În ultimul deceniu, cea mai mare instituție sanitară din vestul României, pentru a cărei întreținere se cheltuiesc zeci de milioane de euro anual, a fost verificată doar…la organigramă, doar…la statul de funcțiuni și, in cel mai fericit caz, la decontările către Casa Națională de Asigurări de Sănătate. În rest, pace și prietenie! În special, între toți cei care s-au perindat, în ultimii zece ani, la cârma Spitalului Județean Timișoara, indiferent de culoarea politică: PNL, PDL sau PSD. Și asta, tocmai pentru că firmele care au căpușat instituția sanitară sunt aceleași de mai bine de un deceniu. Neschimbate și bine ancorate la banul public!

Acum, după un deceniu și după o muncă titanică, Curtea de Conturi Timiș a reușit să dea de cap tuturor combinațiilor transpartinice de la Spitalul Județean. Ce au descoperit auditorii publici, e de-a dreptul halucinant: afaceri de familie, penthouse-uri ”cumpărate” de la principalul furnizor de servicii, vacante exotice, liberali pe cai mari si câte și mai câte. Așa că, din cauza ”hemoragiei masive” a banului public, în zilele imediat următoare, o bună parte din cei nominalizați în acest raport de peste 200 de pagini, se vor alege cu plângeri penale pentru corupție și vor face cunoștință cu procurorii de la DNA. Având în vedere că informațiile din acest raport sunt numeroase, tocmai pentru a pătrunde mai bine fenomenul și a desluși în amănunt caruselul afacerilor cu banul statului, girate exclusiv de spectrul politic local și județean, am decis, dragi cititori, să vă prezentăm, într-un mod cirurgical și în serial, toate ”aventurile” din Spitalul Judetean Timisoara. Asta, ca să înțeleagă și asigurații medical de ce sistemul sanitar, pentru care au cotizat zeci de ani de zile, nu are niciodată APARATURĂ și MEDICAMENTE! Practic, FONDURI INSUFICIENTE!

Fantomele din Spitalul Județean

Referitor la consumurile medicamentelor şi materialelor sanitare, efectuate la SCJUT în anul 2013, auditorii publici externi au constatat operări ale consumurilor sanitare, pe foile de observaţie clinică generală, cu decalaje între data condicilor de medicamente şi data externării pacienţilor, cuprinse între 1643 de zile şi 1 zi, totalizând un volum de 144.346 operaţiuni, cu un total de 2.360.898,91 RON. Aceste tipuri de deficienţe, în mod real, au indus Curții de Conturi Timiș ideea de fraudă: cum este posibil ca după ce ai externat un pacient să mai aloci consumuri pe acea foaie de observare clinică generală (FOCG) după 1643 de zile de la data externării acestuia?? Si nu vorbim de orice fel de medicamente ci, pe alocuri, chiar de stupefiante, recte Fentanyl, medicament cu un regim ultraspecial! S-a ajuns până acolo încât, în scriptele celor de la Spitalul Județean, o fetiță de numai 6 ani, Mucușan Ștefania, să fie ”încărcată” cu examene ginecologice, colonscopii etc, fără ca aceasta să fi fost vreodată internată! Așa se face că auditorii de la Curtea de Conturi si-au exprimat rezervele, în scris, ”asupra legalităţii şi realităţii înregistrării consumurilor de medicamente şi materiale sanitare din sistemul medical dezvoltate în cadrul Spitalului Clinic Judeţean de Urgenţă Timişoara, precum şi scepticismul profesional asupra posibilelor fraude, facilitate de lipsa restricţiilor din sistemul Hypocrate de a canaliza consumul pe fiecare pacient în parte şi de intervenţia majoră a factorului uman în procesul de identificare şi alocare a consumurilor pe pacient. Acest sistem defect, implementat în spitalul judeţean din Timişoara, face posibilă sustragerea medicamentelor din sistem, precum şi funcţionarea aşa-zisei practici de a circula numai hârtiile, fără a fi susţinute şi de medicamentele sau materialele sanitare în sine.

Externalizare eșuată, dar cu prejudicii

Un alt aspect, absolut absurd și semnalat de Curtea de Conturi Timiș face referire la un contract de închiriere, încheiat între Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Timişoara, în calitate de locator, și SC Medicover Rombel SRL ( în prezent, sub denumirea de Sc Synevo România SRL) pentru suprafaţa de 25 mp situat la etajul I din cadrul spitalului. Acest spaţiu a fost închiriat în vederea ”amenajării unui punct de recoltare probe biologice pentru laboratorul de analize medicale de înaltă performanţă(?!)”, pentru pacienţii Spitalului Clinic Judeţean de Urgenţă Timişoara. Practic, conducerea SCJUT a decis desființarea laboratorului din instituția sanitară de urgență, pe motiv că ”este o gaură neagră și neperfomantă”, laborator care era sabotat prin nefurnizarea de reactivii necesari pentru realizarea investigațiilor necesare, normal, ”din lipsă de fonduri”. Și asta, doar ca să aducă un operator privat, într-un spațiu al spitalului, care să desfașoare recoltarea de probe medicale, ca mai apoi să le deconteze din banii publici ai SCJUT! Nimic mai simplu! Evident, acest aspect i-a condus pe auditorii publici la ideea ca, in fapt, SCJUT, prin toata aceasta manevră ocultă, nu a încercat altceva decât externalizărea serviciului de laborator clinic, lucru care încalcă flagrant legislația. Partea bună e că cineva a apucat să sesizeze Ministerul Sănătății despre acest abuz incalificabil, drept pentru care SC Synevo România SRL, nu a mai început activitatea la punctul de recoltare din incinta SCJUT, ceea ce a determinat societatea să solicite contravaloarea investiţiilor efectuate in acel spatiu de 25mp, promovând acţiune în instanță. ”Suma de 54.987,25 lei a rămas datorată definitiv, fiind certă şi exigibilă, constituindu-se într-o pagubă adusă bugetului Spitalului Clinic Judeţean de Urgenţă Timişoara”, se arată în raportul Curții de Conturi care, la acest capitol, subliniază, negru pe alb, ”intenția de sabotare”.

O nouă asociere păguboasă pentru SCJUT

Urmare a contractului de asociere în participaţiune, încheiat între SC Centrul Medical Mipet SRL Bucureşti, în calitate de asociat prim şi Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Timişoara (SCJUT), în calitate de asociat secund, asociaţii au convenit ”să desfăşoare în comun activităţi de explorări computer tomograf”. Partea misto e că aparatul CT, adus ca aport de firma bucuresteană nu fost inclus – şi nu a putut fi inclus datorită lipsei autorizaţiilor necesare funcţionării – în relaţiile cu Casa Judeţeana de Asigurări de Sănătate Timiş (CJAS), drept pentru care spitalul nu a beneficiat de finanţare de la CJAS pentru această activitate tomografică. Și totuși, aparatul a functionat in SCJUT timp de doua luni, fara niciun soi de aprobare de la Comisia Națională pentru Controlul Activitatilor Nucleare, aviz obligatoriu in cazul aparatelor care emit radiații. Din nou, partea buna e ca, noroc, aparatul s-a defectat dupa circa 60 de zile de functionare și scandalul a iesit la iveală dupa ce, chiar si defect, SC Centrul Medical Mipet SRL, a continuat să factureze servicii tomografice catre SCJUT. Mai mult, pentru neplată, societatea a dat în judecată spitalul, obținând, în primă fază de la Tribunalul Timis circa 1,5 milioane RON!!! Asta ca să nu va mai spunem că, tot angajații Curții de Conturi, au descoperit, prin sondaj, faptul o bună parte din examenele CT, decontate de SCJUT, au fost fictive, asa cum sunt menționate cazurile lui Viorel Bufan. Emil Contesi și Raveca Drăghici!

Banii Băncii Modiale, bataia de joc a SCJUT

Și acum, dacă tot vorbim de combinațiile financiare de la Spitalul Județean Timisoara, mai trebuie spus că instituția sanitara a primit pentru laboratorul de microbilogie un sistem de climatizare performant, model ULTRACLEN 28.2.DXU, care a avut drept sursă de finanţare Ministerul Sănătăţii și a intrat în patrimoniul SCJUT la data de 17.03.2005. Aparatul a fost furnizat de MARUBENI EUROPE, într-un program naţional finanţat din sursele Băncii Mondiale la valoarea de 114.840,49 lei. O să râdeți, dar Curtea de Conturi a constatat că, în ciuda corespondenţei abundente pe care conducerea laboratorului clinic a avut-o cu managementul spitalului judeţean din Timişoara, în toată perioada de sapte ani, cuprinsă între ani 2006-2013, managementul instituției nu a găsit resursele financiare necesare (!!!!) să pună în funcţiune o instalaţie primită GRATUIT de menţinere a unei temperaturi constante în laboratorul clinic (cu toate că majoritatea lucrărilor au fost realizate) – atât de importante acreditării RENAR şi ISO a acestui laborator. Ca să nu mai vorbim si de un generator electric Caterpillar, “EMERGENCY BACKUP POWER SUPLY” – primit de asemenea de la Ministerul Sănătăţii, prin intermediul SC NOVAINTERMAD SRL – care, în primă fază, în timpul controlului, a fost de negasit în baza mijloacelor fixe ale SCJUT tocmai ca, ulterior, dupa prea multe intrebari si insistente, sa apară un proces-verbal conform căruia, in decembrie 2012, Caterpillar-ul a fost amortizat integral!!! Deși nu a fost niciodată pus în funcțiune!!! ”Valoarea de casare a acestui grup electrogen – atât de necesară laboratorului clinic, dat fiind faptul că la o întrerupere a energiei electrice toţi reactivii din aparate şi toate probele biologice aflate în lucru se pierd, necesitând o altă recoltare de probe biologice şi generând pierderi financiare foarte consistente – este de 59.940,63 lei”, se arată în documentul Curtii de Conturi Timiș.

 Vom reveni cu alte episoade din JAFUL BANULUI PUBLIC, ce se practica la Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Timişoara.

Informaţiile publicate de VOCEA TIMISULUI pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea în lead a sursei cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.