General de Transport, autostrada care va face legătura între Estul României și Vestul Europei trece prin Ploieşti şi Braşov, nu prin Piteşti, ceea ce ar putea duce inclusiv la pierderea unuia dintre cei mai mari investitori pe care îi are România la ora actuală, dar un motor pentru economia țării noastre – Uzinele Dacia, Renault punând presiuni pe autoritățile centrale pentru finalizarea A1, însă Guvernul pare că vrea să le facă în ciudă francezilor.
Ponta și ai lui au pus în cap de listă Ploieşti-Comarnic-Braşov-Sibiu, care nu face parte dintre prieoritățile europene. Autostrada Braşov-Bacău a fost de asemena ”uitată” de guvernanți, deși a fost cerută insistent de europeni, iar toate aceste idei de ”Gică-contra” nu vor face altceva decât să îndepărteze țara noastră de factorii decizionali la nivel de UE. De asemenea, trebuie menționat că proiectele care nu sunt catalogate drept ”prioritare” de Comisia Europeană, nu beneficiază de finanțare de 85 % din valoarea lor, ci de mult mai puțin.
Interesant sau nu, conform Masterplanului propus de Guvern Comisiei Europene, care a sugerat modificarea de urgență a acestuia, în perioada 2021-2030 se vor construi șosele de centură pentru următoarele ”noduri” importante de trafic:Beclean, Buzău, Fălticeni, Filiaşi, Luduș, Roman,dar și pentru alte astfel de ”puncte”, între care nu se putea găsi loc și pentru Timişoara.
La fel de importantă ar fi o autostradă care să facă legătura între România și Serbia, chiar pusă în discuție de autoritățile celor două țări, însă ”uitată” și ea de cei care se ocupă acum de Ministerulul Transporturilor, deși sârbii vin deja spre Vârșeț cu o autostradă demarată la Belgrad. Vecinii de la sud-vest au în plan finalizarea acesteia undeva în 2015, cel târziu în 2016, în condițiile în care Serbia ar putea adera la Uniunea Europeană în jurul lui 2020. Această autostradă ar fi trebuit să facă legătura între A1, șoseaua de mare viteză care trece pe lângă Timișoara și punctul de trecere al frontierei de la Moravița.
Din aceeași categorie, de ”vise”, amintim defuncta autostradă A6, cea care pornea din A1, de la Lugoj și avea să ajungă la Calafat, pentru a trece peste Dunăre, în Bulgaria. Cu numai 11 kilometri construiți, între Lugoj și Balinț, ea a rămas un vis frumos pentru locuitorii județului Timiș, A6 urmând să fie ”înlocuită” cu un drum expres(!?).
Fraieru de Robu parca zicea ca de acuma vom fi conectati la fonduri. Nu?