EXCLUSIV Pe Aeroportul Timișoara, parohia privată a PSD, au aterizat suspiciuni de corupție (V)

- Advertisement -

Contractul de marketing, în valoare de 2,5 milioane euro, pe care WIZZ nu l-a onorat ci doar a facturat serviciile, conform raportorilor publici, a fost sancționat și catalogat de UE ca fiind ”ajutor de stat”. Adică, ilegal, neconcurențial și discriminatoriu!! Oricum, ca urmare a adâncirii verificărilor la AIT, organele de control au constatat că, indiferent de persoanele care s-au perindat la conducerea unității aeroportuare bănățene, întotdeauna a existat ”dragoste la prima vedere” cu ungurii de la WIZZ. Altfel spus, in afară de contractul de marketing de 2,5 milioane euro, compania maghiară s-a mai căpătuit și cu niște discounturi de toată frumusețea, în ce priveste tarifele aerportuare de pe ”Traian Vuia”, în special pe segmentul de tonaj al aeronavelor, că doar nu Austrian Airlines, CarpatAir sau Lufthansa zburau cu aparate de circa 70 tone, nu? Deci, reducerile pentru WIZZ au fost, dacă e să vorbim procentual, între 67-73%. Dacă e să vorbim în bani, atunci, ca urmare a aplicării grilei instituite de AIT, suma rămasă în buzunarele WIZZ este de 13.378.710,29 RON. Asta, ca să priceapă toată lumea de ce, pe parcursul anilor, companiile aviatice, cu aparate de zbor mai mici, care se alegeau si ele cu un discount între 8-9%, au dispărut, rând pe rând, de pe Aeroportul Timișoara. Unele au intrat chiar și in faliment, insolvență sau au preferat, pur si simplu, să-si restrângă activitatea. Evident, și această masură a AIT, ca si cea legată de contractul de marketing, ambele acordat in favoarea WIZZ, a fost catalogata ca fiind discriminatorie, neconcurențială și…ajutor de stat!

Statul român, marele perdant

Fără doar și poate, cel care a avut cel mai mult de pierdut de pe urma combinațiilor din Aeroportul Timișoara, ca urmare a managementului politic și a promovării unor cadre de conducere, strict pe criterii clientelare si de doctrină social-democrată, a fost statul roman. Adică, principalul acționar al AIT, cu o cotă de 80% din părțile sociale! Pur și simplu, de-a lungul anilor, bugetul consolidat a pierdut zeci de milioane de euro datorită unor combinații, aflate la limita legii, în unele situații, chiar dincolo de Codul Penal! Cert e că nu doar WIZZ a beneficiat de o mână de ajutor din partea managerilor pesediști de pe AIT, ci și alte firme sau companii, ce-i drept, la un nivel mult mai mic: ”…prin contractul încheiat cu CARPATAIR, conducerea AIT a stabilit tarife inferioare celor legal aprobate prin Consiliul de Administrație, in sumă totală de 2.990.312 RON. Deasemenea, prin aceeași metodă, în contractul încheiat cu TAROM, tot fără acceptul CA al AIT, conducerea unității a stabilit tarife inferioare de aterizare la cursele interne, în cuantum de 1.384.249 RON”. În aceeași notă, organele de control mai constată că un alt prejudiciu adus AIT are legătură cu o factură emisă de SC BLITZ SRL, reprezentând un ”curs de scolarizare” pentru 24 de persoane, în valoare de 31.884 RON, act înregistrat in contabilitatea unității aeroportuare și decontat în totalitate, ”fără existența documentelor justificative”! Și câte și mai câte, inclusiv investițiile în pista AIT dar și lucrările de instalații elecctrice, efectuate cu nelipsita SC CONSELECTRIFICAREA SRL!!!

AIT, trend descendent

În data de 4 iulie 2013, directorul Aeroportului Timișoara, pesedistul Dan Idolu, acceptă un punct de vedere ”privind oportunitatea încheierii unui acord de stingere al creanțelor datorate de CARPATAIT către AIT” și recunoaște că, în ultimele 12 luni de activitate, unitate pe care o conduce și o manageriază, ”se confruntă cu trend descendent al încasărilor”, în special cele venite dinspre compania moldovenească. Se constată, în același document intern, faptul că ”soldul facturilor neincasate de la CARPATAIR este de 3.226.500 RON și 1.891.264 euro”. Mai mult decât atât, directorul AIT afirmă că ”datorită încetinirii în mod accentuat a plăților pe care CARPATAIR le face catre Aeroportul Timișoara, s-a creat un deficit de lichidități, care poate afecta grav capacitatea de plată a AIT”. Cert e că, în acestă situație, adică în speța privind CARPATAIR, managementul Aeroportului Timișoara și-a făcut treaba ca la carte: a deschis proces pentru recuperarea datoriilor și, după câștigarea litigiului de la Curtea de Arbitraj de pe lângă Camera de Comerț Timiș, a somat CARPATAIR la plata debitului! Mai mult, chiar și în această situație, cu sentința în mână, AIT a mai dat o mână de ajutor companiei CARPATAIR, în sensul că a acceptat, în ciuda ”deficitului grav de lichidități”, plata esalonată și în rate, motivând ”…că este benefică asigurarea unui flux constant de numerar, a diminuarii creanțelor restante și evitarea unor noi acțiuni în instanță”. Astfel că, în aceeași zi, Aeroportul Timișoara încheie un acord de mediere cu CARPATAIR si stabilieste ca, în mod esalonat, până în luna mai 2016, compania aeriană sa-si achite datoriile restante fata de Aeroportul Timișoara. Toate bune si frumoase, doar că în situația celor de la WIZZ, conducerea Aerportului Timișoara nu a miscat un deget si nu a făcut nicio minima diligență pentru recuperera pagubelor, nici măcar una la masa verde, chiar dacă are o sentință în mână!

La vie en rose

Așa cum rezultă dintr-o serie de documente economice, la data de 31 iulie 2013, situatia creantelor față de client a Aeroportului Timișoara era în sumă de 31.668.584 RON, din care creante restante în sumă de 29.325.300 RON, din care client incerți în valoare totală de 6.102.859 RON. Tot din indicatorii financiari ai Aeroportului Timișoara rezultă că cei mai mari datornici ai unității aeroportuare bănățene sunt: CARPATAIR – 3.266.839 RON și 1.911.512 EURO; WIZZAIR – 3.558.267 EURO; BLUEAIR – 306.693 RON; VOLARE AIRLINES – 255.533 RON. Pe de alta parte, la aceeasi data, soldul creditelor Aerportului Timisoara către diverse instituții bancare sau societăți de leasing se ridica la un total de 7.320.564 RON…

Cele mai citite articole în ultimele 48 de ore

Articole asemănătoare

Din aceeași categorie

Categorii Populare