În exerciţiul bugetar al anului 2010, conform raportului Curții de Conturi Timișoara, SCJUT a achiziţionat următoarea aparatură medicală: „lampă bactericidă” – 2 bucăţi şi „stimuplex” – 1 bucată, în valoare totală 34.803,60 lei; „cauter” – 2 bucăţi şi „stimuplex” – 1 bucătă, în valoare totală 93.629,01 lei; „mijloace auxiliare medicale” – 2 bucăţi şi „stimuplex” – 1 bucăţi, în valoare totală 52.395,40 lei. Din analiza documentelor existente la dosarul de achiziţie publică a rezultat că procedura aleasă de instituția sanitară a fost ”achiziţia directă, urmare a prospectării pieţei, sens în care s-au solcitat şi obţinut oferte de la operatorii economici , SC BC DRG MEDICA SRL şi SC VFI MEDICA SRL”.În ceea ce priveşte operatorii economici ofertanţi, auditorii publici ai Curții de Conturi au constatat, din nou, atât disfuncţii în activitatea acestora cât şi existenţa unor relaţii de afiliere, ceea ce a dus la denaturarea actului de achiziţie publică. Practic, la fel ca și în cazul contractelor de dezinsectie și deratizare, și de această dată, manevra s-a făcut cu firmele din marea familie a lui Vlad Francisc Iman.
Ca să nu mai vorbim de faptul că între SC VFI MEDICA SRL si SC WEST TECH CENTER SRL au existat raporturi comerciale, așa cum rezulta din documentele celor de la Fisc, în sumă totala de peste 2 milioane RON, ceea ce înseamnă că partenerii celor două entități fiscale se cunosc… bine de tot! Exact după modelul lui Iman: între două nu te plouă! Raportat la cele prezentate, rezultă că activitatea de achiziţie publică a fost grav viciată de către SCJUT, tocmai prin atribuirea contractelor de achiziţie publică, cu încălcarea întregii legislaţii specifice, către o societate comercială a cărei activitate se situează în sfera evaziunii fiscale!
Unde-i lege, e tocmeală!
Conform raportului Curții de Conturi Timiș, la nivelul anului 2013, conducerea SCJUT a mai facut o țigănie. Practic, managerii instituției sanitare s-au șters în dos cu legea, în ceea ce priveste contractul încheiat pentru paza unității medicale, unde au procedat 1a „negociere fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare”, deși valoarea estimată era de 787.524 RON. Adică, peste 180.000 euro, ”în acest caz, contractul de achiziţie publică de servicii de pază, ne putând fi atribuit prin procedura de negociere, fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare”. Aşa cum rezultă din documentele întocmite cu ocazia evaluării ofertelor depuse, cei doi operatori economici, SC TIGER SECURITY SRL şi SC WBC BOX GUARD SRL, au declarat 57 şi respectiv 45 de persoane, atestate profesional pentru executarea de activităţi de pază şi protecţie, ceea ce îi situează sub necesarul stabilit prin caietul de sarcini. Și, totuși, la data de 28.03.2013, SCJUT a încheiat contractul cu SC WBC BOX GUARD SRL, în valoare de 696.069 lei, fără TVA! La fel a procedat Spitalul Județean Timișoara și când a achiziționat, de această dată, în decembrie 2010, o ”instalație de tomografie computerizată multislice”, cu o valoare totală de 1.375.300 RON, fără TVA! Cert e că, așa cum menționează inspectorii Curții de Conturi, în momentul achiziţiei, SCJUT nu a luat în considerare eficientizarea cheltuirii banului public, astfel că, ulterior, patru luni mai târziu, în aprilie 2011, printr-un alt contract, de această dată, cu valoare totală de 1.050.677 lei (fără TVA) a achiziţionat „echipamente medicale dotare Laborator de Radiologie şi imagistică medicală” de la același furnizor. Partea frumoasă este că peste 650.000 RON din acest ultim contract, conform facturii fiscale seria TMYCL nr. 6642320/19.04.2011, ”reprezintă up-gradarea computerului tomograf cu 16 slice pentru angiografie CT şi perfuzie cerebrală”!!
SCJUT, prinsă cu mâța-n sac
Practic, ca să vorbim în termeni plasitici, SCJUT a cumpărat o mașină, cheală și fără extrase, pentru care a plătit circa 300.000 euro, după care, patru luni mai târziu, a achiziționat ”dotările” pentru alte 150.000 euro! Afacere bulgărească cu banii statului român! Fără nicio îndoială, pentru a masca prețul exorbitant al aparatului ”multislice” și pentru a nu da de bănuit, SCJUT a preferat să-l cumpere, metaforic vorbind, în două rate: prima dată carcasa, după care softurile! E clar pentru toată lumea că, dacă ar fi negociat de la început și la pachet, prețul ar fi fost mult mai bun, doar că intențiile au fost cu totul altele!!! Până la urmă, chiar și Curtea de Conturi urlă din toți plâmânii că aici este vorba despre CORUPȚIE: ”Considerăm că achiziţia referitoare la up-grade a computerului CT trebuia şi era absolut obligatoriu a fi evitată şi nu în ultimul rând, auditorii publici externi îşi exprimă rezerve asupra realităţii acestei achiziţii”. Evident, ofertantul unic al SCJUT a fost S.C. VFI MEDICA S.R.L, societatea lui Vlad Francisc Iman! Nu mai vorbim de faptul că, la verificarea docmentației, s-a constatat că, la momentul depunerii ofertei pentru furnizarea aparatului tomograf multislice, firma nu deţinea autorizaţie de funcţionare pentru comercializare de „dispozitive medicale pentru diagnosticare şi tratament cu radiaţii”. Ceea ce, în mod normal și firesc, arată cei de la Curtea de Conturi, ar fi condus automat, în mod obligatoriu, la eliminarea acestuia, deoarece oferta era inacceptabilă, ceea ce impunea respingerea, în conformitate cu prevederile art. 81 din H.G. 925/2006! SCJUT a considerat altfel! Mai mult, SCJUT a închis ochii chiar și la datele financiare eronate, transmise de Vlad Francisc Iman, conform cărora SC VFI MEDICA SRL a realizat o cfira de afaceri, în anul 2009, de fix 4.003.664 RON, în condiţiile în care, conform site-ului Ministerului Finanţelor Publice, în data respectivă, firma a înregistrat o cifră de afaceri de numai 972.472 RON. Adică, de mai bine de 4 ori mai puțin! O simplă căutare pe internet al fi lămurit misterul dar, pur și simplu, SCJUT nu a vrut! Cu asta, basta!
Joc penal, la două capete
De ce nu a riscat chiar atât de mult conducerea SCJUT, ca să-i facă pe plac lui Vlad Francisc Iman? Iată răspunsul, pe două paliere, astfel încât să înțeleagă toată lumea câtă corupție există în cea mai mare instituție sanitară din vestul României. În primul rând, trebuie spus că, în cazul achiziției „Instalaţiei de tomografie computerizată multislice 16 slice”, cât şi a „echipamentelor medicale din dotarea Laboratorelor de Radiologie şi imagistică medicală”, SCJUT a mințit cu nerușinare când a afirmat că singurul ofertant a fost SC VFI MEDICA SRL. Documentele arată că și SC RADIUS MEDICAL SRL a fost în schemă, ba mai mult, chiar și-a manifestat intenția de a participa în competiție, nu oricum, ci în scris, fiind IMPORTATOR DIRECT! Și partea frumoasă vine abia acum, semn că viața e plină de coincidențe, mai ales când vine vorba despre SCJUT! După ce a câștigat cele două curse, în care a alergat de unul singur, Vlad Francisc Iman, prin SC VFI MEDICA SRL face achiziții, tocmai de la SC RADIUS MEDICAL SRL, în primă fază, în valoare de 1.548.955 RON. Menţionăm că valoarea estimată de SCJUT, în ce priveste ”multislice-ul”, a fost de 1.377.400 RON, fără TVA. Ulterior, în semestrul I din 2011, SC VFI MEDICA SRL, efectuează o altă achiziţie de la SC RADIUS MEDICAL SRL, de această dată în valoare de 473.501 RON. Practic, cele două livrări de facturi, dinspre SC VFI MEDICA SRL către SC RADIUS MEDICAL SRL, coincid cu datele la care s-au încheiat contractele dintre Iman și SCJUT! Este mai mult decât evident că la afacerea ”Instalaţia de tomografie computerizată multislice 16 slice, la valoarea (fără TVA) de 1.548.955 lei, SC VFI MEDICA SRL a ieșit pe minus cu suma de 173.655 lei, conform livrării dinspre SC RADIUS MEDICAL SRL. Ca atare, în logica lucrurilor, SC VFI MEDICA SRL avea nevoie de o gură de oxigen, adică de un alt contract, care să-i acopere pierderea…controlată! Asa se face că, la al doilea contract, ”costumul” i-a venit că si turnat lui Vlad Francisc Iman, dovadă că, așa cum rezultă din tranzactii, profitul a fost de fix 577.176 RON! Valoric, livrările efectuate de SC VFI MEDICA SRL către Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Timişoara sunt în sumă totală de 2.425.977 lei, iar achiziţiile de la SC RADIUS MEDICAL SRL sunt în sumă totală de 2.022.456 lei, rezultând o diferenţă pozitivă de 403.521 lei.