De poveste! Cea mai mare investiție din istoria Timișoarei, blocată de un imobil colectiv, aprobat de administrația Fritz, în mijlocul unui sens giratoriu 

- Advertisement -
În timp ce, zi de zi, pe Facebook, primarul Dominic Fritz face numărătoare sălilor de clase renovate (nu ale școlilor!), inventariază câte 2 km de asfalt prin cartierul Plopi (nu un drum!) și, în contextul zăpezii și poleiului, vreo 32 de tone de material antiderapant (la sute de km de drumuri municipale!), cel mai mare proiect de infrastructură, care traversează Timișoara de la un capăt la altul, e în aer! Și la propriu și la figurat!
Asta pentru că, dintr-o eroare sau nu, administrația locală a ales să aprobe un bloc, la cererea unui dezvoltator imobiliar, chiar într-un viitor sens giratoriu, menit să fluidizeze traficul din zona străzii Enric Baader. O girație pe care, de altfel, tot Primăria Timișoara a validat-o și a  consfințit-o printr-un HCL și, mai mult decât orice, printr-un plan de mobilitate urbană, pe fonduri europene și credit BERD. Și, cel mai important, cu soluții tehnice, toate (a)vizate spre neschimbare!

Pe scurt, vorbim despre proiectul Ministerul Transporturilor care, prin CFR SA, are în derulare modernizare liniei de cale ferată Caransebeș – Timișoara – Arad, o investiție în valoare de peste 2 miliarde de euro, finanțată din fonduri europene nerambursabile. Cert e că, până la eligibilitate, pe această direcție s-a lucrat ani de zile, în echipe mixte de specialiști și, până la urmă, de comun acord, beneficiarul, proiectanții și Poliția Rutieră au găsit, au aprobat și au rezolvat cea mai mare problemă de mobilitate urbană a Timișoarei: soluțiile tehnice pentru traficul auto și pietonal la nivel de cale ferată!

De la Pădurea Verde, până dincolo de Gara de Nord! Evident, la o privire de ansamblu, municipalitatea a fost cea mai câștigată având în vedere că, așa cum rezultă din documente tehnice, cu foarte mici corecții, toate condițiile impuse de Primăria Timișoara, ca urmare a unor studii de trafic, au fost acceptate de către proiectanții Ministerului Transporturilor – realizarea a mai multor pasaje și, inclusiv, mult discutatul giratoriu suspendat de la strada Enric Baader.

Dovadă că așa stau lucrurile, în anul 2017, au fost eliberate toate avizele necesare din partea Primăriei Timișoara, la pachet cu cele ale Poliției Rutiere. După o perioadă, proiectul de modernizare a căii ferate Caransebeș – Timișoara- Arad a fost scos la licitație și adjudecat de asocierea de firme Webuild SPA – Participazioni Italia SPA – Salcef SPA. Mai târziu, pe 6 august 2020, prin HCL 322, municipalitatea a reconfirmat, prin Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (Polul de Creștere Timișoara), toate soluțiile tehnice privind trecerile la nivel de cale ferată și, la pachet, varianta pentru coridorul de circulație Inel 2 și Inel 4 (centura Timișoarei).

Și abia acum, începe distracția! În urma adjudecării, conform caietului de sarcini, termenul de proiectare a fost stabilit la 6 luni de zile, timp în care Asocierea Webuild SPA – Participazioni Italia SPA – Salcef SPA nu a realizat mare lucru. Asta, deși investiția de 2 miliarde de euro a Ministerului Transporturilor avea, pe masă, inclusiv certificatul de urbanism, emis de Consiliul Județean Timiș, cu o valabilitate a la long – până la finalizarea lucrărilor de execuție

N-a contat căci, în timpul jocului, câștigătorul licitației a solicitat alt certificat de urbanism prin care a cerut renunțarea la giratoriul suspendat de pe strada Enric Baader din Timișoara, care permitea toate direcțiile de deplasare, și înlocuirea cu pasaj rutier care asigura doar relația Baader – Bulevardul Antenei! Și a și primit! De reținut e că NU Ministerul Transporturilor (CFR), în calitate de beneficiar al investiției de cca 2 miliarde euro, a cerut modificarea soluției tehnice dintr-un proiect deja avizat și aprobat, ci… constructorul!

E important pentru că, așa cum rezultă din textul Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții, prin modificare de temă se înțelege orice schimbare inițiată de către investitor/proprietar care vizează, după caz, funcțiunile și/sau capacitățile funcționale caracteristice și indicatorii tehnico-economici aprobați, cu efecte asupra documentației tehnice. Or, constructorul nu era nici proprietar și nici investitor!

Dezvoltare în forță 

Da, totuși, în data de  17 martie 2023, Consiliu Județean Timiș eliberat un Certificatul de Urbanism nr. 9. Și, așa cum rezultă din documente, mai exact din corespondența dintre Gabriel Almăjan, în calitate de arhitect-sef al Primăriei Timișoara, și Loredana Pălălău, mai marele Urbanismului bănățean, răzbate un singur lucru: susținerea ideologiei Webuild SPA – Participazioni Italia SPA – Salcef SPA. Practic, o simbioză perfectă între doi foști colegi de facultate, în care ultima, în calitate de președinte al comisiei de examinare, l-a înscăunat pe primul, la sfârșitul lunii aprilie 2021, tocmai în fruntea Urbanismului local.

Nici nu mai contează că, așa cum a relatat mass-media, cu probele pe masă, rezultatul concursului, pentru funcția de arhitect-șef din primăria de sticlă a lui Dominic Fritz, a fost cunoscut de toți internauții, care l-au devoalat cu nume și prenume pe Gabriel Almăjan, pe toate site-urile, imediat după anunțul de scoatere a postului public la mezat!

Și mai sunt conexiuni de interes public, așa că revenim la Webuild SPA – Participazioni Italia SPA – Salcef SPA. În primul rând, schimbarea de soluție tehnică, acceptată de urbaniștii locali, a salvat constructorul, care nu reușise să se încadreze în termenul de proiectare, de penalizări consistente. Aici, a fost și un ajutor (ne)sperat din partea Primăriei Timișoara care, la prima discuție din Comisia de Circulație din cadrul Primăriei Timișoara, a spus că nu mai este de acord cu sensul giratoriu suspendat din intersecția Baader, ridicând mingea la fileul constructorului!

Așa că, din acel moment, culpa întârzierii și respectiv penalizările nu mai pot fi puse în sarcina firmei Webuild SPA – Participazioni Italia SPA – Salcef SPA, deoarece Primăria Municipiului Timișoara a valsat, la pas, cu interesele private ale asocierii de firme! Ulterior, a achiesat și CJ Timiș, prin Direcția de Urbanism – arhitect Loredana Pălălău. Evident, nimic din tot acest dans de interese nu s-au fi putut întâmpla, fără complicitatea CFR SA, care, deși e titular de proiect și beneficiar, a asistat ca un spectator, nu ca un urmăritor de contract!

Acum e mai puțin important că, imediat după ce Ministerul Transporturilor a reziliat contractul pentru centura de sud a Timișoarei cu firma Tirena Scavi, Mihai Florescu s-a transferat imediat în fruntea Direcție de Investiții și Mentenanță din Primăria Municipiului Timișoara, iar sora domniei sale, pe considerente tehnice, a ales Webuild SPA – Participazioni Italia SPA – Salcef SPA. Ce este cu adevărat important este faptul că indicatorii tehnici ai Planului de Modificare Urbană Durabilă, în care intră și trecerile la nivel de cale ferată din proiectul european de 2 miliarde euro al Ministerului Transporturilor, au fost validați printr-un HCL, care e în vigoare și azi, deși, evident, tema… a fost modificată! 

Și modificarea temei tehnice a mai avut un scop precis: salvarea unei autorizații  de construire, emisă de către Primăria Timișoara, la nivelul lunii decembrie 2021, în favoarea celor de la SC VIVALIA 8 SPV SA, unul dintre cei mai mari dezvoltatori imobiliari din municipiul de pe Bega. Problema nu e că administrația locală, condusă de Dominic Fritz, a eliberat un document urbanistic, care a intrat în circuitul civil, deja! Chestiunea e… pe ce locație l-a dat! Fix în sensul giratoriu suspendat! Da, acel sens, votat prin HCL de Primăria Timișoara, neîntinat nici până azi, exact același cuprins și documentele aprobate pentru absorbția de fonduri europene. Mai precis, blocul din giratoriu de pe strada Enric Baader despre care vorbea, în toamna anului trecut, și ministrul transporturilor Sorin Grindeanu. Și, măcar de data asta, promotorul celebrei Ordonanței 13, chiar că a spus adevărul, fără nicio exagerare…

4 COMENTARII

  1. Desi nu sunt cel mai mare fan al acesteia dministratii, mai ales pe calea urbanismului si infrastructurii rutiere, trebuie sa recunosc ca propunerea noua de pasaj e mai simpla si mai fezabila pt realizare. Primul rand asiguri legatura directa cu inelul II executat , iar strada Demetriade poate sa continue parale cu lina CF pe sub noul pasaj .

  2. Ați încheiat articolul prea brusc, fără să faceți conexiunile dintre primărie și investitorii privați. Ce naiba, chiar am crezut că încă mai există un jurnalist de investigație în orașul ăsta, nu doar scriitori după dictare sau ctrl+c/ctrl+v

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Cele mai citite articole în ultimele 48 de ore

Articole asemănătoare

Maraton Caritabil – Alergăm pentru Spitalul Clinic de Urgență pentru Copii Louis Țurcanu!

Pe 26 octombrie, între orele 9:00 și 12:00, vă...

Reluarea Circulației Tramvaielor pe Bulevardul Stan Vidrighin în Timișoara

Primăria Municipiului Timișoara anunță că, începând de sâmbătă, 19...

Din aceeași categorie