Cele mai citite articole în ultima săptămână

Din aceeași categorie

În plină iarnă! Administrația Dominic Fritz a pompat sute de tone de apă la rădăcinile firmelor liberale și le-a mai plivit și trandafirii

- Advertisement -
E vreun timișorean care să nu fi auzit că pe mandatele primarului țărănist, Gheorghe Ciuhandu, nu unul ci patru la număr, societățile Bindalim SRL și Drufec SRL au făcut legea în domeniul spațiilor verzi și dezinsecțiilor publice din orașul de pe Bega, când la conducerea Direcției de Mediu din Primăria Timișoara tăia și spânzura jupânul Vasile Ciupa? Foarte puțin probabil! Aproape spre zero!

Și, tot la fel de puțin probabil, ca bănățenii să nu își amintească, dacă e să facem apel la aceeași memorie publică, e faptul că, odată cu instaurarea liberalilor la cârma municipalității, în mandatele lui Nicolae Robu ca primar, două la număr, firmele de casă ale țărăniștilor au fost înlocuite. Așa se face că, în schemele de la spații verzi, deratizare sau dezinsecție, de-a lungul celor 8 ani de guvernare locală liberală, și-au întărit pozițiile pe piața bănățeană alte societăți cu (a)filiații de dreapta: Rogera SRL, Tradecomia SRL, VM Desider SRL, Barierra System SRL și Green City Andliv SRL.

Cel puțin până azi, nu există date care să confirme că fostul primar al Timișoarei, Nicolae Robu, a participat la marea horă a unirii liberale și la festinul din banul public. Că de știut a știut, cu atât mai mult cu cât, ca și în mandatele lui Gheorghe Ciuhandu și în timpul domniei fostului rector al ”Politehnica”, semnale în mass-media, atât în cea locală cât și în cea națională, referitoare la atribuirea contractelor de prestări servicii pe spații verzi, au fost cu duiumul. Lună de lună, uneori! Și au stat pe tavă, până s-au răcit!

Se vede cu ochiul liber că, în ultimele două decenii și jumătate de administrație de dreapta, căci atât au însumat mandatele de primar ale lui Ciuhandu și Robu, Primăria Timișoara a devenit cel mai bun client pentru firmele de partid. Și din spate, vorba celebrului scriitor Adam Smith, ”mâna invizibilă” a unor oameni din administrațiile locale, atât cea țărănistă, cât și cea liberală, a făcut ca lucrurile să meargă înainte, de cele mai multe ori, în detrimentul comunității și a firmelor oneste. O adevărată cooperativă de producție!

Și toată lumea știe că la butoanele SC Rogera SRL, plus toate derivatele comerciale ale sale, stă familia fratelui Răzvan Anheliuc, fostul șef de cabinet al deputatului liberal, pastorul Ben Oni Ardelean. E notoriu și faptul că Rogera SRL a ajuns și pe mâna DNA, datorită unui prejudiciu adus municipalității de circa 3 milioane de RON, tocmai pentru că a umflat facturile către Primăria Timișoara cu circa 60%. Și Anheliuc e unul din lista lungă de șefi de cabinet ai deputatului Ben Oni Ardelean pentru că penultimul, fratele Marius Avram Gal, a fost trimis în judecată, tot de DNA, chiar anul trecut, în plină pandemie de coronavirus, pentru că ar fi pretins o șpagă de 600.000 RON ca să rezolve niște contracte și achiziții de material sanitare.

Cert e că deputatul liberal a negat, cu fiecare ocazie pe care a avut-o, orice implicare, atât în afacerile lui Anheliuc de la Rogera SRL, cât și în traficul de influență și presupusa luarea de mită a lui Gal. Chiar a declarat că nu are nicio emoție și că, atunci, când au venit oameni de afaceri și au spus că doresc să investească în Timișoara, le-ar fi zis: ”Sunteți liberi, mergeți, licitați ce vreți. Eu vreau să fac safe în politică…”. Și Ben Oni Ardelean nu are cum să mintă: e pastor și om cu frică de Dumnezeu!

Cât despre Tradecomia SRL, societatea a pendulat în siajul lui Marius Bogdan Militaru, finul europarlamentarului liberal Cristian Bușoi, un bun cunoscător a tot ceea ce înseamnă promovări și combinații în lumea medicală timișoreană. Cert e că, după prejudicierea bugetului Primăriei Timișoara cu peste 8 milioane RON, sumă estimată de raportorii Camerei de Conturi Timiș, Militaru, împreună cu un alt fin de-al europarlamentarului, Daniel Groza, a primit de la ANRP o despăgubire de 77,5 de milioane de euro pe drepturi litigioase asupra unui teren care anterior aparținuse timișorencei Valeria Preda.

La fel stau lucrurile și cu VM Desider SRL, care s-a învârtit, de a amețit, în anturajul europarlamentarului Cristian Bușoi, la butoane fiind, cu rândul, același Marius Bogdan Militaru cât și timișoreanul Vlad Francisc Iman, un liberal pur-sânge, implicat într-o serie de societăți comerciale, în special pe aparatură medicală. Și cei mai bine știu cei de la Spitalul Județean Timișoara, DNA și DIICOT, căci omul a trecut prin toate instituțiile enumerate mai sus. Și bate la porțile unităților sanitare, chiar și azi, prin tot soiul de ”fantome”, înregistrate pe te miri unde.

Sac fără fund

Așadar, prin HCL nr. 471 din 6 septembrie 2019 a fost aprobată achiziția serviciilor de întreținere și amenajare a spațiilor verzi și a locurilor de joacă de pe domeniul public al Municipiului Timișoara prin aplicarea procedurii de licitație deschisă finalizată cu licitație electronica. Pentru zona centrală, serviciile respective au fost atribuie, în mod direct, către S.C. Horticultura SA., dar cu stabilirea prețurilor conform prevederilor legale în vigoare, în cuantum mai mic sau cel mult egal cu tarifele pe operațiuni rezultate în urma licitației pentru celelalte loturi”. Valoarea totală a contractului, împărțit pe trei loturi, plus zona centrală, pe 48 de luni, a fost estimată la suma de 140.205.748 lei plus TVA.

Și decizia consilierilor locali a avut la bază referatul de necesitate și oportunitate, înregistrat sub nr. SC2019-32538/13.11.2019, întocmit de către Direcția de Mediu, document certificat prin semnătura directorului Adrian Bere, care a și propus bugetul dar și înființarea zonelor I, II și III, având în vedere că suprafața de spații verzi din Timișoara, arondată celor trei loturi, se ridică la 4.760.527 metri pătrați. Cert e că acest calcul al suprafeței vegetative, așa cum rezultă din documente, a fost stabilit pe baza datelor din „Cadastrul Verde” neactualizat, mai exact cel de la nivelul anului 2004. Adică, unul vechi de peste 15 ani!

Nici în zi de azi, nu se știe cu certitudine suprafața reală a spațiilor verzi din Timișoara! În primul rând, registrul actualizat al cadastrului verde lipsește cu desăvârșire, ceea ce face ca oricine, care prestează pe spații verzi, să poată deconta servicii publice pe… estimări și măsurători ochiometrice! Unde mai pui că, nici măcar comisia de inventariere nr. 13, care a încheiat un proces-verbal pe 13 decembrie 2020, nu a putut să stabilească cu exactitate suprafețele parcurilor, scuarurilor și locurilor de joacă pentru copii, în lipsa extraselor CF la zi, a titlurilor de proprietate și a ridicărilor topografice”, în unele cazuri fiind consemnată și observația… ”de verificat suprafața”.

În tot acest context, ca urmarea a licitațiilor publice, privind întreținerea spațiilor verzi, zonele I și III ale Timișoarei, în suprafață totală de circa 3 milioane mp, au mers către asocierea de firme SC Rogera SRL – SC Rogera Prest Com SRL. În schimb, lotul II a fost atribuit de către municipalitatea de pe Bega, unei alte asocieri de firme, formată din SC Barriera System SRL și SC Green City Andliv SRL. Și, așa cum am afirmat, deja, zona centrală a revenit societății Consiliului Local Timișoara, SC Horticultura SA. Și, plecând de la caietele de sarcini, firmele câștigătoare aveau o obligație mare și lată: programul de prestări servicii, în funcție de lună și anotimp.

Vara nu-i ca iarna

Și așa cum rezultă din actul de control al Camerei de Conturi Timiș, programele lunare întocmite de agenții economici nu se rezumă la lucrările efectuate la zi ”ci conțin un cumul de activități, unele chiar din anii 2017 și 2018”. Irelevant pentru că tot ce s-a pus sub nasul celor de la Direcția de Mediu pentru decont, a primit ok-ul. Exact ca și în situația prezentată de vocetimișului.ro, de acum câteva zile, legată tot de Primăria Timișoara, dar de deconturile celor de la SC Transclean SRL care, cu un zâmbet larg și frumos, băgau pe gât celor de la Biroul de Salubritate orice factură, iar funcționarii municipalității digerau totul, mai ceva ca stomacul unui somn.

În cazul operațiunii D4 „Udatul cu furtunul de la cisternă a arborilor și arbuștilor”, în perioada noiembrie 2020 – decembrie 2020, din analiza situațiilor de lucrări, spun auditorii publici, a rezultat faptul că în zonele I și III, în situațiile de lucrări, prezentate de SC Rogera Prest Com SRL, Primăria Timișoara a acceptat și decontat lucrări privind udatul cu furtunul de la cisternă a arborilor și arbuștilor. Vorbim despre o suprafață de 3 milioane de metri pătrați! În schimb, în aceeași perioadă, în zona centrală și în zona II această operațiune nu s-a regăsit în situațiile de lucrări, date spre decont municipalității.

Ca să fie clar, referitor la operațiunea de „udare” în caietul de sarcini sunt fost specificate următoarele: ”Udarea arborilor și arbuștilor – lucrarea constă în asigurarea normei de apă necesară pentru prinderea plantelor tinere (25-40 litri apă), obligatorie în primii 2-3 ani după plantare, respectând frecvența de udare caracteristică fiecărei specii (3-5 zile), coroborată cu condițiile pedo-climatice și atmosferice. Udarea arborilor și arbuștilor stabilizate la locul de plantare trebuie să se aplice în perioada de secetă (…)”. 

Și din programul lunilor decembrie 2020 – ianuarie 2021, întocmit tot pentru pentru zonele I și III, Camera de Conturi Timiș a constatat faptul că personalul de specialitate al Primăriei Timișoara, desemnat din cadrul Direcției de Mediu, a considerat necesară includerea în programul lunar pentru Zona I, în plină iarnă, a operațiunilor de „udat arbori, arbuști și flori”. La care a mai comandat prestatorului de servicii și operațiuni de maturat alei/întreținere prin îndepărtarea zăpeziiiar pentru  Zona III  servicii de „udat în aria de activitate (de două ori pe săptămână) arborii arbuștii plantați în anii 2018- 2019. Fără noimă, la mica înțelegere, dincolo de prevederile caietului de sarcini.

Ce este de-a dreptul (h)ilar și au sesizat și auditorii publici externi este faptul că, invariabil, în programele lunare, aferente perioadei iulie 2020 – mai 2021, în ce privește Zonele I și III, angajații Direcției de Mediu din cadrul Primăriei Timișoara au prevăzut și cerut prestatorului, în fiecare lună, indiferent de anotimp, condițiile climatice și atmosferice, aceleași solicitări: operațiuni de udat arbori și arbuști. Mai mult, municipalitatea a prevăzut și a și plătit, în orice sezon, indiferent de chestiunile climatice și temperaturi externe, operațiuni de plivit trandafirii și gardurile vii.

Asta, în condițiile în care, tot în caietul de sarcini, e specificat faptul că lucrarea se execută ori de câte ori este nevoie, pe toată durata perioadei de vegetație, dar nu mai rar de două ori pe an”. Ceea ce înseamnă că această operațiune nu a fost prevăzută a fi realizată în perioada de repaus vegetativ, definit în același caiet de sarcini, absolut metaforic și poetic, ca fiind intervalul de timp de când cade frunza până când se umflă mugurii (15 noiembrie – 15 aprilie)”. Degeaba! Comenzile dinspre Primăria Timișoara au curs, iar prestațiile au fost plătite către societățile comerciale, după ce angajații municipalității au confirmat activitățile din teren. Game over!

Sau, vorba celor de la Camera de Conturi Timiș, care au fost extrem de finuți cu concluziile referitoare vigilența angajaților municipalității: ”…în programele lunare întocmite pentru perioada de repaus vegetativ, au fost înscrise operațiuni care nu au fost prevăzute în caietele de sarcini, aspecte care nu au fost sesizate de către comisiile de recepție, care au confirmat procesele verbale de recepție, ceea ce conduce la concluzia efectuării unei recepții formale a operațiunilor, având drept consecință decontarea unor lucrări pentru care nu există certitudinea realizării efective a acestora”.

Și revenim la societățile comerciale, practic la fericitele câștigătoare ale contractelor de spații verzi pe raza municipiului Timișoara. Așa cum rezultă din datele ORC Timiș și din alte documente conexe, SC Barierra System SRL îi aparține lui Flavius Florin Curescu, iar printre foștii asociați îl găsim pe Sorin Iosif Doda, fost proprietar al SC Drufec SRL. Din triunghiularea firmelor, care au legătură cu toți cei care s-au perindat prin SC Barierra System SRL, am ajuns la timișoreanul Ovidiu Vasian, celebru și intim în cercurile liberale bănățene. Și de la Vasian, prin Ciko Lounge SRL, la nu mai puțin celebrul Giosue (Joshua) Castellano, patronul clubului de fițe Bamboo București și Mamaia Nord.

În ce privește partenerul SC Barierra System SRL, pe zona II Timișoara, recte SC Green Andliv SRL, firma are doi acționari, Livius Vlădescu și Andrei Tologyi. În schimb, fostul administrator al societății, Alexandru Stanciu, pare se, ar fi socrul lui Iosif Doda de la ”Drufec”. Și fire nevăzute, care rezultă din schema de relații a societăților comerciale, duc spre Silviu Varga Eugen și Oana Maria Munteanu, ambii foști asociați în SC Barierra System SRL.

Și aici, ne oprim. Ca dacă vă mai spunem ca doamna Steliana Stanciu, fosta sefa a Direcției Economice din mandatul lui Nicolae Robu, cea care a semnat contractele de “spatii verzi”, e consoarta domnului Iosif Doda de la “Drufec”, va luați cu mâinile de cap si fugiți. De fapt, doamna Stanciu e si acum directoare economică, chiar si in mandatul useristului Dominic Fritz…

- Advertisement -
Tiberiu Kiss
Tiberiu Kiss
Întreaga responsabilitate a comentariilor lăsate de dumneavoastră vă aparține! Click aici-citeste condiţiile de utilizare ale site-ului www.voceatimisului.ro

2 COMENTARII

  1. Foarte interesant. Si acum o intrebare:

    Daca ar fi sa nominalizati cel mai toxic personaj din peneleul local, cel mai abonat la bani publici, fara scrupule, care ar fi acela, si de ce Busoi?

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Cele mai citite articole în ultimele 48 de ore