Timișoara, ora 8 dimineața. Un tramvai de pe linia 7 ia foc. Vătmănița, încearcă să stingă incendiul. Dar stingătorul din dotare este… gol. O mașină de intervenție a STPT-ului ajunge după câteva minute. Sunt chemați și pompierii. Din fericire, nu au fost victime. De data asta.
Scena a fost relatată de Ștefan Sandu, martor ocular al incidentului. Ceea ce pare un simplu accident este, de fapt, dovada clară a unei probleme sistemice: STPT este o instituție lăsată de izbeliște, condusă de oameni complet depășiți de responsabilități.
În fruntea acestui eșec se află Florin Petolea, director general STPT, și Mădălin Dogaru, director adjunct. Ambii instalați politic de administrația USR condusă de Dominic Fritz, fără vreo experiență notabilă în gestionarea transportului public. Cu alte cuvinte, tramvaiele ard, dar funcțiile sunt bine păstrate.
În loc de siguranță, avem PR. În loc de mentenanță, avem afișe colorate și parade ale „mobilității urbane verzi”. Sub conducerea Petolea–Dogaru, STPT a devenit o companie cu fațadă „europeană” și conținut de groapă de gunoi administrativ.
Un tramvai fără stingător funcțional nu e un accident, e un simptom. E rodul unei conduceri care a abandonat complet întreținerea, pregătirea personalului, dotările de bază. Ce urmează? O frână care nu funcționează? Uși care nu se mai închid? O garnitură scăpată de sub control?
Iar primarul Dominic Fritz, în loc să gestioneze situația din teren, e ocupat cu campania politică în Capitală. La București se negociază ciolane, în timp ce, în Timișoara, se sting incendii… cu stingătoare goale.
Timișoara are nevoie de un transport public sigur, modern și funcțional. Nu de directori puși pe pile. Nu de oameni care învață pe funcții plătite din bani publici. Nu de scuze și explicații.
Florin Petolea și Mădălin Dogaru trebuie să plece. Pentru că atunci când un tramvai ia foc și nu ai nici măcar un stingător funcțional, nu mai vorbim despre ghinion. Vorbim despre crimă administrativă.
Pot să spun, foarte multe tranvaie am văzut ultima perioadă fără stingătoare în caz de urgență. De obicei aveau stingătoare în față lângă cabina vatmanului, dar și în spatele tramvaiului sub scaun, nu mai au de loc chiar nici acele tranvaie aduse din Turcia. Finca zilnic circul cu tramvaiul în cursul săptămânii.