România intră oficial în epoca „armonizărilor” pe hârtie și a încasărilor la sânge. Din 8 septembrie 2025, tarifele și amenzile pentru rovinietă și peaj cresc prin OG 23, cu cifre care taie respirația. CNAIR împachetează decizia în vorbe frumoase despre „aliniere europeană”, dar realitatea e simplă: statul scoate bani din buzunarul șoferului și al transportatorului, fără să ofere nimic în schimb în materie de drumuri.
De la 1 septembrie a crescut deja rovinieta pentru autoturisme, 50 de euro pe an prin Legea 141. Statul a început cu omul de rând, acum vine nota de plată și pentru transportatori.
Tip vehicul | 1 zi | 7/10 zile | 30 zile | 12 luni | Amendă minimă | Amendă maximă |
---|---|---|---|---|---|---|
Autoturism | 3,5 € | 6 € (10z) | 9,5 € | 50 € | 500 lei | 1.000 lei |
Marfă ≤ 3,5 t | 10 € | 13,5 € | 21,5 € | 114 € | 1.140 lei | 2.280 lei |
Marfă 3,5–7,5 t | 7,5 € | 19 € (7z) | 38 € | 380 € | 3.800 lei | 7.600 lei |
Marfă 7,5–12 t | 13 € | 33 € (7z) | 66,5 € | 665 € | 6.650 lei | 13.300 lei |
Marfă ≥12 t, max. 3 axe | 17 € | 42,5 € | 85,5 € | 855 € | 8.550 lei | 17.100 lei |
Marfă ≥12 t, min. 4 axe | 28,5 € | 71 € | 142,5 € | 1.425 € | 14.250 lei | 28.500 lei |
Autobuz ≤ 23 locuri | 7,5 € | 19 € (7z) | 38 € | 380 € | 3.800 lei | 7.600 lei |
Autobuz > 23 locuri | 13 € | 33 € (7z) | 66,5 € | 665 € | 6.650 lei | 13.300 lei |
Tip vehicul | 1 trecere | 2 treceri | 20 treceri | Amendă minimă | Amendă maximă |
---|---|---|---|---|---|
Autoturism ≤ 3,5 t | 19 lei | 38 lei | 304 lei | 190 lei | 380 lei |
Microbuz / marfă <12 t | 69 lei | 137 lei | 1.195 lei | 690 lei | 1.380 lei |
Autobuz > 23 locuri / ≥12 t, max. 3 axe | 94 lei | 187 lei | 1.628 lei | 940 lei | 1.880 lei |
Camion ≥12 t, min. 4 axe | 133 lei | 266 lei | 2.315 lei | 1.330 lei | 2.660 lei |
Tip vehicul | 1 trecere | 20 treceri | Valabilitate |
---|---|---|---|
Autoturism ≤ 3,5 t | 16 lei | 257 lei | până la 31 decembrie |
Microbuz / marfă <12 t | 38 lei | 662 lei | până la 31 decembrie |
Autobuz > 23 locuri / ≥12 t, max. 3 axe | 63 lei | 1.095 lei | până la 31 decembrie |
Camion ≥12 t, min. 4 axe | 94 lei | 1.628 lei | până la 31 decembrie |
Podurile Dunării sunt taxate ca opere de artă inginerească, dar arată ca muzee de fisuri și cârpeli. La Fetești–Cernavodă, un autoturism plătește 19 lei trecerea, iar la Giurgeni–Vadu Oii 16 lei, în timp ce camioanele sar direct la mii de lei pentru pachetele multiple.
Oficialii CNAIR vorbesc despre „aliniere europeană” și „responsabilizare”. În realitate, e un impozit mascat pe roți. Plătești ca în Occident, circuli ca în Evul Mediu rutier. Statul îți cere 1.425 de euro pe camion pentru drumuri pline de gropi, dar nu-ți dă nici măcar garanția că ajungi la destinație întreg.
Cifrele nu mint: șoferii scot zeci de euro, transportatorii mii, iar dacă ratezi plata, amenzile ajung cât o mașină. România își construiește autostrăzile în PowerPoint, dar își încasează taxele la secundă.
Daca se fura mult, drumurile se distrug ca in fotografie. Se inlocuieste piatra concasata de cariera de munte cu pietris de rau la 1/2 din pret. Se toarna straturi mai subtiri decat in proiecte, bitumul del mai ieftin, compactare slaba. Drumul reabilitat dupa 1-2 incepe sa se macine, sa crape si este nevoie de alte reparatii alte spagi primite de politicieni.