Buldozerul întâi, legea după. Primăria Timișoara își verifică singură demolarea de la Dinar

La doar trei zile după finalizarea demolării de la restaurantul Dinar, administrația Fritz cere reexaminarea documentației cadastrale, invocând „neconcordanțe juridice și tehnice”.

Buldozerul a intrat primul, iar verificarea a venit abia după. Pe 6 octombrie 2025, la trei zile de la finalizarea demolării terasei restaurantului Dinar din Complexul Studențesc, Primăria Timișoara a transmis către OCPI Timiș o cerere oficială de reexaminare a intabulării. Documentul semnat de municipalitate invocă „neconcordanțe juridice și tehnice” în documentația cadastrului — exact aceleași acte pe care primăria le-a ignorat când a ordonat demolarea.

Demolare înainte de verificare

Acțiunea de demolare, încheiată pe 3 octombrie, a fost justificată de administrația Fritz prin dispoziția primarului privind „ocuparea domeniului public”. Doar că terenul vizat figurează în Cartea Funciară ca proprietate privată, aparținând societății Land Real SRL, care deține și construcțiile aferente — două corpuri de clădire și o terasă autorizată prin acte datând din 1987, 1988, 1998 și 2000.

În pofida documentelor prezentate de proprietar și a notificărilor oficiale trimise primăriei și Poliției Locale, lucrările de demolare au continuat. Nicio hotărâre judecătorească nu a stabilit limitele exacte ale proprietății sau dreptul municipalității de a interveni asupra construcțiilor intabulate.

Primăria cere verificarea după faptă

La doar trei zile după ce utilajele au ras terasa, Primăria Timișoara a trimis o cerere către OCPI Timiș solicitând reexaminarea modificărilor cadastrale operate anterior. Potrivit documentului oficial, motivul ar fi „identificarea unor neconcordanțe juridice și tehnice” și modificarea geometriei terenului „fără acordul proprietarului — statul român”.

Practic, administrația locală admite implicit că situația juridică a terenului nu era clarificată în momentul demolării. Iar cererea de reexaminare are ca scop „revenirea la situația anterioară în cartea funciară” — un demers care, tradus simplu, înseamnă că se cere restabilirea limitelor cadastrale după ce s-a acționat pe teren.

Contradicțiile administrației

Oficial, primarul Dominic Fritz a justificat demolarea ca parte a „acțiunilor de eliberare a domeniului public ocupat abuziv”. Totuși, cererea de reexaminare trimisă ulterior OCPI arată că domeniul public invocat nu era, de fapt, stabilit cu certitudine.

În absența unei expertize cadastrale comune între stat și proprietar, „neconcordanțele” menționate acum devin exact argumentul pe care l-au invocat avocații societății Land Real încă înainte de demolare. Diferența e că atunci primăria a refuzat să le ia în calcul. Iar acum, prin propriul demers, confirmă că acele diferențe existau.

Cadastru în derivă și răspundere legală

Juriștii consultați de Vocea Timișului explică faptul că o demolare efectuată pe un teren a cărui proprietate nu e stabilită printr-un act definitiv reprezintă o acțiune cu risc juridic major. În asemenea cazuri, orice autoritate publică trebuie să obțină fie o expertiză comună, fie o hotărâre judecătorească prealabilă. În lipsa acestor pași, cererea de reexaminare emisă post factum poate fi privită ca o tentativă de acoperire a unui abuz administrativ.

Demolarea de la Dinar devine astfel un studiu de caz despre cum poate funcționa administrația când graba politică depășește rigoarea juridică. Primăria Timișoara a eliberat terenul „ocupat abuziv” fără să verifice dacă acel teren era, într-adevăr, al statului. Apoi, la trei zile distanță, a cerut lămuriri cadastrale. Cadastrul e acum reexaminat. Dar ceea ce s-a demolat nu se mai poate repara cu un nou plan de amplasament.

Buldozerul lui Fritz, mai presus de lege

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

ANUNȚURI ȘI PUBLICITATE