Nici până în zi de azi, cei care sunt la butoanele transportului public timișorean, aflat în subordinea Primăriei Timișoara, nu au învățat că principala componentă a unei mobilități urbane de succes, într-un oraș care tinde spre zero poluare, nu are nicio legătură cu rentabilizarea traseelor sau cu economia de piață ci cu latura socială a unui serviciu public de calitate, efectuat în deplină siguranță și în interesul comunității.
Fără niciun dubiu, management de genul rentabilizării și reducerii costurilor prin desființarea unor linii de transport în comun, mai ales ale unor trasee care deservesc strict elevi și care țin copiii în siguranță de acasă și până-n fața școlilor, e de noaptea minții. De ciclul primar! Cu atât mai mult cu cât, prin definiție, transportul public, oriunde în lumea asta, are ca motor partea socială, nicidecum una economică. Tocmai de aceea se numește…serviciu public iar interesul trebuie să fie strict cel al comunității!
Niciunde în lumea asta, transportul public nu este unul rentabil. E un fapt public, asumat de toate administrațiile locale. Dar nimeni nu se vaită și, cu atât mai puțin, nu îndrăznește să priveze comunitatea de un serviciu public, în special când vine vorba despre un transport școlar care ar trebui să fie prioritar în orice oraș care se respectă și care funcționează după anumite valori. Cu atât mai mult într-un oraș ca Timișoara sufocat de un trafic infernal și într-o urbe în care administrația Fritz, cu fiecare ocazie pe care o are, ne vorbește despre mobilitate urbană, despre utilitatea transportului în comun și despre mijloace alternative de deplasare.
Și da, copiilor din cartierul Plopi – Timișoara, care vor dori să meargă la școală de luni, le-a mai rămas o singură alternativă de mobilitate urbană: mersul pe jos! În plină iarnă! Nu de alta, dar surpriza Societății Metropolitane de Transport Timișoara (STMT) încă nu a fost adusă la cunoștința publicului deși, cu data de 7 februarie a.c, aceasta începe să producă efecte. Mai precis, linia școlară S 6, care transportă minorii pe ruta Grădinarilor – Școala Plopi – Printul Turcesc – Liceul Shakespeare – Colegiul Ana Aslan – Liceul MIU – Liceul CD Loga și Liceul Carmen Silva, s-a desființat!
Motivul, așa cum arată documentele semnate de directorul SMTT, dr. ing. Ioan Goia, are legătură cu o decizi a Serviciului de Monitorizare și Siguranța Circulației, care a efectuat o analiză a traseelor secundare S6 și L21 și a decis că, ”în vederea eficientizării rutelor secundare de transport”, școlarii din Plopi nu au decât să meargă pe jos către unitățile de învățământ sau să se descurce cum pot. Așadar, practic, de luni 7 februarie a.c., linia școlară S6 Plopi-Shakespeare este istorie. Chiar dacă s-a încercat un (pseudo) artificiu prin, chipurile, prelungirea L21 care are cu totul un alt traseu și, mai mult decât orice, nu este un transport școlar ci o linie comună.
Nu stiu adevaratul motiv al desfintarii liniei de transport, dar si rentabilitatea rutei este un criteriu de care trebuie sa se tina cont. Asa, ar trebui cel putin 100 de autobuze care sa adune scolarii din toate cartierele si sa-i transporte la scolile din centru si toate sa plece la 7.30. Cine vrea sa stea la o casa cu un pret rezonabil, se loveste de acest dezavantaj al transportului mai dificil, folosind liniile regulate. Sau exista varianta unor curse speciale cu abonament la pretul pietei, cum practica unele firme.