Praf în ochi! Administrația Dominic Fritz se luptă pe Facebook cu anihilarea accidentelor rutiere, în timp ce contestă amenzile pentru proasta gestionare a infrastructurii municipale, vinovată pentru pierderea de vieți omenești

- Advertisement -
Fie vorba între noi, nici măcar după doi ani de mandat în fruntea Primăriei Timișoara și după o altă perioadă petrecută pe coridoarele și prin secretariatele administrațiilor europene, Dominic Fritz nu a înțeles că declarațiile publice, fie ele și dintre cele mai meșteșugite, NU salvează vieți. Logic, după atâta amar de vreme în slujba comunităților, întâiul urbei, alături de toată cohorta sa de specialiști, care dau bine doar în CV-uri, ar fi trebuit să priceapă că șoferii inconștienți, cetățenii indisciplinați și autoritățile pasive nu se educă și nici nu se conduc cu vorba bună. Cu atât mai puțin cu povești nemuritoare sau cu sferturi de adevăr!

Cum e plin de dușmani imaginari și exemple de retorică inversă în declarațiile publice ale primarului Dominic Fritz, le luăm pe rând! Și cea mai proaspătă ieșire în decor, tot doar de dragul imaginii publice și a capitalului electoral, are legătură cu recent încheiata razie a Direcției Generale a Poliției Locale Timișoara, în colaborare cu IPJ Timiș (Birou Protecția Animalelor), angajați ai administrației locale (Direcția Calității Vieții) și cu societatea de ecarisaj Danyflor. Un desant multidisciplinar și instituțional care s-a întins pe mai multe zile și care a avut ca unic scop verificarea modului în care proprietarii de câini respectă legislația referitoare la deținerea și îngrijirea animalelor de companie.

Una peste alta, rezultatul investigațiilor din teren a fost comunicat atât de Poliția Locală, cât și de primarul Dominic Fritz pe pagina personală de Facebook, concluzia unitară și triumfalistă fiind că s-au dat amenzi în valoare de 12.000 RON, drept pentru care Timișoara e mult mai sigură, în ceea ce privește câinii periculoși, lăsați liberi pe străzi, nedeclarați și nesterilizați. Ce a omis, însă, să precizeze întâiul urbei, iar raționamentul pentru care a ales să facă acest lucru este unul evident, are legătură cu faptul că sancțiunea de circa 12.000 RON reprezintă, de fapt, un număr de 4 (patru) procese-verbale de contravenție. Altfel spus, lăsând la o parte apocalipsa și cavalerii salvatori, cel puțin din hârtii, orașul de pe Bega nu are deloc probleme pe segmentul… de câini periculoși și liberi! Deși, realitatea e cu totul alta!

Mai sunt și alte povești halucinante, aruncate în public de Dominic Fritz, din care rezultă, fără drept de apel, că singurii specialiști ai USR sunt… oamenii de PR: atragerea a 415 milioane de lei fonduri europene și naționale – o snoavă de la cap la coadă, mai puțin cea cele 6 milioane RON pentru cele 100 de insule de colectare selectivă a deșeurilor; recuperarea parcării din spatele magazinului Bega, a cinematografelor etc; povestea ireală cu lipsa unui protocol de colaborare cu Poliția Rutieră, referitor la sistemul integrat de trafic management, deși acesta există din septembrie 2017; înnoirea flotei de transport public și renovările unor licee și unități sanitare; marile proiecte de infrastructură – Pasajul Solventul, bv. Cetății, Calea Bogdădenștilor și Buziașului etc etc. Și aici, ca și în cazul câinilor, adevărul e altul!

Și ultimul basm de PR, cel la care ne vom opri azi, este cel legat de nefericitul accident rutier din zona fostei Fabrici de Zahăr din Timișoara, de pe data de 28 ianuarie 2023, tragedie în care și-a pierdut viața un minor de 10 ani, în timp ce traversa strada, într-una dintre zonele cele mai defavorizate din orașul de pe Bega. Practic, al doilea pieton mort, într-o singură săptămână, pe raza municipiului. De aici, până la furia de PR a primarului Dominic Fritz și folosirea unor termeni, ca cel de barbarie, nu a mai fost decât un pas. În rest, doar vorbe goale! Gargară și exerciții de imagine!

Lumi paralele

Acum,cert e că, referitor la cele două accidente cu victime omenești, petrecute ambele doar într-o săptămână, singurul palier pe care întâiul urbei a avut perfectă dreptate este că, raportat la numărul populației, NU există o țară în Europa, în care mor mai mulți pietoni în trafic, ca în România. Și, în tot contextul de mai sus, cățărat cu bocancii pe tragedia minorului, Dominic Fritz a aruncat cu vorbe goale. Din nou! Mai exact că, în ultimii doi ani de mandat ca primar al Timișoarei, a făcut mai mulți pași pentru o siguranță sporită în trafic: a redus viteză pe arterele principale intravilane, unde se mergea legal cu 60 km/h, a supraînălțat mai multe treceri de pietoni, a refăcut marcajele la treceri de pietoni, a instalat zeci de calmatoare, a fuzionat centrul de trafic management cu dispeceratul Poliției Locale

Evident, ca și în cazul celor 4 (patru) sancțiuni aplicate pentru căței, acțiune prezentată ca pe o mare realizare și prevenție titanică, care ar fi salvat integritatea fizică și pantalonii a sute de timișoreni, și în această situație, edilul a ocolit cifrele oficiale cu dibăcie și măiestrie. Deși, având în vedere subiectul ieșirii publice a lui Dominic Fritz- decesul violent al unui minor de 10 ani ca urmare a unui accident rutier – numerele ar fi făcut diferența, cu siguranță. Mai exact, toți timișorenii ar fi fost absolut interesați ca să afle, dacă tot au fost aduși în discuție pașii făcuți pentru o siguranță sporită în trafic, câte treceri de pietoni au fost supraînălțate, câte marcaje pietonale au fost refăcute sau câte calmatoare au fost instalate!? În afară de generalități, liniște de mormânt! Și aici, omisiunea e de înțeles!

De departe, bomboana de pe coliva minorului, care a încercat să treacă strada printr-un loc nepermis și a sfârșit într-un mod violent și tragic, zace în următoarele rânduri care au fost rostite de către Dominic Fritz, chiar de la înălțimea funcției de primar al municipiului Timișoara: prea multe idei bune s-au împotmolit în birocrație, unele nu au primit avizul poliției. Ca, în final, edilul orașului să vorbească despre dorința unui consens între toate instituțiile implicate în protecția și siguranța cetățeanului și că va iniția o analiză a celor mai periculoase 20 de locuri din traficul timișorean, dar și o creștere a bugetului SDM, companie a municipalității, în intenția de a spori siguranța în trafic. 

Mai mult, absolut halucinant, că va reverifica toate sesizările depuse de cetățeni la Primărie, referitoare la siguranță în trafic, că va demara o campanie de informare publică și conștientizare a riscurilor la care se supun participanții la mobilitatea urbană, că va organiza conferințe cu experți internaționali și că va cere parlamentarilor din Timiș să deblocheze proiectul de lege care vizează instalarea de radare fixe în localități! Totul frumos, până la partea cu reverificarea plângerilor depuse de timișoreni, care au întâmpinat greutăți în trafic și au sesizat administrația lui Dominic Fritz, în ideea că va lua măsurile legale necesare!

Nu doar că Primăria Timișoara nu a întreprins nimic și nici nu a răspuns la reclamațiile timișorenilor, cei mai fericiți dintre cetățeni alegându-se doar cu un număr de înregistrare și atât, ci le-a mai și șters doleanțele de pe noua aplicație, dedicată strict unor astfel de sesizări, într-un exces… de transparență! E plin de sute de reclamații în acest sens, în tot mediul online, chiar și la postarea lui Dominic Fritz pe problemele de siguranță rutieră! Cât despre supraînălțarea mai multor treceri de pietoni, așa cum rezultă din date publice, acestea pot fi numărate pe degetele de la o mână și toate sunt pe bv. CD Loga. La fel și refacerea marcajelor la nivel de trecere de pietoni, clamată de edilul Timișoarei: nici 1 % din numărul total!

Numerologie instituțională

Mai contează că IPJ Timiș are, deja, o analiză a sectoarelor de drum cu probleme din Timișoara cât și soluțiile la dilemele primarului, fără a mai fi nevoie de eforturi oratorice sau de organizarea unei conferințe cu alți… experți internaționali pe probleme de mobilitate urbană?! Ar fi fără rost și logică, atât timp cât din scriptele MAI rezultă clar că marea majoritate a accidentelor rutiere din orașul de pe Bega se datorează următorilor trei factori: starea precară a drumurilor publice, marcajele rutiere și iluminatul stradal. Și, mai mult decât orice, că Primăria Timișoara, în calitate de administrator al orașului, este responsabilă de toată infrastructura locală și, evident, în funcție de situație, răspunzătoare civil sau penal, în caz de accidente pe drumurile publice.

Și tot din documentele interne ale Inspectoratului de Poliție Timiș rezultă că, numai anul trecut, administratorul drumurilor municipale, recte Primăria Timișoara, a fost amendată de două ori de către Poliția Rutieră. Prima dată, pe 09 martie 2022, conform PTMX seria 437908, pentru neasigurarea stării de vizibilitate a căii de rulare şi neluarea măsurilor de înlăturare a obstacolelor aflate pe partea carosabilă, ambele contravenții constatate, în plin centrul orașului, chiar pe Bv. 3 August 1918. A doua oară, la data de 17.10.2022, conform PTMX seria 438106, pentru faptă săvârșită la intersecția străzii Rahova cu str. Ardealul, respectiv nesemnalizarea corespunzătoare a drumului public. Și aici, pe strada Ardealul, aflată exact în prelungirea drumului pe care a murit minorul de 10 ani, deplâns de Dominic Fritz, s-a lăsat tot cu un deces, de această dată al unui bătrân de 74 de ani!

Important de reținut e că, în plin expansionism declarativ privind grija pentru siguranța în trafic a timișorenilor, în loc să ducă la îndeplinire deficiențele constatate de către Poliția Română, cel puțin în cazul decesului de pe str. Ardealul, administrația Dominic Fritz a ales să atace procesul-verbal în instanța de judecată. Deși vorbim despre moartea tragică și violentă a unui bătrân septuagenar, datorată semnalizării necorespunzătoare a unui drum public, aflat în grija municipalității! Și tot din analizele IPJ Timiș rezultă că, în perioada 01 ianuarie 2019 – 31 decembrie 2022, pe șoselele municipiului Timișoara, au fost înregistrate 189 de accidente de circulație cu urmări grave, rezultând 34 de persoane decedate.  

De precizat că din totalul accidentelor rutiere, într-un un număr de 64 de evenimente au fost implicaţi pietoni – 17 au decedat, iar 47 s-au ales cu răni grav. Defalcat, situaţia accidentelor de circulaţie cu urmări grave, respectiv anii 2019, 2020,2021 şi 2022, se prezintă astfel: 2019 – 83 accidente de circulaţie cu urmări grave, soldate cu 11 persoane decedate și 74 rănite grav; 2020 – 47 de evenimente rutiere, soldate cu 5 persoane decedate și 42 de grav răniți; 2021 – 32 de accidente cu 9 persoane decedate și 26 de persoane rănite grav și 2022 – 27 de evenimente, soldate cu 9 persoane decedate și 19 persoane rănite grav.

Și, ca să fie clar pentru toată lumea, chiar și pentru specialiștii administrației Dominic Fritz, tot din documentele IPJ Timiș rezultă că scăderea numărului de accidente rutiere, atât cele soldate cu decesul unor persoane sau rănirea gravă a altora, nu are nicio legătură cu administrația locală, ci se datorează restricțiilor de circulație care au fost impuse în perioada pandemiei de Covid-19. Mai mult că principalele cauze generatoare de accidente grave de circulaţie pe raza municipiului Timișoara au fost mereu: neacordarea de prioritate la vehicule și pietoni și indisciplina pietonală sau a bicicliştilor.

Ca și concluzie, de departe, așa cum rezultă și din chestionarele MAI, timișorenii sunt de părere că, pe timp de noapte, slaba calitate a iluminatului stradal, în special în zonele pietonale, este principala cauza a accidentelor. De fapt, asta reclama și cetățenii, în proporție covârștioare, pe pagina de Facebook a primarului Dominic Fritz: că orbecăiala de la trecerile de pietoni, dublată de parcări anapoda, duce la lipsă de vizibilitate și, implicit, la accidente cu pierderi de vieți omenești. Dar edilul Timișoarei vrea studii și experți internaționali, ca să rezolve problema, deși IPJ Timiș le are… pe amândouă!

Cât despre ideile bune, vorba primarului Fritz, care s-au împotmolit în birocrație și nu au primit avizul Poliției, dincolo de fantezie, și aici treaba stă exact ca și cu câinii, ca și cu supraînălțarea trecerilor de pietoni, ca și cu marcajele rutiere și ca și cu eforturile administrației locale de a reduce numărul de accidente rutiere și pierderile de vieți omenești…

Cele mai citite articole în ultimele 48 de ore

Articole asemănătoare

Din aceeași categorie

Categorii Populare