Asupra județului Timiș s-a abătut în cursul nopții trecute fenomenul de ”freezing rain”, sau mai pe limba noastră: ploaie înghețată; ceea ce a făcut ca o bună parte a județului să fie acoperit cu un strat serios de gheață, atât pe șosele cât și pe majoritatea obiectelor aflate în aer liber. Pista Aeroportului Internațional ”Traian Vuia” din Timișoara (AIT), nu a făcut excepție, însă, conform unor surse din interiorul instituției, conducerea AIT nu a ordonat intervenția în niciun fel azi-noapte, pentru pregătirea pistei în vederea decolării/aterizării aeronavelor în această dimineață.

Văzând acestea am încercat contactatarea telefonică a directorul general al instituției, Dan Idolu, pentru a afla mai multe amănunte despre acest subiect, dar acesta nu s-a obosit nici de această dată să ne răspundă la apelul telefonic, motiv pentru care am apelat din nou la Marian Chivu, directorul operațional al Aeroportului Internațional din Timișoara, cel în capul căruia s-au ”spart oalele” acum câteva zile, când la Timișoara a căzut prima zăpadă a acestei ierni, iar traficul de pe aeroport a fost perturbat din nou. Acesta ne-a redirecționat însă, cu mențiunea că se află în concediu timp de trei zile, spre funcționarele de la informații, însă angajatele de acolo nu au nicio tangență cu ceea ce se întâmplă în instituția amintită.

L-am contactat și pe directorul administrativ al Aeroportului, Freddy Simonis, care a preferat să vorbească în zeflemea cu noi. ”În toată lumea asta, pe tot globul pământesc, atunci când condițiile meteo sunt nefavorabile și anume: este îngheț, este vânt sau este zăpadă, se întâmplă să întârzie avioanele. În aceste zile, în toată Europa, când a fost ger, au întârziat cursele aeriene. Dacă Vocea Timișului nu vrea să înțeleagă că nu ne putem pune cu natura și că natura dictează în astfel de situații și suntem nemulțumiți că pe aeroport se face treabă și că se dezgheață pista, că piloții nu decolează pentru siguranța pasagerilor… Dacă dumneavoastră vreți ca ei să decoleze și să moară oameni… Cât timp stabilim noi, nu o să lăsăm să plece avioane. Dumneavoastră nu știți care-s bani publici și care nu-s. Aeroportul se întreține din banii produși de aeroport, care nu-s chiar bani publici și chiar e pe profit anul acesta” a spus, ironic, ”expertul în deszăpezire”, așa cum s-a autodescris Alferd Simonis, directorul administrativ al AIT. Același Simonis ne-a îndemnat ”să-l facem praf” și pe directorul aeroportului din Frankfurt pentru că acolo au întârziat trei curse.

În cazul în care ”expertul” Simonis habar n-are ce poartă-n propria ogradă, îi facem un scurt rezumat a ceea ce trebuia să facă angajații insitituției pe care o conduce. Aseară, în jurul orei 22:00, când s-a emis atenționarea cu ploaie de gheață, cei de la aeroport trebuia să ia deja primele măsuri și anume împrăștierea de material degivrant care să nu favorizeze depunerea apei înghețate, fiind vorba despre uree amestecată cu glicol. Odată împrăștiată ureea, aceasta împiedică înghețul. Acțiunea trebuia executată de angajații AIT, angajați aflați în subordinea lui Marian Chivu, care este în concediu, iar sarcinile acestuia au fost preluate de un alt apropiat al PSD – Călin Bugar. Dacă oamenii și-ar fi făcut treaba, pista nu ar fi înghețat. Din aceste motive, cursele care trebuiau să decoleze de la Timișoara în această dimineață, au decolat după ora 13:00, oră până la care gheața de pe pistă a fost deja topită de razele soarelui.

Acest fapt nu s-a mai petrecut niciodată în istoria Aeroportului Internațional Timișoara susțin surse din interiorul AIT. Tot pe surse am aflat că motivul pentru care nu s-a intervenit pe pista aeroportului, pentru degivrare, este legat de faptul că AIT are datorii mari, de ordinul sutelor de mii de lei, către ConsElectrificarea Instal, firma care se ocupă de asemenea acțiuni alături de Aeroport, dar și către RSG – firma care se ocupă cu ridicarea deșeurilor din incinta aeroportului.

Revenind la ”problema” apărută azi-noapte, l-am contactat pe Călin Bugar, înlocuitorul directorului operațional, Marian Chivu, care ne-a lămurit parțial, dar pe același model, al aruncării guoiului în curtea vecină. ”Azi-noapte a plouat și s-a făcut o peliculă groasă de gheață. Am dat cu materiale de degivrare, numai că fiecare companie are anumite limite și fiecare pilot în parte are anumite limite. Dacă pilotul consideră că nu e în regulă să aterizeze sau să decoleze, nu face chestiunea asta. Ureea pe care o folosim noi nu ajută, de foarte multe ori. E în funcție și de temperatura exterioară. Durează aproximativ două ore să se dezghețe, după ce se împrăștie materialul” ne-a spus Bugar, care omite să specifice faptul că, dacă amestecul degivrant era împrăștiat pe pistă înainte de căderea ploii înghețate, nu era necesar acel timp de dezghețare. Făcând un calcul matematic simplu, constatăm că dacă materialul era împrăștiat la ora 5:00, spre exemplu, conform spuselor lui Bugar, pista trebuia să fie în stare perfectă la ora 7:00, ceea ce nu s-a întâmplat deloc. ”Degivrarea se face cu mașinile noastre și mai avem patru utilaje închiriate” susține angajatul AIT.

”Ureea rezistă pe pistă șase ore. Dacă s-ar fi intervenit azi-noapte la ora 12:00, în această dimineață la 6:00, nu mai aveam uree pe pistă. Trebuie pusă cu trei ore înainte ca avioanele să aterizeze” a mai completat ”expertul” Alfred Simonis, care, după ce a aflat că Bugar ne-a declarat altceva, a recunoscut că ”Domnul Bugar este un specialist mai mare decât mine, deci s-ar putea să aibă dreptate. Dar ce spunea domnul Bugar?” a încercat consilierul local al PSD să afle de la noi ce a declarat, oficial, reprezentantul directorului operațional al aeroportului.

Aflând aceste date, am luat legătura cu un operator al companiei WizzAir, companie care a avut de suferit astăzi datorită incompetenței celor de la Aeroportul Internațional Timișoara. ”Siguranța pasagerilor este cea mai importantă pentru noi, iar piloții sunt informați de către cei din aeroport când pot zbura și când nu. Nu piloții noștri pot lua decizia de a zbura sau nu, ci cei din aeroportul Timișoara, iar de acolo am fost informați că o parte din pistă nu a fost dezghețată, acesta fiind motivul întârzierii curselor” ne-a comunicat o angajată a companiei low-cost.

Interesant este faptul că directorul AIT, Daniel Idolu, la fel ca și săptămâna precedentă, după ce a observat că Vocea Timișului ”își bagă nasul” în ”oala” sa, a contactat mass-media locală ”de casă” pentru a arunca vina pe vremea rea, pe piloții care au refuzat să decoleze, sau pentru a se plânge de faptul că vinovat pentru situația din propria ogradă este ”cel de sus”, fără a aminti că nu este capabil să conducă această instituție.

Informaţiile publicate de VOCEA TIMISULUI pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea în lead a sursei cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.