Mai bine de jumătate dintre accidentele înregistrate de STPT în 2024 au fost provocate chiar de angajații companiei. Lipsa polițelor CASCO lasă Primăria Timișoara cu pierderi de ordinul sutelor de mii de euro.
Situație alarmantă la Societatea de Transport Public Timișoara (STPT): parcul de tramvaie și autobuze electrice cu care administrația locală se laudă de ani buni este grav afectat de accidente, iar multe dintre vehiculele noi sunt deja avariate. Mai grav este că acestea nu sunt asigurate CASCO, ceea ce înseamnă că toate costurile de reparație cad direct în sarcina municipalității.
Contrar declarațiilor viceprimarului Ruben Lațcău, care afirma recent că majoritatea accidentelor sunt provocate de ceilalți participanți la trafic, datele oficiale indică exact opusul. În 2024, din totalul de accidente în care au fost implicate mijloacele de transport ale STPT, peste 50% au fost provocate de propriii angajați.
Datele vorbesc de la sine:
- 120 de accidente produse din vina șoferilor și vatmanilor STPT
- 113 accidente cauzate de ceilalți participanți la trafic
- 23 din cele 40 de tramvaie Bozankaya au fost implicate în incidente
- 9 din cele 44 de autobuze electrice Karsan au suferit avarii
În condițiile în care un singur tramvai Bozankaya valorează în jur de 14 milioane de lei, iar un autobuz electric Karsan costă aproximativ 2,5 milioane de lei, pagubele pot ajunge ușor la zeci sau chiar sute de mii de euro pentru fiecare accident. Iar fără asigurări CASCO, aceste sume nu vor fi acoperite de nimeni altcineva decât de bugetul local.
“Parcul auto nou, de tramvaie și autobuze electrice, cu care se tot laudă primarul, este considerabil avariat, cu șanse inexistente de a fi refăcut din cauza lipsei asigurărilor CASCO. Într-atât de iresponsabili au fost!”, a semnalat consilierul local Roxana Iliescu, într-o postare publică.
Unde este responsabilitatea?
În mod firesc, întrebările se îndreaptă spre conducerea STPT. Directorul general Petolea Florin și directorul adjunct Mădălin Dogaru nu au oferit până acum explicații clare cu privire la lipsa polițelor CASCO pentru vehiculele din parcul auto. În schimb, sub mandatul lor, compania se confruntă cu o rată alarmantă de accidente și cu o gestiune defectuoasă a resurselor.
În orice companie privată, o asemenea neglijență ar fi dus la sancțiuni sau demiteri. În cazul de față, cei doi directori par mai degrabă depășiți de responsabilitatea pe care o presupune gestionarea unui parc auto de zeci de milioane de euro.
Responsabilizarea angajaților STPT și reanalizarea urgentă a politicii de asigurare a parcului auto ar trebui să devină o prioritate pentru administrația Fritz. Altfel, investițiile din fonduri europene sau bugetul local riscă să se transforme într-un eșec de proporții.


