Tom Grunfeld este profesor la New York State University – cel mai mare sistem de facultăţi, colegii şi comunităţi din Statele Unite, se află în New York şi este un sistem de educaţie de rang înalt. Tom Grunfeld este specializat în Istoria moderna a Asiei de Est (China, Vietnam, Japonia), Istoria Statelor Unite, Relaţile externe ale Statelor Unite şi Mass-media.
Miercuri – 6 noiembrie, Tom Grunfeld a fost invitat de Universitatea de Vest să predea o prelegere pe un subiect din expertiza sa. Cei mai mulţi studenţi şi-au dorit ca acesta să vorbească despre splendoarea Americii. Astfel, profesorul ce are postul asigurat pe viaţă datorită acreditării de „tenor” – cum se spune în limba engleză, a predat la Universitatea de Vest un curs pe tema excepţionalismului american. Excepţionalism pe care îl consideră un mit, şi care nu este în concordanţă cu realitatea.
Tom Grunfeld mai face parte şi din programul Fullbright, un program de schimburi educaţionale internaţionale, foarte competitiv ce oferă burse, pe merit, profesorilor, studenţilor, artiştilor, oamenilor de ştiinţă şi profesioniştilor din orice domeniu. Acesta s-a tot întors de-a lungul anilor în România, şi în special Timişoara, pentru a preda, chiar din anul 1968. Mama sa a fost născută şi crescută chiar în Timişoara, şi chiar Tom a fost născut în România dar a fost crescut în Statele Unite ale Americii.
Întrebat care sunt diferenţele între sistemul educaţional universitar din România şi cel din Statele Unite ale Americii acesta a răspuns că din câte a observat poate spune că „Există un număr de diferenţe. Prima este că în S.U.A. trebuie să ai prezenţe la şcoală. Dacă profesorul trebuie să vină, şi studentul trebuie să vină. Aici prezenţa nu este atât de importantă. O a doua diferenţă este faptul că în România, facultatea stabileşte materiile la care participi şi toate sunt obligatorii. În S.U.A, 2-3 materii sunt stabilite de facultate, iar restul rămân la alegerea ta în funcţie de ce studiezi şi ce te interesează. Dacă acest lucru s-ar schimba, ar face lucrurile mai bune în sistem – posibilitatea studentului de a alege ce materii să studieze în cadrul specializării. Mai este şi faptul că aici ai voie să dai doar o dată examenul, dacă îl pici – ai picat materia, faţă de România unde ai posibilitatea susţinerii examenelor în sesiunile de restanţe, chiar de 3-4 ori. Lucru ce nu înţeleg de ce e posibil! ”
Profesorul Tom Grunfeld a mai adăugat pe final şi faptul că în S.U.A, studenţilor nu le e frică să pună la îndoială informaţiile oferite de profesori, şi să îi contrazică mult mai mult – ceea ce e bine, din punctul său de vedere, pentru că duce la mai multe dezbateri în interiorul clasei. În România a observat că acest lucru nu se prea întâmplă.