Șoc și groază! DNA Timișoara cercetează interesele imobiliare care stau în spatele relocării variantei de ocolire a centurii Timișoara Sud

- Advertisement -
Pur și simplu, doar din pix! Pe hârtie, fără nicio aprobare, în spate! Poate doar niște studii de fezabilitate, oricum mai vechi de cinci ani de zile și care, nici măcar la data scamatoriei tehnice, nu mai aveau vreo relevanță, fiind absolut depășite de realitatea din teren, datorată dezvoltării urbanistice periurbane de la marginea Timișoarei.

Așa a fost ”relocat” un drum de interes public, finanțat din fonduri europene, în proporție de 85% – ”Varianta de Ocolire Timișoara Sud”. Și tot așa, în schema, au apărut, două sensuri giratorii, în mijlocul câmpului, care nu se conectează cu niciun drum public. Nici existent și nici viitor!

Așa că celebrul Drum Comunal 149, cunoscut sub numele de ”Drumul Boilor”, va rămâne, exact cum am stabilit: în aer! Și asta pentru că girațiile de pe ”Varianta de Ocolire Timișoara Sud” s-au mutat, de pe raza comunei Moșnița, în arii de competență limitrofe: Ghiroda și Giroc! Că așa au vrut și așa au considerat unii! Și pentru că nimic nu e întâmplător, cu atât mai mult cu cât la mijloc sunt fonduri europene, obținute, agreate și finanțate pe date certe cu ”planșe spre neschimbare”, în stupul de interese imobiliar, care a făcut posibilă această magie, a intrat Direcția Generală Anticorupție Timișoara. Cum altfel, decât în baza unei (auto)sesizări.

Faptele apărute ca urmare a demarării obiectivelor de investiții ”Amenajare drum de legătură între Calea Moșniței și DC 149” și ”Varianta de Ocolire Timișoara Sud” sunt extrem de clare și nu fac decât să scoată în evidență jocurile de putere și de interese economico-financiare care s-au pus în mișcare pentru atingerea obiectivului suprem: accesul la parcele private! Și, odată cu asfaltul și girația din imediata vecinătate a terenurilor pe persoană fizică, vine și câștigul deoarece valoarea tarlalelor va crește exponențial datorită accesului direct la centura Timișoarei. La infrastructură gratuită și utilități!

Un lucru e cert! Totul ar fi trebuit să rămână așa cum e stipulat, negru pe alb, în Certificatul de Urbanism nr. 33 din 14 iulie 2017, emis de Consiliul Județean Timiș pentru ”Varianta Ocolire Timișoara Sud” unde, la secțiunea ”Regim tehnic”, este specificat: ”Se vor asigura conexiuni, prin girații și intersecții la nivel sau pasaje, cu următoarele căi de comunicație – drumuri naționale DN59/E70 și DN 6, drumuri județene – DJ 591, DJ 593, DJ 595D, DJ 592 și drumuri comunale – DC 318 (strada Trandafirilor), DC 152 și DC 149 (Drumul Boilor)”.

Din păcate, autoritățile publice implicate în cele două proiecte, recte ”Drumul Boilor” și ”Varianta de Ocolire Timișoara Sud”, s-au prins târziu de scamatorie. Abia când centura Timișoarei, finanțată din fonduri europene, ajunsese în faza de licitație! Și nu au stat cu mâinile în sân, ci au atenționat Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere  (CNAIR) că nu a ținut cont de solicitările exprese al ale Certificatului de Urbanism nr. 33 din 14 iulie 2017. Și nici de punctele de vedere ale Primăriei Timișoara și nici de cel al Consiliului Județean Timiș, în sensul că, cel puțin conexiunea cu ”Drumul Boilor”, a fost omisă din proiectul de realizare al centurii de sud a Timișoarei.

Diplomație românească

Cum n-au primit răspuns, în data de 6 martie 2019, instanțiile bănățene au petiționat, din nou! De această data, au accesat palierul ierarhic superior: Ministerul Transporturilor. În plus, au atașat și un document emis de CJT care, într-un sistem tabelar, conține toate intersecțiile care urmează a fi realizate în cadrul proiectului ”Varianta de Ocolire Timișoara Sud”, așa cum impune certificatul de urbanism, adoptat de administrația județeană. Degeaba! CNAIR a răspuns că doleanțele autorităților bănățene ”vor fi reanalizate în cadrul CTE Siguranța Circulației Rutiere, la care vor participa și reprezentanți ai IGPR”.

Un an de zile – liniște și pace! Ulterior, pe 7 mai 2020, Primăria Timișoara a adus la cunoștința Direcției Regionale de Drumuri și Poduri Timiș (filiala CNAIR) că lucrările aferente drumului de legătură Calea Moșniței cu DC 149, susținute din bugetul municipalității, urmează dă fie finalizate. Drept pentru care, la cererea expresă a executantului, a cerut DRDP Timiș să comunice ”soluții concrete în ceea ce privește intersecția/girația de la <Drumul Boilor> cu centura de sud a Timișoarei”. Niciun răspuns! Așa că, în data de 30 mai 2020, același solicitare este înaintată Ministerului Transporturilor care, într-un final, înaintează ”o soluție de amenajare pentru o posibilă intersecție la km 19+280”, menită să interfereze cu traseul la ”Varianta de Ocolire Timișoara Sud.

Și, bucuroasă, Primăria Timișoara a avizat favorabil varianta propusă de CNAIR, în ceea ce joncțiunea dintre ”Drumul Boilor” și centura de sud a Timișoarei. În plus, ca să fie sigură că CNAIR nu se mai sucește, cere de la București și ”încheierea unui protocol de colaborare, care să cuprindă realizarea sensului giratoriu de la intersecția <Varianta de Ocolire Timișoara Sud>, situată la km 19+280 cu DC 149 – Drumul Boilor”. Între timp, IPJ Timiș, prin Serviciul Rutier, și-a dat acceptul pentru girația de pe raza comunei Moșnița. Tot așa, la data de 13 iulie 2020, CNAIR comunică Primăriei Timișoara și documentele necesare finanțării sensului giratoriu.

Șocul intervine în 16 octombrie 2020 când CNAIR, prin adresa cu nr. 67697, CNAIR informează Primăria Timișoara că nu a primit niciun punct de vedere din partea administrației bănățene cu privire la amenajarea intersecției de pe ”Drumul Boilor”, deși din corespondența internă a PMT rezultă clar, fără dubii, că soluția CNAIR a fost agreată, aprobată și transmisă către CNAIR. Mai mult, s-au făcut și pași importanți în această direcție, demersuri cu care DRDP Timiș a fost mereu la curent, așa cum rezultă dintr-o serie de documente interne: exproprieri în interes public, alocare de fonduri, documentație tehnică, autorizație de construire etc!

Orbu’ găinii

Cert e că, după ce s-a frecat bine la ochi, în aceeași zi, Primăria Timișoara a răspuns CNAIR, reclamând faptul că, undeva, corespondența s-a pierdut prin birourile companiei naționale. Ca, mai apoi, pe data de 11 decembrie 2020, municipalitatea să mai primească o lovitură, tot din partea CNAIR, prin adresa cu nr. 79887, lucru care a făcut-o să constate, în scris, următoarele: ”Am constatat un lucru extrem de grav, acela că pentru obiectivul de investiții ”Drumul Boilor”, poziția girației a fost schimbată în documentațiile din cadrul proiectului pentru centura de sud a Timișoarei. Mai mult, în toate documentele aferente proiectului pentru centura de sud se face vorbire despre un drum între Moșnița Veche și Ghiroda, drum care nu există, cel puțin din punctul de vedere al HG 540/2000, fiind un drum de exploatare agricolă – DE 66”.

Și, mai mult decât orice, în răspunsul CNAIR din decembrie 2020, se specifică și faptul că, în vederea respectării Certificatului de Urbanism nr. 33 din 14 iulie 2017, care prevede obligativitatea unei girații pe ”Drumul Boilor”, care să facă legătura cu centura de sud a Timișoarei, experții companiei, ”la vizita în teren, au constatat inexistența vreunui drum cu care se prevedea racordarea cu varianta de ocolire Timișoara Sud”. Lucru total neadevărat, întrucât ”Drumul Boilor” (DC 149) este asfaltat pe teritoriul comunei Moșnița Nouă de cel puțin 7 ani de zile!! Mai grav e că, ”deși în HG 540/2000 se menționează clar că DC 149 se află între Timișoara și Moșnița Veche, nu între Moșnița veche și Ghiroda, așa cum este prevăzut în proiectul de variantă al centurii de ocolire Timișoara Sud”.

De departe, cireașa de pe tort a fost în momentul în care, studiind proiectul, experții în drumuri au constatat că ”sunt două noduri rutiere, care nu se intersectează cu niciun alt drum existent – km 14+608 și km 23+004 – ceea ce ne conduce la supoziția că ar fi alte interese în zonă, cum ar fi cel imobiliar”. Practic, două girații, în mijlocul câmpului, care duc, cel puțin în acest moment, spre nicăieri.

Așa pare la prima vedere! Doar că, fiind vorba și despre Giroc, lucrurile se complică, un pic…

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Cele mai citite articole în ultimele 48 de ore

Articole asemănătoare

Din aceeași categorie

Maraton Caritabil – Alergăm pentru Spitalul Clinic de Urgență pentru Copii Louis Țurcanu!

Pe 26 octombrie, între orele 9:00 și 12:00, vă...

Reluarea Circulației Tramvaielor pe Bulevardul Stan Vidrighin în Timișoara

Primăria Municipiului Timișoara anunță că, începând de sâmbătă, 19...

Alfred Simonis vrea o colaborare pentru dezvoltarea Municipiului Timișoara și a Județului Timiș

Într-o declarație dată ieri, 26 iulie, Alfred Simonis și-a...