Profesioniști fără frontiere! Primăria Timișoara riscă să piardă finanțarea pentru lucrările de infrastructură de pe bulevardul Cetății

- Advertisement -
De departe, cele mai mișto povești cu Albe ca Zăpada și Feți Frumoși se (re)găsesc în volumul ”Revoluția bunei guvernări”, culegere de snoave (pre)electorale, alese cu mare grijă de profesioniștii USR Timiș, recitate și reciclate, la foc continuu, de însuși primarul Dominic Fritz, în uralele piticilor de tastatură.

Și, azi, ne oprim la basmul ”Timișoara verde” în care, pe scurt, vedeta incontestabilă a ”oamenilor noi” își flexează tricepșii sub sloganuri de fotosinteză, împarte oxigen la tot poporul, plantează pomi prin toate sufrageriile, care au trecut prin experiența hibernală a ”Colterm”, și visează la copacul potrivit de la locul potrivit. Toate, doar pe hârtie!

Curățăm și înverzim Timișoara! – asta spune Dominic Fritz în capodopera care l-a adus în funcția de primar al orașului de pe Bega. Și promite, la capitolul verde, cu legea europeană în mână, ”o administrare profesionistă și vizionară a spațiului verde” și ”extinderea spațiului verde pentru fiecare timișorean”. Adevărul e că, până azi, la mai bine de un an și jumătate de mandat în fruntea urbei, singurul lucru de care s-a ținut Fritz, din totalul de 10 promisiuni de la capitolul zone verzi, a fost reînființarea funcției de Grădinar Șef al orașului. Dar și aici, ca la absolut toate concursurile organizate de useriști, a ieșit cu scântei, acuzații de blat și de trucare a unui examen public!

În rest, doar povești cu registre verzi, sere, arii protejate, centuri și bariere de vegetație, coridoare verzi-albastre etc! Cât despre curățenia din Timișoara, sincer, nu are niciun sens să mai vorbim: se vede cu ochiul liber, la fel cum se observă și iarba netunsă sau bălăriile, până la genunchi, de pe domeniul public și de prin parcuri! Ne oprim în schimb la realizarea obiectivului de investiții ”Reabilitare linii de tramvai și modernizarea tramelor stradale de pe bulevardul Cetății”, demarat în iunie 2021. Un peste alta, lucrări de peste 65 milioane RON, finanțate din bugetul local al municipiului Timișoara, dar decontabile prin Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) și cu un back-up, pe lista de rezerve, a Programului Operațional Regional (POR).

Și documentele arată, negru pe alb, că după schimbarea administrației locale, la sfârșitul anului 2020, useriștii lui Dominic Fritz au umblat la soluția tehnică a proiectului, deja aprobat, riscând să piardă eligibilitatea și decontarea acestuia din fonduri europene. Nu numai că au umblat și și-au marcat teritoriul, impunându-și viziunea neoclasică asupra infrastructurii de pe bulevardul Cetății din Timișoara, dar au mai și jonglat cu avizele și autorizațiile de construire, dincolo de prevederile legale. Partea mișto e că prin aceste modificări, girate de ”Revoluția bunei guvernări”, așa cum se observă din planșe, de-a lungul traseului tramvaiului 4, spațiul verde a fost diminuat cu peste un hectar, fără niciun aviz.

Mai mult, Primăria Timișoara a emis o Autorizație de Construire (nr. 377 din 18 iunie 2021), folosindu-se de avize vechi, încălcându-se astfel prevederile Legii nr. 10/1995 privind calitatea în construcții și Legea nr. 50/1991 referitoare la autorizarea lucrărilor edilitare. În aceeași idee, prin modificarea soluției tehnice de la lucrările de infrastructură de pe bulevardul Cetății, nu s-a mai respectat avizul vechi de mediu, obținut pe data de 5 ianuarie 2017, în mandatul lui Nicolae Robu, document obligatoriu și vital în astfel de proiecte. Și nici nu s-a cerut sau obținut vreun altul, care să confirme că ideile administrației Fritz sunt agreate de Agenția pentru Protecția Mediului Timiș și conforme cu normativele și standardele europene!

De asemenea, schimbarea detaliilor din proiect a dus și la nerespectarea indicatorilor, care fuseseră deja aprobați prin Hotărârea Consiliului Local Timișoara. Și, evident, modificarea soluției tehnice, agreată și pusă în practică de administrația Dominic Fritz, nu mai are nicio legătură cu licitația care a făcut ca firma PORR să câștige lucrările de reabilitarea la infrastructura de pe bv. Cetății, tocmai pentru că soluția tehnico-economică de atunci, nu mai corespunde cu cea de acum.

Așadar, azi, în lipsa unei autorizații de mediu și cu o remodelare a proiectului, absolut din mers și pe repede-înainte, Primăria Timișoara riscă să rămână unic finanțator al proiectului și să-și ia adio de la deconturile prin PNRR. Că de POR nici nu mai poate fi vorba!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Cele mai citite articole în ultimele 48 de ore

Articole asemănătoare

Din aceeași categorie