Banii publici contribuie fără îndoială, într-o mică sau mare măsură, la obţinerea de performanţe sportive. Asta se poate vedea în diverse sporturi, acolo unde Primăria Timişoara sau Consiliul Judeţean Timiş bagă milioane de lei în fiecare an, bani fără de care unele cluburi (în cadrul cărora se practică diferite sporturi) nu ar putea supravieţui, fapt valabil şi în automobilism (mai exact la raliuri).
Când ajungi însă, ca pilot al unui echipaj de raliuri, să te lamentezi prin diferite metode, inclusiv pe Facebook, că nu ştii dacă poţi participa într-o competiţie naţională din lipsă de fonduri, deşi ai susţinere financiară atât din bani publici cât şi din cei privaţi (pe cei din urmă nu i-am „văzut” dar se deduc prin prezenţa reclamelor de pe maşină), e foarte grav. E strigător la cer chiar!
Conform unui document solicitat de Vocea Timişului, Consiliului Judeţean Timiş, constatăm cu stupoare că CS Răducioiu Timiş Rally (unde CS înseamnă Clubul Sportiv), încasat de la bugetul judeţului nostru nu mai puţin de 20.000 de lei. Ştiu, o să spuneţi că nu-s mulţi deloc. E adevărat, dar acum depinde şi din ce unghi priveşti! Banii au fost alocaţi obţinerii de performanţe în domeniu sau pentru ca sportivii implicaţi să-şi mobileze casa (e doar un exemplu, că nu i-am pândit să vedem dacă aşa este)? Studiind puţin şi clasamentele finale ale ediţiei 2013 a Campionatului Naţional de Raliuri Dunlop (CNR), echipajul care reprezintă acest club sportiv în competiţia internă, ATENŢIE, nu a încheiat niciuna dintre cele nouă etape ale CNR. Echipajul este format din timişorenii Constantin Răducioiu – pilot şi Mirel Bulearcă – copilot.
Spre comparaţie, un alt echipaj din Timişoara, format din pilotul Bogdan Cuzma şi copilotul Dănuţ Haţigan (ambii timişoreni), au fost „sponsorizaţi” de acelaşi Consiliu Judeţean Timiş, prin intermediul Asociaţiei Club Sportv C.B. Rally Vest, cu suma de 5.000 de lei. Asta în condiţiile în care, de acelaşi club mai aparţine un alt echipaj, format din Florin Staici şi Cornel Gărdean. Cuzma, Staici şi Gărdean fiind cei trei piloţi care au făcut eforturi deosebite pentru a pune pe picioare acest „team” tocmai pentru a putea participa în CNR. Dacă facem un simplu calcul, cei 5.000 de lei au fost suficienţi doar pentru licenţele celor doi piloţi ai clubului (a se înţelege toate hârtiile necesare: licenţe pilot/copilot, licenţe asistenţe tehnice, vize medicale, fişă omologări, etc). Dacă Staici a participat doar la Timiş Rally – etapa de „acasă”, unde a luat locul 5 la Grupa N (pe bani „împrumut”), Cuzma a participat la 8 din cele 9 etape, reuşind să puncteze într-o parte dintre acestea, celelalte fiind nevoit să abandoneze.
Un alt caz „aparte” este cel al clubului ACS Big Racing Timişoara, reprezentat de pilotul Bogdan Stanoiev şi copilotul Călin Maier. Echipajul a fost finanţat de Consiliul Judeţean Timiş tot cu 20.000 de lei, la fel ca şi Constantin Răducioiu, diferenţa între acesta din urmă şi Stanoiev fiind faptul că pilotul ACS Big Racing a beneficiat de o „sponsorizare” identică şi din partea Primăriei Timişoara, totalizând 40.000 de lei de la cele două instituţii. De 40.000 de lei Stanoiev a luat startul, practic, în şase etape, însă a participat „pe bune” doar la etapa de la Tulcea.
Ştie cineva care a fost singurul club din Timişoara premiat, chiar astăzi, la Gala Federaţiei Române de Automobilism Sportiv? Tocmai clubul care au primit „bani mărunţi” de la autorităţile locale…
Bogdan Cuzma a fost debutant în 2013 şi a avut un parcurs de excepţie (locul 5 din 18 participanţi la clasa 11 şi locul 6 din 17 la debutanţi). Datorită lipsei banilor, în 2014, acesta ar putea renunţa să mai participe în Campionatul Naţional de Raliuri, aşa că domnule primar Nicolae Robu, domnule preşedinte de Consiliu Judeţean – Titu Bojin… mai documentaţi-vă puţin înainte de semnarea acelor nenorocite de hârtii!