Lipsă la apel! Primăria Timișoara riscă să rămână cu tramvaiele noi pe lângă șine și cu autobuzele electrice în depouri

- Advertisement -
Un lucru e sigur: doamnei consilier local Aida Szilagyi îi plac mult subiectele de presă legate de USR. Le savurează până-n fibra morfosintaxei și dincolo de ea! După care face ce știe mai bine – pune etichete și ștampile! Așa că azi ne-am propus, dacă tot e weekend, să-i mai dăm alesului local un subiect de analiză și sinteză, dincolo de tabloul lui Mendeleev și de compușii macromoleculari: tramvaie și autobuze. Poate așa o să poată să-și răspundă și singură, la întrebarea retorică, cam unde ar fi fost Timișoara, într-o societate normală, condusă de politicieni cinstiți și competenți?!

În primul rând, dacă tot vorbim despre tramvaie și autobuze noi, care urmează să sosească în orașul de pe Bega, competența aparține fostului primar Nicolae Robu care, în calitate de coordonator al unei echipe, a reușit să atragă fondurile europene necesare și să ducă la bun sfârșit contractarea mijloacelor de transport public, menite să înlocuiască, chiar și în parte, parcul învechit de ”material rulant” al fostei Regii Autonome de Transport Timișoara. Așadar, un număr de 7 tramvaie ecologice (plus alte 14 în așteptare) și 44 de autobuze electrice sunt rezultatul muncii fostei echipe Robu care a știut cum să pună mâna pe circa 240 milioane RON din surse nerambursabile.

Și, la sfârșitul lunii trecute, a sosit și primul tramvai Bozankaya, tocmai din Turcia. Punerea pe șine a garniturii a fost un succes! Toată lumea a fost mulțumită! Chiar și primarul Dominic Fritz care n-a pierdut ocazia să vină la evenimentul de punere pe șine a noului tramvai și să se pozeze cu ”greaua moștenire” a fostei administrații Robu și, în pur stil românesc, să-și asume munca altuia.

Acum, rămâne de văzut dacă și recepția celorlalte tramvaie și autobuze va mai merge la fel de lin pentru administrația useristă căci, între timp, ”competențele”, vorba doamnei Aida Szilagyi, au suferit modificări și reevaluări.

Acum, atenție la detalii! Pe data de 10 august a.c., Autoritatea Feroviară Română (AFER), aflată în subordinea Ministerului Transporturilor, condus de useristul Cătălin Drulă, înștiințează Primăria Timișoara că, în orașul de pe malurile Begăi, sunt în derulare teste și încercări, în vederea obținerii Agrementului Tehnic Feroviar, în domeniul transportului urban pe șine, pentru tramvaiul ”Timișoara”, construit de firma Bozankaya din Ankara, Turcia.

Aceeași autoritate națională atrage atenția municipalității că toate aceste teste trebuie să fie finalizate, într-un termen rezonabil, pentru a urma procedura specifică, astfel încât până la data de 6 septembrie 2021, să fie emis acceptul AFER, astfel încât tramvaiul să poată fi recepționat și, legal, pus în circulație.

Mai mult, Autoritatea Feroviară Română spune: ”Pentru a putea să ne încadrăm în termenele respective, vă solicităm sprijinul în efectuarea tuturor probelor, într-un termen cât mai scurt, și pregătirea tuturor documentelor, respectiv toate testele efectuate, care trebuie să fie asumate și avizate de persoane de specialitate din domeniul transportului urban pe șine din cadrul Primăriei Timișoara”.

Și ca să înțeleagă și doamna consilier Aida Szilagyi, chimist de renume mondial, ”consultant și expert ONU pentru dezvoltarea industrială în țări din Europa de Est”, de aici în 3 săptămâni, municipalitatea lui Dominic Fritz trebuie să livreze către AFER: toate testele de siguranță, avizate de angajați ai Primăriei Timișoara, experți în transportul urban pe șine, plus o vizită la fabrica din Ankara pentru efectuarea unui audit la fața locului. Și, dacă totul e în regulă până aici, pe baza concluziilor experților PMT, solicitarea agrementului tehnic de la AFER. Toate până pe 6 septembrie a.c.!

Schimbare de macaz

Probabil că toate aceste lucruri ar fi fost posibile dacă, pe data de 30 iulie a.c., primarul Dominic Fritz, la solicitarea expresă a viceprimarului Ruben Lațcău, nu ar fi stat la baza referatului nr. 1344 pentru modificarea echipei de proiect la obiectivul ”Înnoirea flotei de transport public și modernizarea depoului Dâmbovița”, constituită prin dispoziția fostului edil Nicolae Robu, nr. 75 din data de 22 ianuarie 2018.

Și, pe două pagini din trei, realmente, primarul Timișoarei bate câmpii cu grație divină: vorbește despre parcul învechit de tramvaie, despre confortul călătorilor, despre viteza de deplasare a locomotivei ca la final să ajungă, brusc, la schimbarea echipei de proiect, grup care reușit atragerea fondurilor europene și încheierea contractelor pentru tramvaiele și autobuzele cu care, azi, Dominic Fritz se trage în poză, în miez de noapte!

Pe scurt, fără nicio explicație pertinentă, concluzia primarului Fritz sună cam așa: ”Viceprimarul municipiului Timișoara – Ruben Lațcău a solicitat modificarea componenței echipei de proiect…”. Și modificarea a constat în excluderea fostului director tehnic al PMT, Culiță Chiș, cel care l-a dat în vileag pe Ruben Lațcău că-l amenința și-l șantaja cu… închipuiri, așa cum a prezentat vocetimișului.ro. Practic, Culiță Chiș a fost înlocuit din funcția de manager de proiect cu Loredana Sibian.

Și lucrurile nu s-au oprit aici căci același Dominic Fritz, tot în aceeași zi de 30 iulie a.c, a mai semnat și referatul cu nr. 1345 privind modificarea echipei de proiect pentru obiectivul ”Reabilitarea linilor de tramvai și modernizarea tramelor stradale – Calea Bogdăneștilor”, constituită tot prin dispoziția fostului edil Nicolae Robu, la data de 14 februarie 2019. Aici, Culiță Chiș a fost înlocuit cu Liliana Pârvu. La care se mai adaugă un referat, care-l aruncă în eter pe fostul director tehnic al PMT, și din lider de proiect pentru obiectivul ”autobuze electrice”.

Și, la data de 5 august, referatele primarului Timișoarei, Dominic Fritz, s-au transformat în… dispoziții! Așa se face că, în absența lui Culiță Chiș, singurul expert al PMT – și vorbim pe diplome, nu pe speculații, ca să înțeleagă și doamna Aida Szilagyi, înainte de a pune ștampile publice – în management  de producție și transporturi, adică exact ceea ce solicită imperativ AFER, echipa de proiect agreată de useriști e formată din absolvenți de: filosofie, medicină veterinară, comunicare publică, științe economice și juridice și un inginer de ”Politehnica”, dar nu de transport urban pe șine.

Cum va face Primăria Timișoara să valideze toate solicitările AFER, în cazul celor 7 tramvaie noi, pași care vor fi valabili și necesari chiar și în situația celor 44 de autobuze electrice, atâta timp cât municipalitatea nu mai are un expert în managementul transportului, rămâne de văzut.

Acestea fiind zise, mai rămâne de lămurit un singur aspect: nu doamna Szilagyi, nu avem niciun fel de blat nici cu Robu și nici cu Chiș! Nu ne interesează nici dacă vreunul din cei doi ajunge șef la USR sau guvernator de land prin Germania. Stați liniștită că nu am uitat ”cuvintele de laudă” la adresa noastră din partea primarului Robu, când era pe cai mari și se credea de neînvins.

Și nici când Culiță Chiș era mereu inabordabil și zgârcit la vorbă, la fel ca și Ionuț Nasleu. Azi, vorbim doar despre principii și competențe, că astea vă plac și dvs, celor de la USR. Și, mai presus de orice, ADEVĂRUL…

Cele mai citite articole în ultimele 48 de ore

Articole asemănătoare

Din aceeași categorie

Categorii Populare