Oficial DNA! Primăria Timișoara, căpușată de societăți comerciale care gravitează pe orbita PNL Timiș

- Advertisement -
Un lucru e cert: de fiecare dată când anchetele jurnalistice, realizate de reporterii voceatimisului.ro, au avut substanță, instituțiile statului au reacționat prompt. Fie că vorbim despre Inspectoratul de Poliție Timiș, Agenția Națională de Integritate, DIICOT sau DNA feedback-ul a fost unul pe măsură și s-a concretizat în cercetări administrative, trimiteri in judecată sau, după caz, prin deschiderea de noi dosare penale vizând fapte de corupție. Exemple sunt cu duiumul!

Și ultima chestiune concretă, în ce privește sesizările din oficiu ale instituțiilor de forță, este legată de contractele publice pe care Primăria Timișoara, în mandatele lui Nicolae Robu, le-a încheiat cu diverși agenți economici, în special pentru lucrările de întreținere ale spațiilor verzi și colectările de deșeuri de pe raza municipiului de pe Bega. Așadar, în malaxor au intrat, chiar din weekendul trecut, Transclean SRL și asocierea de firme Rogera – Rogera Prest SRL, societăți conectate, sub o formă sau alta, la PNL Timiș, așa cum a arătat voceatimisului.ro, în ultimele două săptămâni.

Reamintim doar că Primăria Timișoara a încheiat cu SC Transclean SRL un acord-cadru, la data de 11 martie 2020, pe o perioadă de 48 de luni, la o valoare totală de 22.196.000 RON fără TVA, ca urmare a unei licitații publice. Pe scurt, referatul de necesitate, care a stat la baza contractului, dintre administrația de pe Bega și Transclean SRL, a justificat propunerea de achiziție publică exact așa: ”…cele două contracte de salubrizare, aflate în derulare, nu acoperă segmentul gestionării deșeurilor vegetale și al deșeurilor din construcții și demolări abandonate pe domeniul public al Municipiului Timișoara”. Deși, pe lângă altele, o serie de prestări de servicii au fost dublate de alte firme, aflate deja sub contract cu autoritatea locală, și plătite, logic, tot din banii timișorenilor.

În ce privește contractul administrației Robu, încheiat cu asocierea de firme Rogera – Rogera Prest SRL, acesta are la bază un referat de necesitate, întocmit de Adrian Bere, fostul șef al Direcției de Mediu. Și calculul a fost simplu: 4.7 milioane metri pătrați de spații verzi, în baza unui ”Cadastru Verde” neactualizat de 15 ani, la o sumă totală de peste 140 milioane RON, pe o perioadă subsecventă de 4 ani. Și Rogera – Rogera Prest SRL a prins cea mai mare bucată din tort, reușind să-și adjudece 2 din cele 3 zone de lucru, așa cum a fost împărțită Timișoara, pe segmentul de spații verzi, în viziunea fostei administrații.

Și, la pachet cu lucrările horticole și colectările de deșeuri, dosarul Colterm SA, în care tone întregi de lut au fost vândute pe post de cărbune hiperenergetic de către abonații de serviciu ai fostei regii de termoficare bănățene, merge și el mai departe. Tot la Direcția Națională Anticorupție! Firele duc spre funcționari cu putere de decizie, spre firme din Caraș-Severin și Gorj, spre simpatii și obligații politice și, nu în ultimul rând, spre relații de familie, camaraderie și colegialitate școlară. Altele, din păcate, nu pot fi puse decât pe seama naivității politice și a încrederii totale în oamenii din subordine.

Tot înainte!

În procesul-verbal de constatare, încheiat pe data de 30 iunie 2021 și întocmit de Camera de Conturi Timiș, ca urmare a verificărilor asupra legalității și temeiniciei unor contracte publice, auditorii externi au mărit cercul ”suspecților” care gravitează în siajul PNL Timiș, condus de Alin Nica. Nu doar că societățile comerciale, aflate sub contract cu municipalitatea, se învârt pe orbita liberală, ci se înfruptă bine și din banul public. Așa că e de înțeles interesul Direcției Naționale Anticorupție care a cerut, în ultime săptămâni, de la o serie de instituții publice, la modul cel mai punctual cu putință, date privind o serie de firme cu blazon liberal, abonate la visteria administrației bănățene din ultimul deceniu.

Și Camera de Conturi Timiș a adus în discuție, cu ocazia ultimei verificări, contractul de execuție lucrări nr. 122 din 10 octombrie 2018, încheiat între Primăria Timișoara și societatea Formin SA Caransebeș. Practic, „Alimentare cu apă industrială din foraje publice”, în valoare totală de 277.916,03 lei fără TVA, contract care cerea imperativ execuția a 12 foraje, la o adâncime de 25 m, într-un termen de 4 luni, justificat fiind de ”necesitatea udării spațiilor verzi, având în vedere costurile ridicate ale apei consumate pentru irigare”. Din momentul semnării contractului, s-au tot emis autorizații de construire, s-a intrat din prelungiri în prelungiri, ultima având valabilitate până la data de 28 septembrie 2022.

Cert e că, până la data finalizării controlului Camerei de Conturi, contractul nu a fost finalizat și recepționat, deși au trecut, nu 4 luni, ci mai bine 32! Drept pentru care auditorii publici au impus Primăriei Timișoara calcularea și impunerea de urgență a penalităților, așa cum au fost ele stabilite în înțelegerea dintre părți. Una peste alta, SC Formin SA mai are un contract cu municipalitatea, unul subsecvent, încheiat pe o perioadă de patru ani, în iunie 2019, în valoare de 4,5 milioane RON, undeva în jur de un milion de euro. Practic, 250.000 euro pe an pentru ”reparații și întreținere fântâni ornamentale”.

Și, în contractul cu Primăria Timișoara, SC Formin SA nu a intrat singură și de capul ei, ci în asociere cu SC Dinu Instal SRL. Conform documentelor, SC Formin SA aparține lui Vasile Sebastian Albulescu, prieten din copilărie cu fostul premier PSD, Sorin Grindeanu, ambii originari din Caransebeș. În altă ordine de idei, Albulescu a mai fost acționar în firma de construcții Revicond Canaltech SRL care l-a avut angajat, în 2018, în calitate de consultant, pe fostul președinte al PNL, Ludovic Orban. Astăzi, societatea a ajuns în mâinile italianului de origini libaneze, timișoreanul Said Ghanem, un personaj extrem de discret, implicat și în afaceri cu medicamente și aparatură medicală la nivel național.

De precizat că în SC Formin SA, Vasile Albulescu este asociat cu celebrul Ioan Gheorghe Varga din Cluj, patron echipei de fotbal CFR Cluj și prieten intim cu Emil Boc și Vasile Dîncu. Printre altele, azi, Albulescu este membru în consiliul director al unei fundații conduse de deputatul liberal timișorean, Ben Oni Ardelean: politicalacademy.ro. Și, așa cum spune parlamentarul, contractantul Primăriei Timișoara este ”proprietar al multor resurse naturale de pe glob și deținător al Sutter Palace – singurul hotel butic din România” și se ocupă la ONG cu partea economică, în sensul că ”se asigură că organizația este eficientă și profitabilă”.

În ce privește SC Dinu Instal SRL, aceasta are același acționariat cu SC DCM Grup: Dumitru Dinulescu, om cu state vechi în PNL Timiș, abonat la lucrări publice, socrul deputatului de Timiș, Cosmin Șandru. Iată, ca exemplu, contracte încheiate de Group DCM, sume fără TVA:  Sânicolaul Mare – 18.771.063 lei, Livezile – 4.559.791 lei, Satchinez – 3.625.232 lei, Cărpiniș – 3.046.127 lei, Jimbolia – 2.516.423 lei, Ezeriș – 2.190.571 lei, Pișchia – 1.341.988 lei, Lugoj – 1.065.796 lei, Topolovățu Mare – 982.763 lei, Comloșu Mare – 866.398 lei, Dudeștii Noi – 848.026 lei. Iar pe compania Dinu Instal SRL, liberalul a bifat cu același succes: Timișoara – 3.763.220 lei, Ghilad 2.668.276 lei, Moșnița Nouă 1.649.175 lei, Dudeștii Noi 1.334.004 lei, Sânicolau Mare 602.680, Colterm SA – gaura neagră a municipalității timișorene – 526.913 lei.

Haos financiar

Și Camera de Conturi Timiș a găsit probleme și la celebrul incubator de afaceri, Incuboxx – ”Infrastructură Regională de Afaceri și Inovare în sectorul IT&C”. Așadar, pentru gestionarea acestui proiect pe fonduri europene, Primăria Timișoara a încheiat contractul de prestări servicii de administrare și management a clădirii Incuboxx, înregistrat sub numărul 132 din data de 22 mai 2015 cu operatorul SC FTTT Resources SRL, ca urmare a unei licitații publice. Durata contractului a fost stabilită pentru o perioadă de 5 ani, corespunzătoare perioadei de finanțare a proiectului, iar prețul convenit a fost de 1.408.032 lei plus TVA.

În primă fază, prin actul adițional nr.1 din 14 mai 2020, durata contractului s-a prelungit până la data de 23 septembrie 2020, iar la expirarea perioadei a fost din nou ajustat, până pe 31 martie 2021, respectiv ”până la clarificarea numirii administratorului obiectivului”. Ulterior, prin Hotărârea Consiliului Local al Municipiului Timișoara nr.107 din 30 martie 2021 s-a aprobat, iarăși, prelungirea cu SC FITT Resources SRL tot pe o perioadă de 1 încă un an, până la data de 01.04.2022.

Conform clauzelor contractuale, „…toate veniturile din închirierea spațiilor vor reveni Municipiului Timișoara. Chiria va fi urmărită și încasată de către prestator și virată integral într-un cont pus la dispoziție de Municipiul Timișoara”. Totuși, auditorii publici externi au constat că prin contractul încheiat ”nu s-au înscris clauze contractuale cu privire la raportarea situației veniturilor facturate, în vederea evidențierii corecte a acestora, și nu s-a prevăzut modalitatea în care prestatorul SC FTTT Resorurces SRL va asigura urmărirea veniturilor aferente contractelor de închiriere, în vederea realizării acestora”.

Camera de Conturi Timiș susține că în perioada 2015 – 22 iunie 2020, la nivelul Incuboxx s-a derulat un număr de 129 contracte de închiriere. Și că, în timpul controlului de fond la Primăria Timișoara, ”nu a fost pusă la dispoziția echipei de audit situația contractelor de închiriere în vigoare și nici situația privind componența analitică a soldului de clienți la data prezentului proces verbal de constatare”. Adică, până la 30 iunie a.c! Mai mult, că nu au fost prezentate informații cu privire la valoarea totală a veniturilor din închirieri, stabilită în termenul general de prescriere, în baza facturilor emise, respectiv cu privire la situația cazurilor de neplată a chiriei datorate sau a penalităților de întârziere.

Așă că, din cauza haosului, Camera de Conturi a dispus luarea măsurilor de intrare în legalitate privind gestionarea analitică a contractelor de închiriere, în sensul stabilirii veniturilor din închirieri pe baza contractelor de închirieri încheiate, datorate bugetului local în anul 2020, al eventualelor penalități de întârziere precum și clarificarea valorii  creanțelor nefiscale rămase în sold și neîncasate. Cu alte cuvinte, în traducere liberă: sat fără câini! Si auditorii externi au arătat, în scris, cu degetul spre Florin Răvășilă, fost șef de direcție, care ”a refuzat orice cerere a SC FITT Resources SRL de a se organiza o întâlnire cu reprezentanții Primăriei Municipiului Timișoara pentru discutarea unor propuneri de îmbunătățire a managementului Incuboxx”.

De precizat că, la ora actuală, Florin Răvășilă este cercetat de DNA Timișoara pentru o acuzație de luarea de mită, în sumă de circa 30.000 euro, învinuire care are legătură cu concesionarea unor locuri de veci din cimitirele Timișoarei. Revenind la SC Fitt Resources SRL, societatea are ca acționar unic Fundația pentru Tineret Timiș, o structură de tip federativ care, până la începutul anului 2019, a fost condusă de liberalul Iulian Dascălu, în calitate de președinte, actualmente ”consulting manager”.

Așa cum rezultă din documente publice, mai exact din declarația de avere a lui Culiță Chiș, fostul președinte al FITT, Iulian Dascălu, a achiziționat, în anul 2005, împreună cu directorul tehnic al PMT, o suprafață de circa 1900 mp pe raza comunei Giarmata cu intenția de a dezvolta un mic hub de depozitare și servicii, lucru care nu s-a mai concretizat.

Tot în 2005, Culiță Chiș a mai achiziționat, alături de Ioan Goia, fostul director al Societății de Transport Timișoara, actualmente manager al Societății Metropolitane de Transport Timișoara, circa 10 ha de teren arabil în localitatea Bencecul de Jos (comuna Pișchia). După “divorțul” de Goia, Culiță Chiș a rămas cu jumătatea din suprafața inițială, așa cum rezulta din declarația sa de avere.

Cele mai citite articole în ultimele 48 de ore

Articole asemănătoare

Din aceeași categorie

Categorii Populare