Timişoara a fost întotdeauna „fruncea” în ceea ce priveşte transportul în comun din România şi iată că nici de această dată nu se dezice. O npuă premieră pentru România este pe cale să se producă în chiar prima zi a săptămânii viitoare.
Începând de luni, 28 octombrie 2013, pe străzile Capitalei Banatului, mai exact pe linia 33 autobuze, va intra în circulaţie primul vehicul electric din România, sau şi mai bine spus primul autobuz care merge pe bază de acumulatori în locul clasicului motor termic.
Autobuzul este fabricat de chinezii de la BYD şi a fost adus la Timişoara pentru o lună, pentru a fi testat. vehicolul ce va circula de luni în Timişoara are doar două uşi de acces, ceea ce înseamnă că persoanele care vor dori să-l folosească ar trebui să folosească uşa din faţă pentru a urca în autobuz, în timp ce coborârea se va face pe uşa aflată în partea din spate a acestuia. Costul unui astfel de produs „eco” se ridică la circa 300.000 de euro. „Acordăm o atenţie deosebită transportului în comun şi avem în momentul de faţă un parc important de troleibuze de autobuze moderne. Acestea sunt într-o stare bună întrucât au fost achiziţionate cu doar câţiva ani în urmă. Ne vom strădui să dezvoltăm acest parc şi, de asemenea, ne vom strădui să reabilităm şi o parte dintre tramvaiele pe care le avem” a spus Nicolae Robu, la prezentarea autobuzului electric. Acesta a dezvăluit faptul că doreşte totuşi să achiziţioneze şi un număr important de tramvaie noi, dar „toate la timpul lor” a explicat edilul.
Robu a edificat şi când se vrea cumpărarea de noi vehicule pentru parcul R.A.T.T.. „Aceste noi achiziţii vor putea fi făcute, cel mai probabil, în 2015, dar deocamdată ne bucurăm că putem avea un autobuz electric ceea ce reprezintă o premieră naţională”.
Robu vrea un R.A.T.T. „curat”
Mare amator de „eco”, edilul-şef al Timişoarei se declară împotriva actualelor modele de autobuze şi troleibuze cu motor termic. „Îmi doresc ca într-un număr de ani, în Timişoara să circule doar mijloace de transport în comun cu poluare zero. La ora actuală, alături de tramvaie, şi autobuzele, cele cu motor electric sunt singurele care poluează zero” a afirmat primarul de pe Bega.
Actualele autobuze clasice sunt una dintre cele mai importantă surse de poluare pe roţi din Timişoara, noxele emanate de un autobuz echivalând cu gazele produse de 30 de autoturisme, cea mai bună soluţie la ora actuală fiind tocmai aceste autobuze electrice. Una dintre marile probleme ale aglomerărilor urbane fiind tocmai poluarea transportului în comun, Organizaţia Mondiala a Sănătăţii declarând oficial că emisiile de noxe sunt cancerigene.
Un al avantaj major al autobuzelor „eco”, în afara faptului că au zero emisii şi niciun miros, este faptul că nu produc nici zgomot, iar costurile de exploatare sunt extrem de reduse.
Date tehnice:
– BYD este cel mai mare producător de baterii reîncărcabile din lume;
– autobuzul K9 (cel prezentat astăzi), are o autonomie de 250 km cu o singură încărcare;
– acesta a fost desemnat cea mai bună soluţie de transport urban, la nivel mondial.
– consumul este mai mic de 100kWh;
– viteza maximă: 70km/h.