Domnule Florin Bîrsăşteanu, de 8 ani încoace, toţi candidaţii la Primărie promit închiderea centurii Timişoarei. Promiteţi şi dumneavoastră ?
Cei care au promis că fac centura au minţit cu neruşinare. Inclusiv actualul primar. Centura este o lucrare prevăzută în Masterplanul General de Transporturi al României care urmează să fie finanţat de Comisia Europeană. Deocamdată nimeni nu poate spune când vor veni banii şi câţi. Tot ce pot face autorităţile locale este lobby pentru finanţare. Trebuie să ne unim forţele, să fim hotărâţi şi să cerem sprijin pe toate canalele posibile. Primarul Robu a demonstrat în patru ani că nu poate face nimic. Este incapabil. A avut un mandat la dispoziţie să încerce să rezolve cumva problema. Pauză. Dacă mai rămâne patru ani, garantat rezultatul va fi acelaşi.
Primarul Nicolae Robu acuză PSD de lipsa centurii.
Înainte de PSD, PNL a avut şase ministri ai transporturilor, trei în guvernul Boc şi trei în guvernul USL şi în jur de 10 miniştri secretari de stat. Degeaba. Acum e domnul Dacian Cioloş la guvernare şi l-a trimis la plimbare pe primar. E greu să aştepţi ca Nătăfleaţă să-ţi cadă para în gură. Robu are impresia că cineva de la guvern citeşte lamentările lui online şi o să-l caute să-i dea bani pentru centură. Pentru obţinerea finanţării trebuie să facem mult efort, să canalizăm multă energie şi să coalizăm pe toată lumea în jurul ideii. Toţi politicienii trebuie să susţină la unison proiectul, indiferent din ce partid fac parte, să lase orgoliile. Nimeni nu duce centura acasă, dar ea ne este necesară tuturor.
Şi până e gata centura, traficul rămâne la fel ?
Centura nu este singura soluţie pentru Timişoara. Dacă prezentul nu ne oferă posibilităţile necesare, ne ajută trecutul. Oraşul a fost construit de nişte oameni foarte inteligenţi care întâmplător au proiectat şi Viena. Timişoara are, ca şi capitala Austriei, o geometrie anume, este construită pe inele concentrice. Cine circulă la Viena ştie celebrele „ringuri”. Şi Timişoara le are şi, dacă administraţia actuală ar fi fost atât de performantă pe cât se pretinde, ar fi modernizat aceste inele şi era suficient. Din păcate şi aici ne lovim de impotenţa conducătorilor actuali. Surprinzător, plimbările dese prin capitalele lumii, la care făcea cândva referire şi Alin Popoviciu, acum jumătatea tandemului penelist care vrea să câştige alegerile în Timişoara şi judeţ alături chiar de Robu, primarului nu i-au folosit deloc. Marile oraşe scot traficul din centru în timp ce la Timişoara cea mai arzătoare dorinţă a primarului este să facă inelul I, cu subtraversare în Piaţa Victoriei, adică fix în zona zero. Asta, în ciuda opiniilor specialiştilor în rezistenţă sau în managementul traficului care spun că o lucrare de acest gen ar afecta iremediabil structura de rezistenţă a clădirilor din centru.
Să înţeleg că nu susţineţi acest proiect care presupune un pasaj rutier subteran în centru.
Categoric nu. Optez pentru scoaterea traficului din centrul oraşului. Vă rog să vă gândiţi că acum douzecişicinci de ani a fost scos tramvaiul din centru şi a fost cea mai bună decizie posibilă. Astăzi e cazul să facem un pas mai departe. Uităm de inelul I în schimb ne concentrăm să facem inelele II, III şi IV, plus un inel metropolitan de circulaţie cu două benzi pentru traficul greu, legat de localităţile periurbane. Cu ajutorul specialiştilor, cu susţinerea Consiliului Judeţean, cu cheltuială bugetară chibzuită, sunt lucruri absolut realizabile. (P)