Bine, acum, dacă stai să-l asculți pe șeful AIT, domnia sa nu face parte ”din categoria celor mai buni” ci este ”cel mai bun” în domeniu. Deh, ca doar de aceea a și fost rugat și implorat să vină înapoi, la butoanele aeroportului bănățean. Atât de bun e Dan Idolu că, de când a revenit la cârma de pe ”Traian Vuia”, cu carnetul de pesedist în buzunar, a reușit să dispere pe toată lumea cu stilul său de management și, nu în ultimul rând, cu caracterul său frumos. Până una alta, cifrele vorbesc de la sine: AIT este pe o pantă periculoasă, vădit descendentă, înglodată în datorii, plină de procese și, nu în ultimul rând, cu visteria goală! Și asta pentru că banul public de pe Aeroportul Timișoara se cheltuie haotic, frenetic, fără nicio analiză economică ci doar și exclusiv după cum dictează interesele personale ale directorului Dan Idolu. Unde mai pui că BCR, principalul creditor al AIT, e disperat și încercă de zor, folosind tot soiul de pârghii politice, ”să impună un management coerent”, evident, în încercarea de a-și recupera debitele și de a evita un dezastru economic pe ”Traian Vuia”. Oricum, partea frumoasă e că, acolo unde nu a reușit să dispere sau să dezbine prin minciună, managerul AIT a încercat să cumpere bunăvoința și liniștea, cu aceași aroganță, evident, tot din bani publici! Pesedistul, mai nou și consilier local, a încercat în mod direct, cât și indirect să ofere celor de la voceatimisului.ro un contract de publicitate a cărui valoare a crescut exponențial, de la o săptămână la alta. Figurația lui Idolu nu a ținut din două motive mari și late: nu suntem ”sifonari” ca să dăm pe tobogan sursele din AIT, care au stat la baza unor investigații de presă și, mai mult decât atât, nici nu vrem să fim băgați în aceași oală sau asimilați cu o parte din mass-media locală care, la umbra unor contracte publice (Ahy Office SRL, Four Media SRL, Two Media SRL), la orice adiere de vânt dinspre Dan Idolu, pune mâna pe pix și scrie după dictare ”realizarile marețe” ale directorului AIT!!! Și, acum, sincer, nici nu aveam mare nevoie de vreun discount la bilete de avion și nici de vreun card de parcare gratuit pe ”Traian Vuia”!!!

AIT, o tarla privată pesedistă

Ceea ce se întâmplă pe Aeroportul Timișoara, în mandatul de director al pesedistului Dan Idolu, este de domeniul fantasticului. Dacă înainte, spațiile verzi le tundeau angajații AIT, cu cheltuieli lunare de maxim 3000 RON, tocmai pentru ca există utilaje în proprietatea aeroportului, acum, social-democrații întrețin ”atomosfera” cu peste 3 milioane de RON, la care se mai adaugă alte milioane în fântâni arteziene și mii de panseluțe, marea majoritate a lucrărilor ”ecologice” fiind realizate cu o firmă specializată pe… instalații electrice, recte SC Cons Electrificarea Instal SRL! Evident, doar întâmplarea face ca patronii firmei să fie parteneri de vânătoare cu directorul AIT, la fel cum tot hazardul a intervenit, grație aceleași zeițe Diana, când Dan Idolu a atribuit o serie de lucrări de construcții către SC Satimpex SRL, o societate cu tradiție în…confecționarea de marchize și prelate! Apropo de prelate, în urmă cu circa două săptămâni, când pe ”Traian Vuia” a avut loc un meeting aviatic sau ”splendoare pe cer”, asta conform presei de casă a lui Dan Idolu, corturile pentru VIP-uri, tocmai ca pe pesedistii să nu-i bată soarele în cap ca pe cei din ”gloată”, au fost comandante, tot de la SC Satimpex SRL, cateva corturi pe banii AIT. Punem pariu ca, la fel ca și flanșa de inox pentru ”piscina” de pe  aeroport , corturile nu au ieșit din perimetrul insituției, după terminarea evenimentului aviatic și că și acum, dacă tot au fost plătite din bani publici, sunt puse la păstrare pentru următoatarea…”splendoare pe cer”! Revenind la Aeroportul Internațional Timișoara, în pur stil pesedist, ca să păstreze bunele relații cu ”împărăția”, tot din buzunarul public al ”Traian Vuia”, Dan Idolu a dat cu generozitate contracte activului de partid: președintelui CJT, Titu Bojin, prin firma Lugomet SA, reparatii de scări rulante și vicepreședintelui CJT, Călin Dobra, prin firma verisoarei sale primare, Monica Trușcă, recte SC Positive Solution SRL, tot soiul de imprimate de informare!

Forța majoră

Pe departe, cea mai bună mișcare făcută de Dan Idolu, chiar în momentul în care a venit pe Aeroportul Timișoara, a fost să spargă banii strânși în conturile instituției de predecesorul său. Astfel, SC Albix General Construct SRL a fost  desemnată să înceapă ”reparațiile capitale” la pista AIT, fiind bonificată cu o sumă de peste14,5 milioane RON. Într-un termen record, firma de construcții a reușit performanța, confirmată de plăți ale AIT, să se miște ca vântul și ca gândul și să ducă la bun sfârșit lucrarea…capitală! Dacă e să-i asculți pe subordonații lui Dan Idolu ”s-a turnat asfalt de 2 cm, pe o lungime de 3.500 m si o lățime de 60 m, ceea ce înseamnă, după un simplu calcul matematic, circa 3,5 mil euro pe km”. Cum la operațiunile matematice/economice se pricepe doar pesedistul  Idolu, ca doar e manager pe AIT, trebuie spus, doar asa ca si o curiozitate, că Aeroportul Timisoara a făcut primele plăți către SC Albix General Construct SRL, în valoare de circa 1,8 mil RON, la nici o lună de la semnarea contractului pentru ”reparații capitale”. Asta în condițiile în care, conform registrului special de intrări de pe AIT, echipele de lucru ale firmei de construcții au fost semnalate ca fiind mult mai rare, in lunile octombrie – noiembrie 2012, decât vânatul de pe tarlaua celor de la Satimpex SRL și Conselectrificarea! Dar, evident, in mintea lui Idolu, există un calcul matematic și la acest șir de numere ale lui Fibonacci! Așa cum trebuie să existe ”o secvență” și la atribuirea pentru reparații a drumului perimetral nord al AIT, în lungime de 5 km, atribuit către Aeroncons SRL, societate ”desprinsă” din SC Albix General Construct SRL. Sau, la fel cum ar trebui sa fie o antecalculație, macar mentală, chiar și pentru SC Rotaru Construct  SRL, antamată de pesedistul Idolu, chipurile, să se lupte cu 1500 mp de betoane în față la hala cargo. Asta ca să nu intrăm, acum, prea mult în detalii despre domeniul de vacanță al directorului AIT, pesedistul Dan Idolu, situat in localitatea Cobălași, putin mai sus de Cramele de la Recaș și Herghelia de la Herneacova. Momentan teren frumos, imprejmuire ca la carte, pomi fructiferi și o fundație de viitor…

Informaţiile publicate de VOCEA TIMISULUI pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea în lead a sursei cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.

27 COMENTARII

  1. SINTEZA
    privind activitatea infractionala a
    d-lui. Idolu Daniel-director general
    AEROPORTUL INTERNATIONAL TIMISOARA
    Activitatea infractionala ce trebuie sa faca obiectul de analiza din partea organismelor Statului Roman poate fi clasificata pe mai multe paliere, ce ar putea fi concluzionate astfel:
    Ascunderea de informatii care au pus in pericol siguranta pasagerilor si a operarii aeronavelor care zboara de pe Aeroportul Timisoara. La acest capitol pot fi evidentiate 2 aspecte:
    Faptele petrecute la nivelul anilor 2005 – 2006, prin care nu au fost publicate 2 studii de specialitate, studii ce evidentiau un coeficient de rezistenta al Pistei Aeroportului Timisoara, cu mult sub cel publicat in documentatiile de specialitate (AiP Romania, Jensen, etc). Acest aspect a facut obiectul unei sesizari catre Parchetul de pe linga Curtea de Apel Timisoara, dar sa dispus de catre procurorul de caz, neinceperea urmaririi penale, desi din informatiile pe care le detinem nu sa cerut un punct de vedere oficial din partea organismelor de specialitate ce se ocupa cu Siguranta Aeronautica din Romania – Autoritatea Aeronautica Civila Romana respective Ministerul Transporturilor.
    In urma reparatilor efectuate la finele anului 2012, inceputul lui 2013, administratia Aeroportului Timisoara reprezentata de dl Idolu Daniel, a dispus turnarea unui strat asfaltic pe ultima treime din cadrul Pistei acestui Aeroport, fara a se efectua lucrari de structura. In fapt coeficientul de rezistenta a ramas acelasi, doar ca prin intermediul stratului asfaltic de 2-3 cm, a fost asigurata o mai buna planeitate, dar in continuare aeronavele de mare tonaj nu poate opera pe acest aeroport.
    Un alt lucru ingrijorator care ar trebui avut avut in vedere este si faptul ca la finele anului 2012, in scopul de a scapa de investigatia Parchetului de pe linga Curtea de Apel Timisoara in dosarul 382/P/2012, dl Idolu Daniel a comandat un studiu de verificare a starii suprafetei pistei, in urma caruia a rezultat ca coeficientul de rezistenta este cu mult superior fata de cel identificat la constructia initiala a pistei. (70 in present fata de 49 initial la constructia pistei). Se stie ca suprafetele betonate in timp se deterioreaza. Cum este posibil ca dupa 30 ani acest coefficient de rezistenta sa fie cu mult superior? Sa fie oare contractele allocate cu atribuire directa catre respectivul Institut de Cercetare IPTANA care contrazice nu doar studiile altor institute dar sip e cele proprii ale lor realizate anterior!
    Aspectele privind Siguranta Aeronautica a fost sesizata si forurilor internationale (EASA, ICAO, ECAC) si care la mai putin de 48 ore de la sesizare au constituit comisii de ancheta ce sau deplasat la Bucuresti pentru a verifica modul cum sunt respectate regulile de siguranta in Romania. In schimb Ministerul Transporturilor, respective AACR nu a considerat ca aspectele sezizate prezinta importanta, ce trebuiesc acordatate acestui caz. Intrucat aceste agentii internationale nu aveau competenta sa se ocupe punctual de acest caz, acestia au redirectionat dosarul catre AACR. [Anexa 1]

    Aspecte privind conflictul de interese prin care au fost relefate atat catre ANI cat si catre OLAF, faptul ca dl Idolu Daniel se afla in conflict de interese atunci cand deruleaza fonduri europene prin intermediul firmei gestionata de catre sotia acestuia.
    Raspunsul ANI este prezentat in [Anexa 2b], iar sezizarea in [Anexa 2a].
    Aspecte ce vizeaza nerespectarea hotararilor Consiliului de Administratie al Aeroportului Timisoara, ce au ca rezultat semnarea de contracte comerciale cu operatorii aerieni, cu valori ale tarifelor aeroportuare sub nivelul stabilit prin deciziile Consiliului de Administratie.
    Trebuie mentionat aici ca au existat incercari multiple de sesizare a Camerei de Conturi Timis, care initial a incercat sa evite o aprofundare a aspectelor sesizate si abia in faza 2, sau decis sa includa in Raportul de Control si aspectele sesizate. Astfel prin Adresa inregisterata la nivelul Camerei de Conturi Timis sub numarul 1350/16.04.2013, [Anexa 3] au fost semnalate 4 aspecte. Unul din aceste aspecte il reprezenta si faptul ca din analiza noastra doar in decurs de 2 ani si doar la nivelul a 2 operatori aerieni, Aeroportul Timisoara a fost prejudiciat cu zeci de milioane de lei, respective milioane de euro prin acordarea de tarife preferentiale la liberul sau arbitru fara acordul Consiliului de Administratie.
    Aspecte ce vizeaza problematica Ajutorului de Stat
    La nivelul anului 2008, dl Idolu Daniel semneaza un contract de Marketing cu compania aeriana Wizz Air. Acest contract a fost semnat cu incalcarea normelor legale in vigoare atat in ceea ce priveste achizitiile publice dar si cele privitoare la ajutorul de stat. Modul cum a fost semnat acest contract face obiectul unor anchete din partea DNA, care prin adresa din 4 ian 2013, [Anexa4] confirma ca exista 2 dosare in instrumentarea acestora, si care necesita un probatoriu mai detaliat.
    Prin strategia adoptata de actuala administratie reprezentata de catre dl Idolu Daniel, Aeroportul Timisoara practica un “non-combat” ce are ca rezultat pierderea acestor procese cu consecinte extreme de grave pe plan financiar la nivelul Aeroportului Timisoara si in extenso Statul Roman in calitatea sa de actionar majoritar al acestui aeroport. Acest aspect a fost sesizat catre mai multe organisme ale Statului Roman [Anexa5].
    Din pacate prin actiunile intreprinse si in prezent, cel mai probabil dintr-o necunoastere a legislatiei in material ajutorului de stat, se continua practicile de atribuire a unor facilitate acordate unor companii aeriene fara a se respecta prevederile legale ale ajutorului de stat. Acest aspect a fost semnalat deasemeni atat catre Guvernul Romaniei cat si catre Consiliul Concurentei. [Anexa 6a,b,c].
    Aspecte privind scurgerile de informatii confidentiale
    La data de 05.iun.2013, a fost sesizat atat Guvernul Romaniei cat si MT, concomitent cu Consiliul Concurentei si Ministerul Afacerilor Externe, asupra faptului ca pe adrese private de email sunt primite informatii cu caracter confidential ce au fost transmise catre CE. [Anexa 7]. Raspunsul primit de la Ministerul Transporturilor si de la Guvernul Romaniei este prezentat in [Anexa 8].

    Desigur ar putea fi multe alte aspecte care pot fi incluse in aceasta sinteza. Din pacate desi in ultimi 2 ani au existat multiple sesizari ale tuturor factorilor decizionali din Romania care aveau competenta sa poata lua masuri de remediere a acestor problem pina in present nu sa luat nici o masura.
    Prin atitudinea adoptata de catre aceasta persoana in raport cu Aeroportul Timisoara, sa reusit o “performanta” deloc de invidiat. Aducerea Aeroportului Timisoara in pragul falimentului.
    Nu stim care sunt “obiectivele ascunse” ale transferului Aeroportului Timisoara catre Consiliul Judetean Timis, dar in conjunctura geo-politica actuala nu trebuie uitat ca acest aeroport a fost si trebui sa ramana un obiectiv strategic al Romaniei, si nu trebui tratat asemeni unui “butic” gestionat de o persoana corupta ale carei cunostinte sunt departe de ceea ce se numeste management aeroportuar.

    Timisoara, 22 iul 2014

  2. Pai Simonis da documentat mai esti. Poate ne spui mai multe si de lucrarea de pista unde sa furat la greu? Bafta

  3. RAPORT
    Sintetic privind activitatea infractionala a d-lui IDOLU DANIEL in calitate de
    Director General al Aeroportului International Timisoara
    Consideratii Generale
    Acest raport a fost intocmit pe baza datelor probatorii detinute de catre un grup de persoane care au activat in cadrul Aeroportului Timisoara. Desi exista suspiciuni si asupra altor activitati infractionale savirsite de catre dl Idolu Daniel, ele nu vor face obiectul acestui raport, intrucit pina la data intocmirii acestui raport, nu suntem in posesia documentelor probatorii.
    Deasemeni, trebuie mentionat ca faptele prezentate succint in acest raport au fost aduse la cunostinta organelor de cercetare penala, fie de catre persoanele care au intrat in posesia respectivelor informatii, fie de catre organismele de control ale statului (Curte de Conturi, Corpul de Control al Ministerului Transporturilor, etc) si care in concluziile finale ale rapoartelor de control prevedea explicit sesizarea organelor de cercetare penal pentru aspectele constatate. Din informatiile pe care le detinem in toate dosarele se fac cercetari cu privire la aspectele semnalate.
    Scopul principal al acestui raport sintetic, il constituie o cit mai buna informare a tuturor celor interesati, in special al Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, astfel incit deciziile care vor fi luate de catre factorii decidenti in cadrul procesului de reconfirmare / nominalizare a dlui Idolu Daniel in cadrul functiei de director general al Aeroportului Timisoara sa se faca cu o cunoastere aprofundata a istoricului faptelor acestei persoane in decursul celor 9 ani cit a fost a conducerea Aeroportului Timisoara.
    La acordarea sprijinului politic din partea USL, consideram ca va tebui sa se aiba in vedere si istoricul activitatii d-lui Idolu Daniel in decursul perioadei 2001 – 2009, intrucit aceasta persoana a reusit sa atinga o performanta infractionala greu de atins. Domeniile implicate (despre care avem elemente probatorii si pe care le vom aborda in continuare), si in care am reusit sa identificam elemente infractionale sunt atit in zona Sigurantei Aeronautice si in zona Comerciala;
    Iata de ce rugam pe toti cei implicati si cu responsabilitati in desemnarea directorului general al Aeroportului Timisoara sa acorde atentie celor prezentate aici, intrucit vor avea o responsabilitate foarte mare in luarea respectivei decizi. Implicatiile pot fi foarte mari mai ales ca acest domeniu de activitate (domeniul aeronautic), directorul general al unui aeroport are atributii pe linie de siguranta aeronautica. Nici o persoana, fie el si director general de aeroport nu are dreptul sa dispuna dupa bunul sau plac, in domeniul sigurantei, intrucit consecintele pot fi fatale si cu pierderi de vieti omenesti.
    Consideratii privind Siguranta Aeronautica
    In dosarul numarul 382/P/2012 inregistrat la Parchetul Curtii de Apel din Timisoara, sunt analizate aspecte ce tin de Siguranta Aeronautica, ce au in vedere infractiunile prevazute de art 98 si 106 din Codul Aerian al Romaniei, care mentioneaza urmatoarele:
    art. 98 din Codul Aerian al Romaniei prevede ca: „Incalcarea de catre personalul aeronautic civil a indatoririlor de serviciu sau neindeplinirea lor, daca fapta este de natura sa puna in pericol siguranta zborului, se pedepseste cu inchisoare de la unu la 5 ani”.
    art. 106 din Codul Aerian al Romaniei prevede ca: „Comunicarea de informatii, stiind ca acestea sunt false, daca prin acest fapt se pericliteaza siguranta zborului, se pedepseste cu inchisoare de la 2 la 10 ani. […]”

    In fapt: In cadrul procesului de supraveghere a disponibilitatii tehnice a pistei Aeroportului Timisoara, in perioada 2005 – 2006, au fost dispuse de catre conducerea aeroportului 2 expertize tehnice, efectuate de catre 2 institute de specialitate, acreditate de catre Autoritatea Aeronautica Civila Romana (AACR) – organismul de supraveghere abilitat de catre statul roman pe linie de siguranta, prin care urma sa fie evaluata starea structurii de rezistenta a pistei Aeroportului Timisoara.
    Ambele studii au indicat un coefficient de rezistenta (PCN) mai mic decit cel publicat oficial, fapt ce ar fi trebuit imediat anuntat catre AACR, si publicat in AIP Romania, spre cunostinta tuturor operatorilor aerieni, astfel incit acestia sa cunoasca respectiva valoare. Cunoastrea acestui indice este absolute necesara, intrucit conform normelor in vigoare nici un avion al carui indice ACN depaseste valoarea indicelui pistei PCN nu are voie sa aterizeze pe acel aeroport, intrucit se pot produce ruperi ale structuri aeroportuare cu consecinte dintre cele mai grave, putind duce chiar la catastrofe.
    Desi ambele studii au fost platite, (aproximativ 30,000 euro), directorul general de la acea data – dl Idolu Daniel, a pastrat doar pentru sine acea informatie, ambele documente fiind pastrate in sertarul biroului sau, fara a informa Autoritatea Aeronautica Civila Romana sau Directia de Aviatie Civila din cadrul Ministerului Transporturilor. Prin nepublicarea valorilor evidentiate in acele studii de specialitate, dl. Idolu Daniel a pus in pericol siguranta operarii aeronavelor si a pasagerilor de la bordul acestora.
    Acest aspect a facut obiectul de analiza a organismelor internationale de specialitate, “ICAO – International Civil Aviation Organization”; “EASA – European Aviation Safety Agency”; “ECAC – European Civil Aviation Conference”, si care au facut comisii de investigare privind modul in care Statul Roman, reprezentat de Ministerul Transporturilor i-si respecta obligatiile asumate pe linie de siguranta aeronautica. Aceste institutii nu fac ancheta la nivel aeroportuar, ele analizeaza activitatea la nivelul Romaniei, motiv pentru care consideram ca prin fapta de ascundere a respectivelor informatii pe linie de siguranta, dl Idolu Daniel au fost aduse prejudicii Romaniei.
    Consideratii privind Activitatea Comerciala
    Planurile Tarifare ale Aeroportului Timisoara
    Societatea Nationala Aeroportul International Timisoara – Traian Vuia S.A., este o societate constituita in baza legii 31/1990, si al carui statut a fost adoptat prin Hotararea de Guvern nr 1096 din 18/09/2008; In cadrul art 19 al acestui act normativ, sunt stipulate atributiile Consiliului de Administratie al Aeroportului Timisoara, si din acestea dorim sa subliniem prevederilor art 19, lit i) care prevede ca Consiliul de Administratie – „ aprobă sau propune spre aprobare tarifele pentru activităţile de bază, în condiţiile legilor în vigoare;”. In acest context dorim sa aratam ca, in fapt conducerea executiva a Aeroportului Timisoara, trebuie sa transpuna in practica prin intermediul contractelor incheiate cu terte parti, politicile tarifare adoptate de catre Consiliul de Administratie. Nu sunt admise implementarea altor tarife decit cele adoptate de catre Consiliul de Administratie;
    Din pacate, conducerea executiva a Aeroportului International Timisoara – Traian Vuia, din perioada 2007 -2009, (perioada pentru care am avut la dispozitie documente) reperezentata de catre Directorul General Idolu Daniel, nu a respectat intocmai acesta obligatie, si prin contractele semnate pentru si in numele societatii a adoptat planuri tarifare arbitrare, fara a avea nici o aprobare din partea forului de conducere al Aeroportului Timisoara – Consiliul de Administratie.
    Prin adoptarea unor astfel de tarife, la liberul sau arbitru, dl Idolu Daniel, a produs prejudicii materiale insemnate S.N. Aeroportul International Timisoara – Traian Vuia S.A., ale carui efecte au fost propagate in timp intrucit unele contracte incheiate, erau pe termen lung.
    Desigur sub rezerva ca se impune o ancheta din partea organismelor finaciare de specialitate, pe baza datelor pe care le detinem consideram ca au fost aduse prejudicii financiare majore Aeroportului Timisoara. Analiza se bazeaza pe datele ce au fost adoptate in cadrul hotararilor Consiliului de Administratie din perioada 2006 – 2009, prin care au fost adoptate anumite tarife, in contrapondere cu datele pe care le detinem din cadrul contractelor semnate de catre Directorul General de la acea data – dl. Idolu Daniel.
    Trebuie sa sublinem inca o data ca valorile aratate precum si intervalul de timp se bazeaza pe documentele avute la dispozitie pentru analiza. Desi presupunem ca si pentru ceilalti ani, a fost practicata o politica similara, nu putem face precizari fara probe.

    Prejudicii create in raport cu Tariful de Aterizare
    Compania Aeriana CARPATAIR
    Perioada analizata 2007 2008 2009
    Zboruri Externe 1.545.541 lei 1.213.100 lei 1.130.258 lei
    Zboruri Interne 102.872 lei 1.322.367 lei 1.486.990 lei
    Total Tarif Aterizare Cuvenit 1.648.413lei 2.535.467 lei 2.617.248 lei
    Total Prejudiu Cauzat aferent Tarif Aterizare 1.177.438 lei 925.657 lei 1.040.893 lei
    Compania Aeriana TAROM
    Perioada analizata 2007 2008 2009
    Zboruri Externe 52.746 lei 6.135 lei 0 lei
    Zboruri Interne 418.487 lei 1.354.670 lei 1.536.510 lei
    Total Tarif Aterizare Cuvenit 471.233 lei 1.360.805 lei 1.536.510 lei
    Total Prejudiu Cauzat aferent Tarif Aterizare 265.308 lei 982.939 lei 1.090.922 lei
    Se poate observa ca din analiza a doar 2 operatori aerieni, intr-un interval de doar 3 ani, prin aplicarea arbitrara a unor tarife la liberal arbitru, fara a avea acceptul Consiliului de Administratie al Aeroportului Timisoara, dl. Idolu Daniel a produs o paguba de 5.483.157 lei, aferent unui singur tarif – tariful de aterizare.
    Prejudicii create in raport cu Tariful de Iluminare
    Compania Aeriana CARPATAIR
    Perioada analizata 2007 2008 2009
    Discount acordat ilegal 48 % 48 % 48 %
    Total Tarif Iluminare Cuvenit 335.053 lei 507.936 lei 647.558 lei
    Total Prejudiu Cauzat aferent Tarif Iluminare 159.549 lei 241.874 lei 308.361 lei
    Aferent acestui tarif, prin acordarea unui discount illegal de 48%, dl. Idolu Daniel a adus un prejudiciu Aeroportului Timisoara afferent tarifului de iluminat de 709.784 lei.
    Prejudicii create in raport cu Tariful de Imbarcare Pasager
    In conformitate cu evidentele financiare avute la dispozitie, in perioada 2007 – 2009, operatorului aerian Carpatair, i-au fost facturate tariful pentru servicii de imbarcare pasager, pe intreaga perioada la valoarea de 3 euro/pasager, in contextul in care tariful pentru imbarcare pasageri pentru zboruri interne aprobat de Consiliul de Administratie al Aeroportului Timisoara aprobase urmatoarele valori:
    Ian 2007 – Mai 2008 valoare tarif aprobata si publicata = 3 euro/pasager imbarcat;
    Iun 2008 – dec 2009 valoare tarif aprobata si publicata = 5 euro/pasager imbarcat;

    Compania Aeriana CARPATAIR
    Perioada analizata 2007 2008 2009
    Discount acordat ilegal 45 % 28 % 40 %
    Total Tarif Imbarcare Pasageri Cuvenit 162.018 lei 194.598 lei 284.243 lei
    Total Prejudiu Cauzat aferent Tarif Imbarcare Pasager 73.114 lei 53.585 lei 113.697 lei
    In acest context, prejudiciul creat a fost de: 240,396 lei;
    Concluzii:
    Pe baza documentelor avute la dispozitie, in cele de mai sus au putut fi reliefate doar citeva dintre prejudiciile cauzate Aeroportului Timisoara de catre dl Idolu Daniel, care actionand in mod discretionar, fara a tine seama de cadrul de reglementare aprobat de catre forul superior – Consiliul de Administratie, in baza contractelor pe care le-a incheiat, a dispus dupa bunul sau plac de fondurile ce erau cuvenite acestei societatii.
    Prejudiciile mentionate mai sus pot fi rezumate astfel:
    Perioada analizata 2007 2008 2009 Total
    Prejudiu Cauzat aferent Tarif Aterizare 1.442.746 lei 1.908.596 lei 2.131.815 lei 5.483.157 lei
    Prejudiu Cauzat aferent Tarif Iluminare 159.549 lei 241.874 lei 308.361 lei 709.784 lei
    Prejudiu Cauzat aferent Tarif Imbarcare Pasageri 73.114 lei 53.585 lei 113.697 lei 240.396 lei
    Total Prejudiu Cauzat 1.675.409 lei 2.204.055 lei 2.553.873 lei 6.433.337 lei
    Nota:
    Trebuie subliniat ca sumele arate mai sus, reprezinta valorile nete, in raport cu care s-au facut aceste calcule. Nu au fost evidentiate TVA–ul aferent precum si penalizarile, dobinzile ce decurg din neincasarea acestor sume.
    La baza calcului acestor cifre, au stat evidentele financiare ale Aeroportului, precum si deciziile Consiliului de Administratie al Aeroportului Timisoara, care vizau tarifele aeroportuare.
    Toate aceste prejudicii au fost transmise catre Directia Nationala Anticoruptie, si fac obiectul de analiza si cercetare penala.
    Activitatea de Achizitii
    In ceea ce priveste aceasta latura vom incerca sa evidentiem 2 aspecte principale pe care le consideram a fi de o importanta deosebita din care cel putin una a declansat o ancheta din partea Comisiei Europene privind un posibil ajutor de stat acordat de catre Statul Roman prin intermediul Aeroportului Timisoara in favoarea unei companii aeriene – Wizz Air, cazul in sine fiind inregistrat sub numarul SA 31662.
    Contract de Marketing
    La data de 30.07.2008, se perfecteaza un contract de marketing, prin incredintare directa, semnatarii acestuia fiind compania aeriana Wizz Air si Aeroportul International Timisoara. Acest contract a fost inregistrat sub nr. 835/DC/2008; Prin acest contract Aeroportul Timisoara urma sa fie beneficiarul unor activitati de marketing.
    Durata contractului urma sa fie de 3 ani, cu posibilitati de extindere. Valoarea contractului (asa cum a fost ea stabilita ulterior, in urma punctajului de la Curtea de Arbitraj Cluj) a fost de 2.573.732,11 euro.
    Prin modul cum a fost realizat acest contract, unul din operatorii aerieni concurenti in speta Carpatair, a considerat ca, operatorul aerian Wizz Air este favorizat, prin faptul ca tarifele de aeroport care erau platite efectiv, erau mai mici intrucit lunar din valoarea facturilor aferente operari pe aeroport, erau deduse sumele ce trebuiau achitate de catre Aeroportul Timisoara ca fiind contravaloarea activitatilor de marketing. Pentru acest motiv compania Carpatair a facut o reclamatie la Comisia Europeana prin care era semnalat un ajutor de stat acordat operatorului aerian Wizz Air.
    Din punctul de vedere al modului cum a fost intocmit acest contract, precum si al derularii acestuia, se pot concluziona citeva aspecte care sunt vitale in analiza cazului in sine:
    Contractul de Marketing nr 835/DC/30.07.2008 a fost semnat fara respectarea prevederilor legale OG 34/2006, asa cum reiese si din raportul Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice nr 9865/16.06.2010, care preciza urmatoarele:
    “Autoritatea contractanta a atribuit Contractu! de marketing nr. 835/DC/30.07.2008 fara aplicarea vreuneia dintre procedurile de atribuire, mentionate in OUG 34I2006, la art. 18, alin. 1. Fapta constituie contraventie, conform prevederilor art. 293, lit. d) din OUG 34 I 2006 si se sanctioneaza cu amenda contraventionala cuprinsa intre 70.000 … 100.000 lei, conform art. 294, alin. 3 din acelai act normativ”
    Nu au fost urmarite prevederile contractului, in speta ca fiecare factura sa fie insotita de dovezi privind prestarea serviciilor contractate, dovezi concrete prin care sa se arate ca a existat servicii de marketing efective.
    Au fost efectuate compensatii intre facturile emise de catre Aeroportul Timisoara pe de o parte si compania aeriana Wizz Air pe de alta parte desi conform art 3.2(a) din cadrul contractului de operare, incheiat intre Wizz Air in calitate de operator aerian si Aeroportul Timisoara in calitate de furnizor de servicii aeroportuare, acest lucru era strict interzis. De altfel aceste compensatii au fost anulate de catre organelle fiscale in urma controalelor efectuate, Aeroportul Timisoara fiind obligat sa plateasca pe linga valorile nete cuvenite si penalizari si dobinzi aferente sumelor compensate.
    Faptul ca nu au fost efectuate compensatii, si nu au fost facute plati efective, si intrucit Aeroportul Timisoara nu a facut notificari scrise catre Wizz Air sa efectueze platile, Aeroportul Timisoara a pierdut suma de 309.762,78 euro reprezentind dobinzi penalizatoare, aeroportul nefiind indreptatit sa le solicite, decizie consemnata in dosarul 24/2011 din cadrul procesului de arbitraj la Curtea de Arbitraj de pe linga Camera de Comert si Industrie Cluj. Decizia pronuntata la data de 16.05.2012, este definitiva si obligatorie.
    Acest contract a deschis “Cutia Pandorei” in sensul in care Romania a facut obiectul unei cercetari amanuntite asupra modului cum sunt efectuate finantarile aeroporturilor din aceasta tara. Pe cale de consecinta la data de data de 25 iulie 2011, autoritățile române și-au retras notificarea în cazul ajutorului de stat inregistrat sub nr SA.30931 si care viza schema de finanțare a investițiilor în infrastructură în beneficiul aeroporturilor regionale mici din România. (Programul POST). Deasemeni au fost deschise cazuri similare si pentru alte aeroporturi din Romania.
    Odata cu acceptarea formala a investigatiei de catre Comisia Europeana in cazul SA 31662 privind Aeroportul Timisoara, au fost declansate o serie intreaga de procese pe dreptul civil in instantele nationale; In situatia in care Comisia Europeana ar pronunta o decizie nefavorabila si care ar ramine definitiva sunt de asteptat o multiplicare a acestor procese prin care terte parti vor solicita compensatii statului roman pentru “daunele avute”, invocind in sprijinul solicitarilor respectiva decizie a CE.
    Iata deci doar citeva concluzi care rezida dintr-un singur contract, semnat si aplicat fara respectarea prevederilor legale. Avind in vedere implicatiile ce rezulta din acest dosar, nu se poate face la aceasta data o eveluare a prejudiciului creat, decit in masura in care se are in vedere prejudicial material in raport cu care Aeroportul Timisoara se afla in contradictoriu cu Ministerul Finantelor Publice pe rolul instantelor de judecata.
    Si acest aspect face obiectul analizei si cercetarii din partea Directiei Nationale Anticoruptie, pentru identificarea tuturor partilor responsabile alaturi de dl Idolu Daniel.
    Achizitii Publice
    La acest capitol pot fi facute multe referiri, mai mult sau mai putin obiective.
    Consideram ca cel mai elocvent fapt il reprezinta raportul Directiei Generale de Control din cadrul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii cu nr EI/312/10.05.2010, aprobat de conducerea Ministerului sub numarul 1563/RB/10.05.2010, document ce contine 85 pagini, si care in cadrul planului de masuri propus, la punctual 8 se mentioneaza urmatoarea masura:
    “Sesizarea organelor de urmarire penala cu privire la constatarile si concluziile prezentului raport, potrivit prevederilor art.23, alin.1 din legea nr.78/2000 pentru prevenirea si sanctionarea faptelor de coruptie, […]”. Conform informatiilor pe care le detinem se pare ca aceasta sesizare a fost inregistrata la DNA Bucuresti in data de 13.05.2010, dosarul fiind in stadiul de cercetare.
    Concluzii
    In Aug. 2007, Unitatea JASPERS a Bancii Europene de Investitii, prezenta un studiu denumit “ROMANIA: REGIONAL AIRPORTS INVESTMENT PRIORITY STUDY”, in care plasa Aeroprtul International Timisoara in topul celor 7 aeroporturi care ar trebui sa beneficieze de investitii in cadrul programelor de finantare a infrastructurii aeroportuare.
    In cadrul acestui studiu, alaturi de Timisoara, erau desemnate aeroporturile Cluj, Iasi, Satu Mare, Oradea, Craiova si Tulcea. Acest studiu a fost asumat de catre MTI in oct 2009.
    Concluziile acestui studiu, intreprins de catre o unitate specializata a unei institutii financiare, nu face decit sa confirme inca o data statutul pe care la avut, il are si va trebui sa si-l mentina in continuare Aeroportul International Timisoara. Epoca pioneratului in acest domeniu a apus de multa vreme. Conform clasificarii facute de Comisia Europeana, Aeroportul Timisoara este plasat in categoria “C- aeroporturi regionale mari”, cu un volum anual de pasageri cuprins între 1 şi 5 milioane. Nivelul de competitie este mult superior fata de cel de pina in present.
    Iata de ce, se impune o abordare foarte atenta asupra managementului acestui aeroport. Dl. Idolu Daniel reprezinta trecutul, unde nu au existat atit de multe restrictii. De altfel se pare ca marea majoritate a greselilor pe care le-a facut acest domn, s-au produs in intervalul 2007 – 2009, dupa aderarea la Uniunea Europeana, cind schimbarea cadrului legislativ, la gasit total nepregatit, atit pe el cit si echipa managerial cu care conlucra. O parte din “rezultatele obtinute” le-am prezentat in acest raport. Din pacate implicatiile ce decurg din acesta “prestatie” vor trebui decontate mai intai de catre Statul Roman prin intermediul Ministerul Transporturilor si abia ulterior de catre el personal.
    Cadrul legislativ international si in special la nivelul Uniunii Euroepene, este in continua schimbare. Aceasta schimbare vizeaza toate domeniile conexe acestei activitatii: securitate aeronautica, siguranta aeronautica, tarife aeroportuare, protectia mediu, drepturile pasagerilor, conceptele de colaborare cu organele de trafic locale si EUROCONTROL, etc. Dl. Idolu Daniel, prin pregatirea lui de baza – inginer constructor – nu va putea sa acopere si sa inteleaga toata acesta paleta de domenii, chiar daca ar dori acest lucru.
    De altfel in intervalul Iun 2012 si pina in present, dl Idolu Daniel a reusit sa destabilizeze substantial structura Aeroportului Timisoara. A concediat oameni cu expertiza in aviatie si experienta (unii dintre ei fiind pe acest aeroport inca dinainte de 1989) avind ca unica motivatie “desfiintarea postului”. Au fost reangajate alte persoane noi, complet lipsite de cunostintele necesare pentru o astfel de activitate. Chiar daca in anumite zone astfel de schimbari mai pot fi acceptate, atunci cind vorbim de siguranta aeronautica, unde sunt necesari peste 10 ani, sa poti pregati un om, de o scolarizare si o pregatire specifica, transpusa in licente a caror validitate trebuie prelungita anual, astfel de lucruri devin inacceptabile.
    Dl Idolu Daniel si-a atins limita, atunci cind a pus mai presus de interesul Aeroportului Timisoara si a sigurantei operarii aeronavelor, ambitiile sale personale.
    Pentru viitor este necesara o viziune clara cu un management profesionist, a caror decizii sa se bazeze pe un “master plan” de minimum 5 ani. Provocarile care urmeaza pentru acest aeroport sunt foarte mari. Piata in care i-si desfasoara activitatea este foarte dura, si in contextul crizei economice actuale, constringerile vor fi si mai aspre.
    Se face referire in permanenta despre faptul ca Aeroportul Timisoara este un aeroport rentabil. Da este un aeroport rentabil daca se ia in considerare doar faptul ca i-si acopera cheltuielile operationale curente, dar niciodata nu se face trimitere la investitiile catre trebuiesc facute in infrastructura aeroportuara.
    De fapt aici apare principala problema, ca toate investitiile au fost facute de catre Statul Roman. Ce s-ar fi intamplat daca aceste investitii ar fi trebuit facute de un investitor privat? Care ar fi fost cheltuielile de capital? Care ar fi fost colateralele necesare pentru a obtine o linie de credit pentru o investitie de asemenea anvergura si al carui ROI este de obicei pe un interval de 20-25 ani?
    Reglementarile Europene, si in special pe linie de concurenta si ajutor de stat, prevad reguli foarte stricte in ceea ce priveste afluxurile de capital care pot veni dinspre bugetul de stat catre unitatile comerciale. Finantarea de la bugetul de stat sau chiar si de la cel local, a unor astfel de investitii va fi imposibila in continuare. Exemplu stau multiplele cazuri deschise de catre Comisia Europeana catre diverse state din Europa pe aceasta tema.
    In acest context, Aeroportul Timisoara va trebui sa-si revizuiasaca intreaga politica de dezvoltare, prin revizuirea intregii politici comerciale si de marketing. Analiza contractelor de achizitie publica ce vizeaza Aeroportul Timisoara, in marea lor majoritate au ca sursa de finantare “fonduri proprii”. Acest lucru nu va mai putea rezista mult timp. Daca pentru un contract de reparatie curenta a pistei de decolare – aterizare trebuie sa te indatorezi pe urmatorii 5 ani, ce sa mai vorbim de un contract de reparatie capitala, care se impune cu necesitate pe acest aeroport, atit din motive de siguranta cit si din motive comerciale, sau de constructii de noi infrastructurii pe linie de cargo sau aviatie generala. Acest lucru va fi o utopie, daca nu se iau masuri radicale in politica comerciala.
    Este dreptul actionariatului sa stabileasca strategia de dezvoltare a acestui aeroport, precum si modul cum se va implemeta aceasta. OUG 109/2011, reprezinta o modalitate, si Aeroportul Timisoara a fost inclus in programul “imbunatatirea guvernantei corporative a intreprinderilor de stat” ce reprezinta un obiectiv asumat de Guvernul Romaniei prin Scrisoarea de intentie catre Fondul Monetar International aprobata de Guvernul Romaniei prin memorandum la data de 07 iunie 2011.
    Totodata Aeroportul Timisoara a fost inclus in cadrul proiectului – „Suport pentru punerea in aplicare a unei strategii generale in sectorul de transport şi infrastructura”, cod SMIS 38774, activitatea nr. 3 din proiect “Asistenta tehnica in vederea consolidarii capacitatii MTI pentru evaluarea competentelor necesare pentru ocuparea posturilor de conducere ale unitatilor aflate in subordinea, sub autoritatea sau coordonarea MTI” ce se desfasoara in cadrul Acordului 26065/15.06.2012 dintre MTI si Consultantii angajati „PricewaterhouseCoopers, D&B David si Baias SCA si George Butunoiu”, proiect aflat inaintata de implementare si care a este finantat de catre Fondul Social European prin Programul Operaţional “Dezvoltarea Capacităţii Administrative 2007-2013″ (PODCA) si cofinantat de la bugetul de stat prin bugetul MTI.
    Suntem increzatori ca Ministerul Transporturilor si Infrastructurii va solicita actualului Consiliu de Administratie convocarea cit mai curind a Adunarii Generale a Actionarilor, in vederea aprobarii unui nou Consiliu de Administratie in conformitate cu prevederile OUG 109/2011 privind guvernata corporativa a intreprinderilor publice. Salutam in acest sens, convocarea adunarii generale ordinare a actionarilor S.N. Aeroportul International Mihail Kogalniceanu Constanta din data de 03.01.2013. Le dorim success!
    Timisoara

  4. DENUMIRE INDICATORI

    Indicatori din BILANT lei
    ACTIVE IMOBILIZATE – TOTAL 49981023
    ACTIVE CIRCULANTE – TOTAL, din care 26529927
    Stocuri (materii prine, materiale consumabile, productie in curs de executie, semifabricate, produse finite, marfuri etc.) 1120525
    Creante 24251408
    Casa si conturi la banci 1157994
    CHELTUIELI IN AVANS 2098243
       
    DATORII 48284708
    VENITURI IN AVANS 19098665
    PROVIZIOANE 2939338
    CAPITALURI – TOTAL, din care: 8286482
    Capital subscris varsat 1600800
    Patrimoniul regiei –
    Patrimoniul public –

    Indicatori din CONTUL DE PROFIT SI PIERDERE
    Cifra de afaceri neta 27959184
    VENITURI TOTALE 35234296
    CHELTUIELI TOTALE 56840319
    Profitul sau pierderea brut(a)
    -Profit 0
    -Pierdere 21606023
    Profitul sau pierderea net(a) a exercitiului financiar
    -Profit 0
    -Pierdere 21606023
    Indicatori din DATE INFORMATIVE
    Numar mediu de salariati 243
    Tipul de activitate, conform clasificarii CAEN Activitati de servicii anexe transporturilor aeriene

  5. Finul Dan Idolu (stânga) şi naşul Adrian Chebuţiu (dreapta) Relaţiile de cumetrie nu au împiedicat încheierea unor contracte la Aeroportul Timişoara. Fostul director al aeroportului, Dan Idolu şi naşul său Adrian Chebuţiu, în prezent director la UCM Reşiţa au făcut afaceri fructuoase.
    SC Saero SRL este o firmă producătoare de echipamente aeroportuare. Până în 2004, firma a fost deţinută de Adrian Chebuţiu, actualul preşedinte al Consiliului de Administraţie al UCM Reşiţa, care este şi naşul fostului director al Aeroportului Timişoara, Dan Idolu.

    Din 2004 Adrian Chebuţiu i-a cedat firma fratelui său, Cristian Chebuţiu. Saero a avut contracte cu aeroportul din Timişoara, furnizându-i un autobuz de platformă „Neoplan”, echipament acustic pentru îndepărtarea păsărilor, cărucioare de transport bagaje, tractoare pentru pentru trenul de bagaje, o autospecială pentru stingerea incendiilor, dar şi alte echipamente aeroportuare. Contractele sunt şi din perioada în care naşul Chebuţiu era patron. CLICK AICI pentru a vedea ce a livrat firma Saero aeroporturilor din Timişoara şi din ţară. „Dacă eşti bun, eşti bun” Contactat telefonic, Adrian Chebuţiu a confirmat că este naşul lui Dan Idolu, dar a spus că asta nu l-a împiedicat să participe la licitaţiile de la aeroport. „A gândi că dacă eşti naşul lui Dan Idolu nu poţi participa la licitaţii pe aeorportul la care Dan Idolu este vremelnic director mi se pare o mare greşeală. Suntem într-o societate democratică în care dacă eşti bun eşti bun”, a declarat Adrian Chebuţiu pentru Adevărul de Seară Timişoara. Acesta a mai spus că, deşi are o relaţie apropiată cu Dan Idolu, contractele sale nu au fost favorizate niciodată de acest lucru, iar lucrările mari nu au fost câştigate de el, deşi Idolu conducea aeroportul. „Spre exemplu extinderea actuală a aeroportului a fost câştigată de o firmă din Arad, iar Dan Idolu era director. Întodeauna Dan mi-a spus că dacă particip şi sunt ok bine, dacă nu asta e. Niciodată discuţiile mele nu au fost de altă natură. Cu atât mai puţin fratele meu care nu are o relaţie apropiată cu Dan”, a spus Chebuţiu. Dat afară din cauza unui SMS Dan Idolu are telefonul închis de o săptămână şi nu a putut fi contactat. Surse apropiate acestuia au spus că abonamentul telefonului era plătit de Ministerul Transporturilor şi că a fost tăiat în urmcă cu câteva zile. Potrivit aceloraşi surse, Idolu a fost demis la cererea ministrului Radu Berceanu după ce a trimis, din greşeală, un sms cu conţinut electoral secretarei ministrului. Mesajul era destinat fiicei lui Idolu, dar cum aceasta are acelaşi nume cu secretara lui Berceanu, Idolu a greşit destinatarul, iar sms-ul a ajuns la Ministerul Transporturilor. Pe siteul siteul pressalert.ro, jurnalistul independent, Dragoş Boţa susţine că în 2005, Saero şi Aeroportul Timişoara ar fi încheiat un contract prin care societatea ar fi livrat aeroportului mai multe echipamente, în valoare de peste un milion de EURO, cumpărate printr-un credit girat chiar de aeroport. Potrivit aceleiaşi surse, creditul ar fi fost garantat cu viitoarea taxă de securitate de pe aeroport. Adrian Chebuţiu a declarat pentru „Adevărul de Seară Timişoara” că nu ştie nimic despre acest contract. „Habar nu am. Nu ştiu despre ce e vorba. În 2005 societatea era deja cedată fratelui meu, Cristi”, a mai spus Chebuţiu.

  6. La aeroportul din Timişoara s-a deschis cutia Pandorei, tot mai multe dintre contractele ilegale încheiate de fostul director Dan Idolu cu societăţi ale unor prieteni sau apropiaţi fiind făcute publice. Aceasta în ciuda măsurii luate de ministrul Radu Berceanu, cel care a secretizat contractele comerciale din Aeroportul Traian Vuia şi diverse comapnii aeriene şi societăţi comerciale. Sumele care s-au scurs ilegal din conturile societăţii aeroportuare nu sunt cunoscute, dar estimările neoficiale făcute de foşti angajaţi avansează o fraudă de câteva milioane de EURO.

    Jurnalul Naţional a prezentat deja contractul dintre aeroport şi compania low-cost Wizzair, prin care 1,6 milioane de euro au fost făcute efectiv cadou operatorului de curse internaţionale. Wizzair trebuia să plătească 2 milioane de euro, pentru anul trecut, pentru că operează pe Aeroportul Timişoara. În realitate, Wizzair a virat către aeroport doar 400.000 euro, iar restul de 1,6 milioane de euro i-a primit înapoi „cadou” din partea fostei conduceri a lui Dan Idolu, cu motivaţia incredibilă că Wizzair face publicitate aeroportului de aceşti BANI.

    Verificările au dovedit însă că Wizzair îşi face de fapt reclamă propriilor zboruri din Timişoara pe vreo 70 de site-uri de internet, însă această operaţiune nu poate justifica suma de 1,6 milioane de EURO. Mai mult, contractul încheiat în limba engleză a fost ţinut ascuns şi a apărut tradus cu multe greşeli abia în luna decembrie. Pus la colţ de investigaţiile şi dezvăluirile de presă, actualul director, Cornel Sâmărtinean, a recunoscut că există multe contracte care au adus pagube aeroportului, printre acestea fiind inlcusiv contracte cu centre de welness şi spa pentru relaxarea conducerii sau excursii la shopping în Dubai.

  7. La baza acestui raport au stat documentele arate aici. Nu putem sa facem precizari care au fost motivele pentru care conducerea executiva a Aeroportului Timisoara de la acea vreme, nu a transpus in practica concluziile mentionate in cele 2 studii.
    Chiar daca nu cunoastem motivul pentru care aceste studii au fost pastrate in sertare, desi se poate observa ca au reprezentat costurii semnificative pentru aeroport, nu putem sa nu semnalam ca prin omiterea informatiilor au fost incalcate cele mai elementare reguli de siguranta aeronautica.
    Odata cu identificarea acestor studii, luna mai 2010, au fost luate masuri de publicare imediata a noilor valori, si totodata de realizarea unor proceduri de operare definite clar ce au permis operarea in conditii legale si a aeronavelor avind ACN > 32.
    In prezent Aeroportul Timisoara prin Biroul de Reglementari si Siguranta, in colaborare cu Directia Operationala, are un proces de monitorizare si evaluare permanenta a traficului echivalent pe acest aeroport, proces ce este raportat catre Autoritatea Aeronautica Civila Romana, in calitatea sa de autoritate de supraveghere a sigurantei aeronautice.
    Ascunderea acelor date care vizeaza siguranta aeronautica nu poate decit sa duca in timp la crearea premizelor unor catastrofe aeronautice cu implicatii deosebite, afectind in primul rind vietile pasagerilor ce calatoresc pe calea aerului.
    Capitolul XIV – Sanctiuni, din codul Aerian al Romaniei, la art 92, mentioneaza ca „incalcarea prevederilor prezentului cod aerian atrage, dupa caz, raspunderea disciplinara, civila, contraventionala sau penala a persoanelor vinovate”.
    Din punctul nostru de vedere credem ca prin actiunea de ascundere a datelor prezentate in cele 2 studii, a fost pusa in pericol siguranta zborurilor, si astfel de fapte fac obiectul prevederilor art 98 si art 106 din Codul Aerian al Romaniei.

  8. Contract de Marketing
    La data de 30.07.2008, se perfecteaza un contract de marketing, prin incredintare directa, semnatarii acestuia fiind compania aeriana Wizz Air si Aeroportul International Timisoara. Acest contract a fost inregistrat sub nr. 835/DC/2008. Prin acest contract Aeroportul Timisoara urma sa fie beneficiarul unor activitati de marketing. Durata contractului urma sa fie de 3 ani, cu posibilitate de prelungire. Valoarea contractului (asa cum a fost ea stabilita ulterior, in urma punctajului de la Curtea de Arbitraj Cluj) a fost de 2.573.732,11 euro.
    Prin modul cum a fost realizat acest contract, unul din operatorii aerieni concurenti, in speta Carpatair, a considerat ca operatorul aerian Wizz Air este favorizat, prin faptul ca tarifele de aeroport care erau platite efectiv erau mai mici, intrucat lunar, din valoarea facturilor aferente operarii pe aeroport, erau deduse sumele ce trebuiau achitate de catre Aeroportul Timisoara ca fiind contravaloarea activitatilor de marketing. Pentru acest motiv compania Carpatair a facut o reclamatie la Comisia Europeana prin care era semnalat un ajutor de stat acordat operatorului aerian Wizz Air.
    Din punctul de vedere al modului cum a fost intocmit acest contract, precum si al derularii acestuia, se pot concluziona cateva aspecte care sunt vitale in analiza cazului in sine:
    1. Contractul de Marketing nr 835/DC/30.07.2008 a fost semnat fara respectarea prevederilor legale OG 34/2006, asa cum reiese si din raportul Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice nr. 9865/16.06.2010, care preciza urmatoarele:
    “Autoritatea contractanta a atribuit Contractu! de marketing nr. 835/DC/30.07.2008 fara aplicarea vreuneia dintre procedurile de atribuire, mentionate in OUG 34I2006, la art. 18, alin. 1. Fapta constituie contraventie, conform prevederilor art. 293, lit. d) din OUG 34 I 2006 si se sanctioneaza cu amenda contraventionala cuprinsa intre 70.000 … 100.000 lei, conform art. 294, alin. 3 din acelai act normativ”
    2. Nu au fost urmarite prevederile contractului, in speta ca fiecare factura sa fie insotita de dovezi privind prestarea serviciilor contractate, dovezi concrete prin care sa se arate ca au existat servicii de marketing efective.
    3. Au fost efectuate compensatii intre facturile emise de catre Aeroportul Timisoara pe de o parte si compania aeriana Wizz Air pe de alta parte desi, conform art 3.2(a) din contractului de operare, incheiat intre Wizz Air in calitate de operator aerian si Aeroportul Timisoara in calitate de furnizor de servicii aeroportuare, acest lucru era strict interzis. De altfel, aceste compensatii au fost anulate de catre organele fiscale in urma controalelor efectuate, Aeroportul Timisoara fiind obligat sa plateasca pe langa valorile nete cuvenite si penalizari si dobanzi aferente sumelor compensate.
    4. Faptul ca au fost efectuate compensatii si nu au fost facute plati efective si intrucat Aeroportul Timisoara nu a facut notificari scrise catre Wizz Air sa efectueze platile, Aeroportul Timisoara a pierdut suma de 309.762,78 euro, reprezentand dobanzi penalizatoare. Prin decizia consemnata in dosarul 24/2011 din cadrul procesului de arbitraj la Curtea de Arbitraj de pe langa Camera de Comert si Industrie Cluj, decizie definitiva si obligatorie, aeroportul nu a fost indreptatit sa solicite aceasta suma (309.762,78 euro). Decizia a fost pronuntata la data de 16.05.2012.
    5. Conform Raportului de inspectie fiscala nr.3024/17.03.2010, mentionat la pag.78-79 din Raport, aferent contractului de marketing au fost constatate urmatoarele:
    -AIT-TV a dedus nejustificat TVA in suma de 73 386 lei;
    -AIT-TV nu a colectat TVA in suma de 776 163 lei.
    Prin urmare, Ministerul Finantelor Publice a calculat penalitati de intarziere aferente TVA, a aplicat amenzi contraventionale si a obligat AIT-TV la plata TVA necolectat de la WIZZ AIR. Valoarea estimata a operatiunilor care constituie abateri cauzatoare de prejudiciu este de circa 1 000 000 lei.

  9. Considerata o afacere de succes de catre procurorii anticoruptie, in conditiile in care este folosita ca etalon de performanta in evaluarea altor licitatii si contracte de inchiriere de pe AIT, afacerea Turabo este, in realitate, una dintre cele mai mari tepe date aeroportului banatean de catre afaceristii verosi din capitala, valoarea prejudiciului fiind de peste 400.000 de euro. Dar, sa vedem care este istoria acestui “tun” dat la Timisoara de imberbul tepar bucurestean Tudor Dragomir Niculescu, care, la nici 30 de ani, cand a intrat in relatii contractuale cu directorul Daniel Idolul, patrona un lant de 50 de cafenele Turabo, adica o afacere de peste 15 milioane de euro.

    In data de 20.10.2008, in baza unui memoriu intocmit de Serviciul Comercial al AIT, conducerea societatii a decis sa scoata la licitatie publica o suprafata de 10 metri patrati, in incinta aeroportului, pentru infiintarea unui bar. S-a stabilit ca licitatia sa aiba loc in 4.11.2008, iar in caietul de sarcini – care, ca un amanunt deloc neglijabil, nu prezenta nici un numar de inregistrare, aspect ce poate fi interpretat si ca o intocmire ulterioara a documentului, cand procurorii au inceput verificarile la sange – s-a evidentiat faptul ca suprafata scoasa la licitatie publica este de 10 mp, iar durata contractului este de un an. Fix!

  10. Sigur ne spuneti si de cei care au participat ca si concurenti la “licitatia ” , adica o firma care au detinut si ei un bar in aeroport si care in afara ca au venit la licitatie sa faca “jocul ” celor de la turabo, au furat si ei aeroportul prin ACEIASI METODA adica au avut un contract de 5 mp si folosesc in realiatae 60 mp. Se numeste costa cafe domnilor de la curte de conturi, corpul de control de la minister si procurorilor de la parchet. Poate va intrebati si voi de ce toti din aeroport au contracte cu preturi SUPRAEVALUATE si folosesc suprafete de la 5 pina la 10 ori mai mari. Deci atentie nu cu 5-10% mai mari ci de 5-10 ORI mai mari. Deci nu poate fi o greseala ci e vorba de INTENTIE adica PREJUDICI. Asta asa pentru tigari ca adevaratele furaciuni se faceau cu contracte serioase cu companiile sau cu pasagerii cu handicap de zeci si sute de mii euro / luna. Asa ca PSD daca isi mai acopera coruptii revine la 2004 .

  11. AIT, un soi de Versailles

    Acum, ca tot ne-am lămurit că AIT plătește aproape 3 milioane de RON pentru întreținerea spațiilor verzi de pe ”Traia Vuia”, trebuie să mai facem o mica paranteză, pentru că tot suntem la capitolul ”plante și arbuști”. Tot din documentele interne ale Aeroportului Timișoara rezultă că instuția bugetară, care se pregătește de zor să fie preluată sub aripa CJ Timiș, a semnat câteva contracte interesante și cu SC Adi & Flo SRL pentru ”lucrări fântână” – 43.750 RON și cu SC Tout Terrain Service CO, tot pentru ”întreținere spați verzi” circa 150.000 RON. Către SC Heticon SRL, AIT a plătit pentru ”servicii protecția mediului” suma de 62.400 RON, iar către Mihalache Cătălin , servicii de securitate a muncii, cuantumul de 13.861 RON! De precizat că toate firmele enumerate mai sus au venit către AIT și către directorul Dan Idolu cu recomandări pe linie PSD sau, in cel mai fericit caz, ca urmare a unor relații interpersonale cu managerul de pe ”Traian Vuia”. În numărul viitor vom dezvolta contractele Aeroportului Timișoara cu o serie de societăți de brokeraj, clinici medicale private, firme de curățenie și distribuție de materiale septice, societăți de birotică și avocatură, firme de pază și securitate, evident, cu toate încrengăturile care decurg din această asociere și unde sau cât de sus duc firele! Evident, cireașa de pe tort va fi legată de SC Albix General Construcții SRL, societate care a câștigat contractul de reparații și modernizare a pistei de pe Aeroportul Timișoara, chiar la început de mandat al pesedistului Dan Idolu. Pe scurt, ei vin cu contractul, noi venim cu copiile după registrul de intrari ale mașinilor pe pista AIT și o să facem un mic exercițiu matematic, astfel încât să ne dăm seama cât s-a muncit și cât s-a facturat și s-a decontant…

  12. În aceeași notă, organele de control mai constată că un alt prejudiciu adus AIT are legătură cu o factură emisă de SC BLITZ SRL, reprezentând un ”curs de scolarizare” pentru 24 de persoane, în valoare de 31.884 RON, act înregistrat in contabilitatea unității aeroportuare și decontat în totalitate, ”fără existența documentelor justificative”!,dar cu specificatia:la conducerea aeroportului Traian Vuia,se afla pedelistul Cornel Mircea Samartinean.Din cele 24 de persoane,putem vorbi de 12 angajati,restul de pe strada adunati…stie caragui!!!

  13. Procurorul Balan Ionela de la ICCJ,este singura care poate intrerupe “ascensiunea” in abis,a deputatului,director general,dipl.ing. Samartinean Cornel-Mircea,omul care apara timisorenii,rezolva,face…CE ????????????????Activitatea de propaganda nu tine de foame,redactarea,citirea unor enormitati,chiar banalitati,de la tribuna Parlamentului Romaniei,imi face greata,mie alegatorul din Timisoara,nu mai tine cu papagalul,faptele vorbesc !

  14. Fantastic !!!un deputat al Romaniei,fost director general al aeroportului Traian Vuia,in perioada 10.01.2010-18.06.2012 ora 10:00,i se finalizeaza un raport al Curtii de Conturi,in urma celor 30 de luni de management,cu toate pierderile aduse statului roman,mass media demonstreaza toate afacerile dubioase,de la spionaj pana la fraude de cea mai joasa speta,iar in final cand DNA il cerceteaza penal,culmea,incepe sa atace procurorul de caz,pe numitul Lucian Dolcu !!!Domnilor procurori,judecatori,politisti,faptele acestei persoane,Samartinean Cornel Mircea,sunt de o gravitate iesita din comun,ele trebuie cantarite dupa pagubele aduse,si mai ales dupa actul numit PREMEDITARE,deoarece cu buna stiinta au actionat,iar daca reteaua din care a facut parte,nu era destructurata,se mergea la infinit cu jafurile,faradelegile !!!Sper ca PEDEAPSA sa fie pe masura !!!Intrebare:de ce s-a ales aceasta speta cu spatiile,deoarece din toate atrocitatile comise pe aeroport,aceasta este cea mai neinsemnata,din punct de vedere pecuniar ?

  15. Samartinean Cornel-Mircea a decontat la greu lucrari,dar nu le-a facut in cei doi ani si jumatate cat a fost director, asa ca , din iunie 2012 de cand a fost demis, s-a strans din pusculita si se fac acum: cea mai importanta de departe este refacerea pistei, apoi drumul tehnologic pe Nord si pe Sud, ala care zici matale ca l-ai asfaltat (am niste poze simpatice cu cele 2 petece de pe sud si unul de pe nord, in total vreo 70-80 de metri din 12 000 de metri), gaz in rezervorul de la turnul 3 (PCZ) dupa ce impreuna cu cei de la firma de paza, ati tinut angajatii la temperaturi de minus X grade inauntru (ca doar era mai simpu cu niste calorifere electrice cat timp curentul electric il plateste aeroportul), iar cei de la SESAP si-au pus singuri clima, ca sa nu le crape aparatura si oamenii de frig. Sau sa iti mai zic ca au lucrat 2 luni cosasii sa taie iarba din jurul pistei, a balizajelor si de langa gardul perimetral, unde balariile depaseau un metru inaltime, iar camerele de supraveghere a perimetrului au devenit inutile pentru ca nu se vedea nimic de balarii. Stiai de toate astea, ai fost informat verbal si in scris. Si mai sunt. Le stii si singur. Mare manager!

  16. Conform înregistrărilor aflate la serviciile de informaţii, Sămărtinean a cerut unui reprezentant al Siemens, la scara avionului, 70.000 de euro pentru a face achiziţia de la fima germană, dar s-a lovit de un refuz. Cererea de comision a fost confirmată de reprezentanţi ai Siemens. Atunci el şi-a îndreptat atenţia spre celălalt furnizor, UTI. La sfârşitul lui august, precum şi în octombrie şi noiembrie s-au dus negocieri rapide dar dure cu cele două firme. Directorul general, după refuzul celor de la Siemens de a da şpagă a ales UTI, declanşând un război cu adjuncta sa, Rodica Alexa. “Toată vara şi toamna nu au mişcat un deget, doar s-au certat pentru aceste şpăgi. Au tras de timp până în ultima clipă”, ne-a declarat un angajat din conducerea tehnică a aeroportului. Chiar şi după ce directorul Sămărtinean a cadorisit UTI cu acest contract, firma are nevoie de minimum trei luni de la emiterea comenzii ferme, ca să aducă benzile transportoare şi echipamentele de securitate.
    Astfel, directorul aeroportului a mărit valoarea proiectului de la două milioane de euro plus TVA, publicată pe sistemul electronic al achiziţiilor publice, la 3,5 milioane, cumpărând direct echipamentele. Astfel au apărut suspiciunile de ocolire a licitaţiei publice şi, implicit, de deturnare de fonduri. Culmea acestor achiziţii este că, în criză de timp, inaugurarea oficială s-a făcut nu cu nişte benzi transportoare noi, ci cu benzi vechi de la Aeroportul Timişoara. Un reprezentant al UTI a declarat că ei nu pot aduce echipamentele mai devreme de 15 decembrie şi că singura soluţie va fi aducerea unor benzi dezafectate de la Aeroportul Otopeni. Asta vor vedea comisarii europeni la noul terminal non-Schengen, în valoare de 3,5 milioane de euro.

  17. Art. 304 – Divulgarea informaţiilor secrete de serviciu sau nepublice
    (1) Divulgarea, fără drept, a unor informaţii secrete de serviciu sau care nu sunt destinate publicităţii, de către cel care le cunoaşte datorită atribuţiilor de serviciu, dacă prin aceasta sunt afectate interesele sau activitatea unei persoane, se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 3 ani sau cu amendă.
    (2) Divulgarea, fără drept, a unor informaţii secrete de serviciu sau care nu sunt destinate publicităţii, de către cel care ia cunoştinţă de acestea, se pedepseşte cu închisoare de la o lună la un an sau cu amendă.
    (3) Dacă, urmare a faptei prevăzute în alin. (1) şi alin. (2), s-a săvârşit o infracţiune împotriva investigatorului sub acoperire, a martorului protejat sau a persoanei incluse în Programul de protecţie a martorilor, pedeapsa este închisoarea de la 2 la 7 ani, iar dacă s-a comis cu intenţie o infracţiune contra vieţii, pedeapsa este închisoarea de la 5 la 12 ani.

  18. Super nea Ciuca,mii de multumiri !!!Maine 04.08.2014 firma care si-a dat registrele la xerox,va pleca in pas alergator spre…Colterm !

  19. Bravo dl ziarist! Fata de toate molustele de ziaristi din Timisoara, platiti cu 2 poli, voi sunteti cu adevarat cu coloana. Puterea si bani corup foarte usor. Ziaristul Varadean care de 10 ani capuseaza aeroportul cu peste 10 000 euro pe luna impreuna cu hotel central si alti gen iordache, renasterea, de banat…..Rusine. Unde citesti vezi ca aeroportul prospera dar in realitate este in pragul falimentului conform celor de la finante. Rusine dl presedinte Bojin, dl Sarbu, dl Grindeanu, rusine PSD

  20. CINE SE INCHINA LA IDOLU

    EMISIUNEA: SINTEZA ZILEI

    POSTUL: ANTENA 3
    ORA: 21:30
    MODERATOR: MIHAI GÂDEA
    INVITAT: OANA STANCU
    MUGUR CIUVICĂ
    ADRIAN URSU

    TALK-SHOW

        Mihai Gâdea: Doamnelor şi domnilor, urmăriţi „Sinteza zilei”. V- am promis pe ultima parte a emisiunii un subiect ce mi se pare de maxim interes. Ne plângem permanent că în România nu sunt bani, că avem probleme, că nu reuşim să aducem fonduri europene, bani europeni şi în permanenţă acesta este un veşnic motiv care pe mine a început să mă plictisească. În seara asta vreau să vorbim punctual despre un caz. E o anchetă pe care am vrea să vi-l prezentă m în această seară. România riscă sancţiuni de sute de milioane de euro în scandalul ajutoarelor de stat acordate de aeroporturi internaţionale din ţară operatorilor privaţi, cum ar fi operatorul privat Low Cost wizz Air. Un raport preliminar din 2011 al CE arată că operatorul din Ungaria a primit un contract preferenţial şi tarife speciale de la autorităţile române. Asta deş i Aeroportul Timişoara nu înregistra profit ca să-şi permită reduceri tarifare. În raportul CE veţi vedea, spune că pentru că există suspiciunea încălcării tratatului de aderare la UE pe tema concurenţ ei, oficialii de la Bruxelles au decis declanşarea unei anchete. O verificare a fost făcută şi în 2010 de Corpul de control al Ministerului Transporturilor, care arată modalitatea prin care Aeroportul Traian Vuia, condus de directorul Daniel Idolu, a încheiat un contract dezavantajos pentru stat cu Wizz Air. Să vedem materialul.

        România riscă sancţiuni de sute de milioane de euro în scandalul ajutoarelor de stat acordate de aeroporturi internaţionale din ţară operatorului privat Low Cost Wizz Air. Un raport preliminar din 2011 al CE arată că operatorul din Ungaria a primit un contract preferenţial şi tarife speciale de la autorităţile române. Asta deşi aeroportul din Timişoara nu înregistra profit ca să-şi permită reduceri tarifare. Pentru că există suspiciunea încălc ării tratatului de aderare la UE pe teama concurenţei, oficialii de la Bruxelles au decis declanşarea unei anchete. O verificare f ăcută şi în 2010 de Corpul de control al Ministerului Transporturilor arat ă modalitatea prin care Aeroportul Traian Vuia, condus ş i atunci, ş i acum, de Daniel Idolu, a încheiat un contract dezavantajos pentru stat cu Wizz Air. În august 2008, conducerea aeroportului a decis să-şi facă reclamă timp de trei ani şi în revista şi pe pagina de internet ale operatorului aerian, sperând să-şi mărească numărul de pasageri. În schimbul serviciilor de publicitate, Wizz Air plătea taxe de aeroport ridicol de mici. Cu alte cuvinte, facturile emise de cele două părţi se compensau. Rezultatele Corpului de control al ministrului Transporturilor, derulat în 2010, arată că nu exista o fundamentare reală a încheierii contractului de
    marketing între aeroport şi Wizz Air. Asta întrucât atât înainte de încheierea contractului, cât şi după, s-au derulat şi alte contracte cu acelaşi obiect. În plus, nici înregistrarea facturilor în contabilitate nu a fost făcută cu respectarea prevederilor legale. Şi mai ciudat este faptul că, deşi face obiectul unei anchete la nivel european pentru practici anticoncurenţ iale şi management defectuos, Daniel Idolu a fost lăsat la conducerea aeroportului din Timişoara după o pauză de nici 2 ani. Evită însă orice comentariu despre cazul Wizz Air.

        Daniel Idolu: Nu vreau să intru în contradicţie cu ordinul ministrului. Aş putea să răspund la întrebările dumneavoastră şi sigur aş lămuri 100% toate semnele de întrebare. Nu pot să fac nicio afirmaţie fără să am mandat de la Biroul relaţii publice al ministrului Transporturilor. Vă asigur că sunteţi într-o eroare.
        Deşi se află în funcţie de aproape un an, reprezentanţii Ministerului Transporturilor întârzie explicaţiile pentru această situaţie care poate prejudicia grav statul. Dar spun că, în curând, Daniel Idolu va fi schimbat din funcţie cu un manager privat. Nu se ştie însă şi data exact ă când va fi înlocuit. Cert este că acest caz a ajuns şi în instanţele româneşti şi, culmea, tot statul e bun de plată. Magistraţii Curţ ii de Apel Piteşti au decis la începutul lunii că reprezentanţii aeroportului din Timi şoara trebuie să achite operatorului aerian Low Cost Wizz Air peste 2,5 milioane euro în urma contractului de marketing încheiat în 2008. Asta deoarece angajaţii aeroportului nu au înregistrat facturile emise către Wizz Air în contabilitate. Despre situaţ ia de la Aeroportul Timi şoara au fost înştiinţaţ i şi procurorii DNA în octombrie 2012. Angajaţii aeroportului au semnat plângerea prin care reclamă faptul că toate contractele încheiate de conducere bagă în faliment instituţia.

        Intervievat: A fost înaintat la DNA în mai 2010, colegii mei de pe aeroport au făcut demersurile necesare să afle care-i stadiul cercetărilor.
    Reporter: Deci ce contracte au fost aprobate de membrii CA?
        Intervievat: Corpul de control spune că trebuie prezentate la CA, bănuiesc că aceste contracte au fost mai puţin arătate la CA. Domnul Idolu este legea în aeroport. El face ce doreşte în aeroport.
    De cealaltă parte, reprezentanţii Wizz Air pozează în victime.
        Daniel de Carvalho: Anumite acuzaţii false, făcute de o linie aeriană mică, regională, care are o contribuţie mică în Timişoara, operând zboruri de transfer, cu aeronave mici sau vechi, nu pot acoperi două decizii separate, conform cărora atât aeroportul, cât şi Wizz Air trebuie să-şi plătească reciproc aceeaşi sumă de bani.
        Dacă statul român, prin reprezentantul aeroportului din Timi şoara, va fi găsit vinovat de către CE, ţara noastră va fi amendată, pe lângă riscul de a pierde 150 milioane euro, bani pentru dezvoltarea infrastructurii.

        Leonard Orban: Dacă se constată că ajutorul de stat este incompatibil, el trebuie returnat. Nu-i exclus ca să fie situaţii în care CE să ceară inclusiv penalizări sau dobânzi la sumele acordate. Ancheta UE afectează şi dezvoltarea aeroportului. Atâta timp cât este sub investigaţie, instituţia nu poate atrage fonduri europene. Asta în condi ţiile în care pista are nevoie urgentă de reparaţii, lucrări care ar fi putut fi acoperite măcar par ţial, dacă aeroportul ar fi încasat taxe la valoarea reală de la operatorul Low Cost. Un raport ascuns de actualul director Daniel Idolu şi f ăcut de experţii aeroportului arată că pista este într-o stare precară şi periculoasă pentru siguranţa pasagerilor. Pornind de la acest caz, CE a declanşat o anchetă complexă la toate aeroporturile regionale din
    România. Primele date arată că acestea înregistrează în general pierderi şi că ele sunt acoperite anual de către stat. Mai mult, utilizarea de către compania Wizz a unor aeronave care depăşesc capacitatea şi rezistenţa pistei a contribuit la degradarea căii de rulare. Afacerea de la Timişoara se pare că are copii la indigou şi pe alte aeroporturi din Transilvania.

    Mihai Gâdea: Vedeţi cum unii se îmbogăţesc suspect? Că sunt operatori privaţi…

    ei sunt privaţi, dar pare că sunt ajutaţi substanţial de stat. Statul nu-i ajută pe cei pe care i-aţi văzut mai devreme, în serile anterioare, pe cei din sectorul 2, copiii de-acolo. Îi ajută pe ăştia.
        Mugur Ciuvică: Îi ajută, dar aţi văzut că afacerea de bişniţă pură… au avut inspiraţie, că pe vremea lui Mitrea era… se fă cea reclamă la Portul Constanţa la TV. Era o chestie ca să finanţeze o televiziune pe care şi-o făcuseră ei acolo. Dar pierdem bani cu toţ ii. Nu-i doar o bişniţă, sunt fondurile europene de care vorbea Oana Stancu. După ce că nu le luăm, facem şi diverse golănii ca s ă ne mai şi amendeze ăia. Adică asta mi se pare criminal. Că altminteri e partea asta de bişniţă românească ridicolă. Să faci reclamă la aeroportul din Timişoara?
    Adrian Ursu: În revista de se pune în buzunăraş…
    Mugur Ciuvică: Dacă eu am treabă în Timişoara şi mă uit să văd are aeroport…

    dar nici nu mă uit, întreb, pot să ajung cu avionul în Timişoara? Îmi spune da. Că e aeroport. Cum să faci reclamă la un aeroport din Timişoara? De parcă ar fi 10 şi faci reclamă unuia.
        Oana Stancu: Nu-i vorba de bişniţă. E vorba de mulţi bani pierduţi. O să vedeţi ce tratament diferit chiar faţă de compania statului român. În cazul Wizz Air veniturile din taxele de operare erau de 19 milioane lei noi în 2011. Citez din raportul Gă rzii Financiare făcut la eroport. Discount-ul în cazul Wizz Air din 19 milioane a fost de 12 milioane. În cazul Tarom, veniturile erau de 8,3 milioane, discountul de 695.000. În cazul celuilalt operator veniturile erau de 10 milioane lei, discountul zero. Deci nu-i o bişniţă. E hoţie în toată regula.

        Mugur Ciuvică: Pentru 12 milioane, adică nici 3 milioane euro, e posibil să plătească statul român câteva sute de milioane de euro.
        Adrian Ursu: Pe lângă cifrele pe care le citea Oana Stancu mai devreme este una din explicaţiile pentru care Tarom a pierdut destinaţii, curse, a fost împinsă în afara tabloului de joc de astfel de cetăţeni care reprezentau statul român. Şi uite-aşa compania Tarom ajunge în dificultate şi o companie din Ungaria, prietenă vechii guvernări, pentru că să nu uităm toate lucrurile astea s-au întâmplat pe când păstor peste ţară era domnul Traian Bă sescu, prieten cu Ungaria… a că pătat tot felul de beneficii. Situaţia de la Timişoara nu-i unică. Ea se repetă şi la Cluj. Se repetă într-o formă care merită discutată şi la aeroportul din Târgul Mureş. Aceste discounturi oferite pe care în mod corect CE le-a sesizat drept ajutor de stat sunt forma de dezavantajare a unor companii în relaţia cu altele. Printre ele fiind Tarom. Dincolo de asta se întâmplă ca pe lângă prăduiala pe care o constatăm de fiecare dată s ă se comită şi gesturi aproape criminale. Felul în care pista aeroportului din Timişoara a fost lăsat ă ani de zile fără s ă se efectueze reparaţii la suprafaţa de rulare, deş i există un raport oficial care constată asta, există şi la Ministerul Transporturilor această documentaţie, punea în pericol siguranţa zborurilor, a pasagerilor. Faptul că Wizz Air opera cu avioane mari contribuia la degradarea continuă a pistei. Sunt
    lucruri grave care se petreceau, dincolo de ciupeală, de şpaga mică. Mai mult, toate aceste lucruri sunt acum investigate la nivel european. Aşa ni se întâmplă nouă. Nu reuşim aici în ţară să ducem la final o anchetă , să găsim vinovaţi, să recuperăm prejudicii, vine UE, face anchetă şi în timp ce UE face anchetă pentru management defectuos, noi îl luăm pe ăla care- i anchetat şi-l punem din nou director acolo. Vă da ţi seama cum funcţionează sistemul ăsta, ce pile tari trebuie să aibă cineva care a făcut astfel de operaţiuni şi care probabil nu le-a făcut de unul singur?

    Oana Stancu: Deci a fost schimbat cel de la PDL…
    Adrian Ursu: Era chiloţar. El venise de la o fabrică care făcea lenjerie intimă. Oana Stancu: Şi care a făcut toate hoţiile pământului acolo cu spaţiile
    aeroportului… împreună cu Alin Popoviciu de la PDL. L-au adus pe Idolu de la PSD, în condiţiile în care fusese dat afară în urma unui raport fă cut de Corpul de control al Ministerului Transporturilor pentru lucruri pentru care vă cruciţi. În mandatul acestui domn Idolu, s-au făcut următoarele: a decontat pentru toată lumea, toţi angajaţii, chipurile, numai că n-au găsit nicio hârtie, servicii de masaj ş i saună. Mii de euro. Niciun document care să arate că vreun pilot a fost trimis la relaxare pe banii aeroportului. Bilete de fotbal la Londra. Conducerea a făcut o vizită la Londra, motiv pentru care au decontat şi biletele de fotbal şi turul oraşului. La Paris acelaşi lucru, în Portugalia bonus o croazieră.

    Mihai Gâdea: E bine.
        Oana Stancu: Deci pentru astea îl demiţ i pe Idolu şi azi îl pui la loc? Şi ăia de la CE ce să zică? Mă, vă furaţi voi între voi, treaba voastră.
    Adrian Ursu: Înseamnă că şi giraţi.
    Oana Stancu: Corect.
        Adrian Ursu: Toată povestea asta cu compensarea … Că ei cum făceau? Pe baza contractului de marketing, de promovare a aeroportului din Timişoara sau a celui din Cluj ei nu plăteau taxe aeroportuare, deci taxele alea care pot reprezenta cam 25% din costul unui bilet. Care pot face diferenţa între o companie mare şi una low cost. Ei nu plăteau acele taxe, că ziceau că dau barter în revistă şi pe site-ul lor de promovare. Acum s-au gândit să facă o compensare şi pe teme judiciare. Adică există două procese. Aeroportul are de recuperat bani de la Wizz AIr pentru ce n-a achitat, ei au dat în judecată aeroportul şi cer nişte bani. Şi-au zis, dom’ne, hai să ne compensă m şi pe justiţie. Adică… vă daţi seama cât de mult s-au învăţat domnii de la Wizz Air, cu ajutorul domnilor de la aeroport, cu compensările? Şi după ce-a ieşit toată tărăşenia asta publică, inclusiv când colegii noştri au făcut ancheta şi s-au interesat, domnul ăsta Idolu a fă cut o conferinţă de presă şi a anunţat triumfal că peticeşte pista. Asta se întâmpla ieri, fix după ce începuseră colegii noştri să pună întrebări.

  21. . Aeroportul a finalizat anul fiscal 2013 cu pierderi de 10 000 000 de euro. Pai de unde are bani sa mai investeasca? In plus de pierderi traficul a scazut la nivelul anului 2003. Pai ce sa mai investeasca in dezvoltare daca finantele timisene au anuntat ca este in pragul falimentului. Orce ziarist serios daca face o ancheta va vedea dezastrul din aeroport. Singurul motiv e sa cheltui bani pentru COMISIOANE frate. DNA cu ochi pe ei ca fura toti ca in codru.

Comments are closed.