EXCLUSIV Aeroportul Internațional Timișoara, un experiment pesedist (ne)reușit (III)!

- Advertisement -

Pe scurt, firmele de casă ale PSD Timiș, susținute cu frenezie de Dan Idolu, au revenit la matcă, banul public a început să fie cheltuit cu un avânt pionieresc, contractele au început să curgă mai ceva ca laptele și mierea, mii de panseluțe au fost plantate în plină iarnă de parcă parcarea AIT era la concurență cu grădinile de la Versailles, plățile restante către firmele prietene au fost onorate, deși ele au fost stopate, pe motive de legalitate, de către vechea conducere de pe Traian Vuia și, mai mult decât atât, ca treaba să fie clară, o serie de facturi, reprezentând sume deloc de neglijat, au fost stornate, la comanda directorului AIT, Dan Idolu, probabil, pe motiv că în parohia pesedistă mușchii fac legea banului public. Acum, după nici 2 ani de mandat sub bagheta magică a pesedistului Idolu, Aeroportul Internațional Timișoara are visteria aproape goală, se confruntă cu zeci de litigii de muncă și procese comerciale, marea lor majoritate cauzate de orgolii și răzbunări mărunte, instituția are un grad de îndatorare către bănci și firme de leasing greu de suportat de la o lună la alta, iar la toate acestea se adaugă un număr de pasageri și operațiuni aeriene, în continuă scădere!

Lecții de management

Pentru că toate experiențele din trecut, au legătură stânsă cu prezentul mandat al lui Dan Idolu la cârma AIT, trebuie spus că, în primul mandat de pe ”Traian Vuia”, pesedistul a simțit nevoia acută, în calitate de manager, să informeze consiliul de administrație al instituției aeroportuare, nu oricum, ci în scris, că ”prețurile minime de pornire pentru licitațiile privind închirerea de spații comerciale în incinta AIT, în funcție de destinația acestora, sunt următoarele: spații comerciala în aerogară – 50 euro/mp, birouri ticketing – 10 euro/mp, birouri administrative în aerogară – 20 euro/mp, spații anexe companii aeriene – 8 euro/mp, agenți transport marfă în incinta AIT – 25 euro/mp, spații administrative în incinta AIT – 10 euro/mp”. Până aici, toate bune și frumoase, doar că, la scurt timp, în data de 9 decembrie 2008, prin contractul cu nr. 1629/DC, Dan Idolu semnează un contract comercial cu SC Cargo Globe SRL, prin care-i atribuie acestei firme o suprafață de 670 mp, la un preț de numai 6 euro pe mp! La nici 2 luni de zile, SC Cargo Globe SRL subînchiriază o suprafață de 100 mp din cei 670 mp contractați de la pesedistul Dan Idolu unei alte firme private, SC World Mediatrans SRL, la un preț dublu, adică la 12 euro/mp! Ca mai apoi, după o altă mică perioadă de timp, aceeași SC Cargo Globe SRL să mai închireze, o altă suprafață de 15 mp aceleași SC World Mediatrans SRL, la un preț de 26 euro/mp! Și tot așa, până când mare parte din spațiul de 670 mp, închiriat direct de la AIT cu doar 6 euro, a fost subînchiriat către alte firme private, evident, la prețuri și de 4 ori mai mari, decât cele contractate de managerul Dan Idolu! Poate că toată aceasă lecție de management, oferită de Idolu, în detrimentul statului român, nu ar fi însemnat aproape nimic dacă, imediat dupa reinstalarea pe funcția de director al AIT, odată cu revenirea PSD la ciolan, același social-democrat nu ar fi dat, din nou, o mână de ajutor, aceleași SC Cargo Globe SRL. Așa se face că, la data de 31 iulie 2012, imediat după reinstalare la cârma AIT, Dan Idolu, prin biroul de contabilitate, stornează două facturi, în favoare firmei private: prima de circa 7500 RON, reprezentând penalități, iar a doua de circa 130.000 RON, reprezentând ”chirii restante, servicii de apă, canal și salubritate”. Să tot trăiești așa!

Baliverne aeroportuare

Și mostrele de management oferite de pesedistul Dan Idolu nu se opresc la SC Cargo Globe SRL, întrucât, la data de 23 ianuarie 2013, directorul AIT anunță cu surle și trâmbițe, în MASS-MEDIA de casă, pe care o întreține cu contracte din bani publici, că Aeroportul Internațional „Traian Vuia” Timișoara ” are două autospeciale noi-nouțe, care vor acționa în caz de incendiu. Acestea pot interveni în mai puțin de trei minute.Cele două autospeciale PSI, specifice activității aeronautice, având tracțiune integrală 6×6, sunt dotate cu echipamente de descarcerare și au un sistem de intervenție rapidă, pe furtunuri de înaltă presiune, având în același timp două tunuri de refulare a apei și a spumei.Mașinile sunt atât de performante, încât, indiferent de intervenția necesară, aceasta se poate face în mai puțin de trei minute, ceea ce creste de la 7 la 8 categoria de protecție PSI a celui mai important aeroport regional din țară. În acest moment, parcul de intervenție rapidă numără cinci asemenea mașini. Creșterea la 8 a categoriei de protecție PSI nu înseamnă doar un grad mai mare de siguranță a pasagerilor și a aeronavelor, ci permite, conform reglementărilor internaționale, și aterizarea cu regularitate a avioanelor cu gabarit mai mare”. Cu ce nu se laudă, însă, Dan Idolu este că faptul că, atât de bine a fost întocmit caietul de sarcini pentru licitație, încât la start s-a prezentant o singură companie căreia, atât descrierea autoutilitarelor cât și capacitățile tehnice, i-au venit ca o mănușă: SC Compania Stingeri și Intervenții SA București! Cu atât mai mult cu cât vorbim de bani europeni, prețul contractului de închirere a celor două mașini de pompieri – cu volan pe dreapta – a fost omis, în declarația publică, de Dan Idolu. E de înțeles, atâta timp cît vorbim de o sumă fabuloasă de 2.700.000 RON, adică undeva în jur de 17.000 euro pe lună! Evident, cuantum în care statul român, recte AIT, ar fi putut lejer să cumpere două mașini similare și, cu siguranță, ratele de leasing ar fi fost mult mai mici. Unde mai pui că, la finalul ratelor, ”Traian Vuia” ar fi devenit proprietarul autoutilitarelor, nu doar un simplu chiriaș, care aruncă cu 600.000 euro pe fereastră!!!

Povești nemuritoare

Acum, că tot vorbim de două mașini de pompieri ”nou-nouțe” – nu-i așa? – închiriate de o firmă de București către Aeroportul Internațional Timișoara, pe rate lunare de circa 17.000 euro, așezați-vă bine în fotolii, strângeți-vă bine centurile de siguranță, că urmează să vă spicuim dintr-un referat de securitate, întocmit chiar de angajații AIT, chiar înainte de preluarea mega-mașinilor de pompieri. Practic, prima inspecție tehnică a celor doi mamuți, intutulați mai ceva ca-n filmele Olimpului Antic, recte Titan 1 și Titan 2, a avut loc la data de 18 ianuarie 2013, adică cu 5 zile înainte de marele anunț pe mass-media, făcut de directorul Dan Idolu. Așadar, la verificarea Titan 1, cu nr de înmatriculare B-08-KKA, s-au constatat următoarele deficiențe: ”anvelopa roata 1 punte dreapta spate – uzură maximă până la limitatorul de uzură, lipsă capac ieșire apă dreapta, halogen Hella nr. 2 stânga – suport rupt, anvelopa roata 1 punte stânga spate – uzură maximă până la limitatorul de uzură, halogen lateral stânga sus numărul 1 – lipsă bec și sticlă, halogen lateral stânga sus nr 1,2,3 – lipsă plasă metalică de protecție, tapițerie tavan cabină auto – deteriorată, tapițerie scaune 1 și 3 cabină – deteriorată, suporți tuburi de oxigen la scaunele 1,2,3 cabină –  lipsă, lipsă 1 buc. furtun de absorbție tip B (3 din 4) și lipsă scări”. Mai departe, la autospeciala de pompieri, cunoscută ca Titan 2 și înmatriculată cu numărul B-08-FCV, specialistii PSI ai AIT au constatat, în scris, următoarele probleme: ”cablu hidraulic tun suplimentar frontal – deteriorat, lamă ștergător 1 stânga – lipsă,3 halogene frontale – nefuncționale – posibil bec ars, lampă albastră cabina, dreapta sus – 2 becuri arse, geam cabină ușa dreapta – fisurat, parbriz fisurat în partea stangă: una fisură centrală mare și 6 fisuri ramificate, lipsă scări, țeavă autoprotecție cabină – ruptă în partea stângă, anvelopa roata 2 stânga spate – uzură peste limitatorul de uzură, semnalizator lateral stânga spate – rupt, lispă halogen mobil de cabină – 1 buc din două, anvelopa roata 2 dreapta spate – uzură peste limitatorul de uzură, lipsă mufă contact la halogen mobil de cabină și bloc lumini poziție/frână dreapta spate – 3 becuri arse”. Și, cum spuneam, 2 mașini noi-nouțe, nu?!?

Incidente de securitate

Aceste două mașini ”noi-nouțe”, pentru care AIT plătește o grămadă de bani unei companii bucureștene, în loc să fi cumpărat unele noi, iar cu banii de chirie să fi plătit rate de leasing, astfel încât, la final, să devină proprietar, au istoria lor, încă din momentul în care au fost aduse pe ”Traian Vuia”, chipurile, pentru a crește protecția PSI a aeroportului bănățean. În primul rând, la nici două luni de la ”inaugurare”, unul dintre Titanii lui Dan Idolu a ”cedat nervos”, in sensul că, la o presiune de: 6 atmosfere, unul dintre cauciucuri, fix cel care fusese reperat ca fiind ”uzat pana la limitatorul de uzură”, a explodat ! Noroc ca nu era nici un pompier lângă mașină, când s-a întâmplat ”cataclisma, dar e cert un lucru: înlocuirea cauciucului a durat două săptămâni, din lipsa de bani pentru AIT, întrucât o anvelopa, la asemenea forme și dimensiuni, costă nici mai mult nici mai puțin de 20.000 RON! O lună mai târziu,  adică în aprilie, în timpul unui exercitiu, s-a spart blocul motor la Titan2…cel nou-nouț! Așa că, a fost adusă o a treia masina, până s-a inlocuit bloc motor la Titan 2, evident, pe banii AIT. Unde mai pui că, la defectiunile inițiale, constatate visual de angajații AIT, chiar în momentul preluării autospecialelor, s-au mai adăugat, la o verificare amanunțită, garniturile și cuplele metalice de la ambele la mașini, atât Titan1 cât și Titan2. Asta pentru că la prima proba de umplere cu apă a tancurilor interne, s-au golit de lichid,  de la sursa de alimentare și pana la biuța PSI, adică în vreo 200 metri, parcurși în 2 minute. Pe ceas! Și atunci, revenid la comunicatul din mass-media de casă a lui Daniel Idolu, cum rămâne cu capacitatea mașinilor de pompieri, de a face posibilă ”orice intervenție în nici 3 minute”, dacă pista AIT are 3500 m, iar titanii ăștia au reușit performanța de a parcurge, în 2 minute, nici 200 m?!? În fine, la toate aceste mașini ”noi-nouțe”, AIT a mai cumpărat și garnituri pentru rezervoarele de spumă, pe aceleași considerente ca și cele legate de pierderile masive de apă! Și, ca să încheim și acest episod, în același stil triumfalist, tocmai pentru că Dan Idolu este un mare amator al acestui gen de rapsodii, vă mai spunem că, în urma întocmirii raportului inițial, în care s-au constatat defecțunile la cei doi Titani, seful PSI de pe AIT, Horia Secăcean, a fost destituit din funcție! Și asta pentru că omul e un ”amator”, iar Idolu a mizat pe faptul că cele două mașini de pompieri noi- nouțe – nu-i așa? – vor primi recepția pe semnatură, fără a se face constatările de defectiuni la preluarea de catre Aeroportul Internațional Timișoara. Curat ghinion pentru Horia Secăcean care, mai nou, face pe taximetristul…

[responsive_youtube https://www.youtube.com/watch?v=c6aW4qFASFk&feature=youtu.be]

 

 

Cele mai citite articole în ultimele 48 de ore

Articole asemănătoare

Din aceeași categorie

Categorii Populare