Cercetarea se desfăşoară pe o perioadă de trei săptămâni, între 26 ianuarie și 13februarie 2015, în cadrul proiectului de elaborare a Planului de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) al Polului de Creştere Timişoara, realizat de consorţiul format din Ove Arup şi SPT şi finanţat de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice prin intermediul Bancii Europeane pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare.
Cercetarea se va desfăşura în cinci etape:
– sondaj pe bază de interviuri la domiciliu în rândul populaţiei din polul de creştere, pe un eşantion de 1 % dintre gospodăriile de pe raza polului de creştere;
– sondaj sub formă de măsurări manuale clasificate (MCM) privind mişcările de virare ale autovehiculelor – se va desfăşura în 14 intersecţii din Municipiul Timişoara;
– sondaj de măsurare a traficului în regim automat (MTA) – se va desfăşura pe 35 de artere de circulaţie din Timişoara;
– sondaj privind durata călătoriei la nivelul a 7 rute de transport, cu scopul de a înregistra durata parcuregerii distanţei dintre două intersecţii;
– sondaj tip carte poștală în trafic la nivelul a 11 puncte (intersecţii semaforizate) pe direcţia de intrare spre centrul orașului.
În paralel, se va desfăsura un proces de colectare a datelor la nivelul transportului public. Datele obţinute în urma prelucrării informaţiilor culese vor sta la baza elaborării ”Planului de mobilitate urbană durabilă” pentru Polul de Creştere Timişoara. Acesta este alcătuit din Municipiul Timişoara şi 14 comune periurbane (Becicherecu Mic, Bucovăţ, Dumbrăviţa, Dudeştii Noi, Giarmata, Ghiroda, Giroc, Moşniţa Nouă, Orţişoara, Pişchia, Remetea Mare, Săcălaz, Sânmihaiu Român, Şag). În această analiză a fost inclusă şi comuna Sânandrei.
PMUD are ca obiectiv crearea unui sistem de transport urban durabil care vizează felul în care oamenii şi mărfurile se deplasează, prin utilizarea diferitelor mijloace de transport. Acestea includ mersul pe jos, mersul cu bicicleta, transportul cu autobuzul, tramvaiul, trenul, taxiul, autovehiculul propriu şi vehiculele pentru transporturile de marfă. Un PMUD are ca principale beneficii următoarele: facilitarea accesului tuturor la locurile de muncă şi la servicii; reducerea poluării, a emisiilor de gaze cu efect de seră şi a consumului de energie; îmbunătăţirea siguranţei şi securităţii, reducerea costurilor de călătorie; obţinerea unei mobilităţi unitare, fără întreruperi; creşterea atractivităţii şi a calităţii mediului urban.
PMUD este dezvoltat în parteneriat cu Agenţia pentru Dezvoltare Regională Vest, Primăria Municipiului Timişoara şi Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară – Zona Metropolitană Timisoara şi are în vedere o strategie pentru crearea unui sistem modern de mobilitate, prin proiecte care se adresează comunităţii şi care urmează a fi implementate până în anul 2030.