Cu alte cuvinte, un specialist și un om de neînlocuit din moment ce politicul l-a reinstalat pe funcție! Ca să păstrăm proporțiile adevărului, Idolu a jucat la mai multe capete, ca să-și vadă visul împlinit.
Mai exact, ca să se cocoațe în jilțul de șef al AIT, pesedistul Idolu s-a dat puternic în bărci cu liberalii Sorin Frunzăverde (președintele CJ Caras Severin), Marcel Vela (primarul Caransebesului) și, nu în ultimul rând, cu (euro)parlamentarul Cristian Bușoi, fost președinte al Casei Naționale a Asigurărilor de Sănătate. Evident, nu e nicio crimă împotriva umanității să te dai bine cu ”aliații”, cu atât mai mult cu cât, la vremea respectivă, PNL și PSD formau USL, chiar dacă orgoliile și competiția internă din coaliție erau enorme! Partea proastă e că, deși știau ce probleme de management au existat în trecutul tulbure al lui Dan Idolu la AIT, politicul a dat undă verde, asumându-și astfel și răspunderea…
Istoria se repetă
Nu e cazul să vorbim acum despre ”performanțele” ultimului mandat de director general al lui Daniel Idolu la cârma Aeroportului Timișoara. Asupra acestui lucru s-au exprimat, la vremea respectiva, organele de control! Și a fost jale: contracte cu saloanele de masaj, deconturi de croaziere pe Sena, bilete de muzeu si de meci din campionatul englezesc, firme de spații verzi, licitații dubioase, contracte cu nașul Adrian Chebuțiu (reținut acum in dosarul DNA privind UCMR Reșita), achiziții inutile și ilare, piscine invizibile și flanșe de inox. Și câte și mai câte! Revenind la zi, astfel încât toată lumea să priceapă că, deși au trecut ceva ani de la ultima aventură a lui Dan Idolu la cârma AIT, nimic nu s-a schimbat! Semn că, atâta timp cât ai carnet de partid de la PSD, te poți ușura pe ea de performanță managerială, cu atât mai mult cu cât cheltuiești și lucrezi cu banii statului român! Nu e concluzia voceatimisului.ro ci a organelor de control care, în iarna trecută, chiar înainte de Craciunul lui 2013, au pus pixul jos scârbite, nu înainte de a face mențiunea, în ultimele paragrafe ale procesului-verbal, nu o dată, că la Aeroportul Internațional Timișoara există SUSPICIUNI DE CORUPȚIE!!! Și, ca să începem cu…începutul de mandat al lui Dan Idolu, în calitate de director al AIT, în primul rând, au fost luate la puricat angajările de personal, cunoscut fiind faptul că oamenii fostului director al AIT, pedelistul Cornel Sămărtinean, nici el vreo Albă ca Zăpada, au fost dați afară pe capete, fără nicio treabă cu prevederile Codului Muncii: ”AIT nu a respectat nici limita bugetului aprobat prin hotărâre de guvern pentru cheltuielile de personal şi nici procedurile de angajare şi concediere prevăzute în Regulamentul Intern şi Contractul colectiv de muncă coroborate cu, Codul muncii”. Practic, toți angajații AIT, care au avut afinități portocalii, au fost trimiși la plimbare, fiind înlocuiți, după cum veți vedea de social-democrați, fie cu carnet fie cu recomandare de la partid!
Protecție socială, marca PSD
În condiţiile depăşirii cheltuielilor de personal bugetate pe anul 2012, conducerea S.N. Aeroportul Internaţional Timişoara-Traian Vuia S.A. a făcut angajări masive de personal în primele opt luni ale anului 2012 după care, în cursul lunii august 2012, după instalarea lui Dan Idolu ca manager, a hotărât disponibilizări, care au avut ca urmări cheltuieli suplimentare prin plăţi de sume compensatorii, în valoare de aproximativ 100.000 RON! Practic, într-un mod mai plastic și voalat, organele de control susțin că doar setea de răzbunare a pesedistului Idolu, de a-i da afară pe toți oamenii angajați la AIT de către fostul director pedelist, Cornel Sămărtinean, este vinovată de generea de cheltuieli suplimentare în exerciţii financiare ulterioare. Altfel spus, o încordare de mușchi, care a păgubit bugetul de stat cu circa 250.000 euro! Doar pentru niște orgolii prostești, într-o competiție fără nicio miză managerială, ci doar politică! Ranchiună, nimic mai mult! Toate în detrimentul banului public! Practic, în tot mandatul de director al lui Cornel Sămărtinean, în cadrul Aeroportului Timișoara, au fost angajate un număr de 34 de persoane. Imediat după preluarea AIT de către pesedistul Dan Idolu, sub avântul „reproiectării structurii organizatorice şi a statului de funcţii a S.N. Aeroportul Internaţional Timişoara-Traian Vuia S.A.”, în a doua parte a anului 2012, fix 38 de persoane sunt disponibilizate, pe motiv că bugetul de salarii al instuției de stat este supraîncărcat, depășit etc! Idolu, întocmește și un memoriu justificativ, ca totul să fie bine ambalat, având ca țintă și motivație ”obiectivele de eficientizare a activităţilor şi asigurarea condiţiilor pentru implementarea noii abordări de management menţionate cât şi pentru recuperarea până la sfârşitul anului 2012 a deficitului, de peste 700.000 lei la capitolul salarii.
Alba-neagra cu posturile
Încă de la primul contact cu AIT, organele statului au constatat că, deşi conducerea societăţii aeroportuare ştia sau trebuia să ştie că există depăşiri la capitolul cheltuieli de personal totuşi a angajat personal, atât în prima jumătate a anului 2012 cât şi în perioada iulie – septembrie 2012, când s-a demarat activitatea de concediere, cu toate consecinţele economice şi sociale ale acesteia. În mod aleatoriu, s-au luat la verificat şase dosare ale unor persoane angajate în anul 2012 și s-a constatat că în toate cazurile procedura de evaluare a candidaţilor a fost doar “interviul”, fără examinarea candidaţilor prin “probe practice sau teste scrise” în vedere evaluării aptitudinilor profesionale şi comparării acestora cu cele ale angajaţilor propuşi pentru concedieri. Altfel spus, în timp ce unii erau dați afara de la AIT, sub sigla restructurarilor, alții erau angajați, oarecum, pe usa din dos, pe exact aceleași posturi…restructurate! Singura diferenta a fost doar criteriul culorii: portocaliu sau roșu! Așa se face că, datorită acestui vals public, la sfârşitul anului 2012, bugetul cheltuielilor de personal a fost depăşit cu suma de 235 mii RON.
Mai mult, unele persoane concediate, care nu au contestat decizia de desfacere abuzivă a cobtractului de muncă, au solicitat și sume compensatorii, ce au grevat ulterior bugetul AIT, ca urmare a unor sentințe judecătorești, cu suma de circa 100.000 RON, incluzând şi cheltuieli de judecată.
DNA intră pe firul maghiar
În anul 2008, pe mandatul pesedistului Dan Idolu și prin încredințare directă, S.N Aeroportul Internaţional Timişoara „Traian Vuia” S.A a încheiat Contractului de Marketing nr. 835/DC/30.07.2008 cu compania aeriană WIZZ Air Hungary Legikozlekedesi Kft, în valoare de 2,5 milioane euro. În timpul controlului, o parte din contracte nu au putut fi puse la dispoziţia inspectorilor, în forma originală, ”Aeroportul Timișoara motivând că exemplarele originale se află la Direcţia Naţională Anticorupţie”!!! În ceea ce priveşte contractarea ”serviciilor de marketing” precum şi executarea acestora, echipa de audit a constatat că Statul Român, prin Ministerul Transporturilor, deține 80% din acțiunile Aeroportului Timișoara. Cu alte cuvinte, tocmai situaţia acţionariatului, proprietar majoritar fiind statul, ar fi trebuit să determine caracterul contractului de marketing, care nu putea fi altfel decît un contract de achiziţie publică. Așadar, conducerea Aeroportului Timișoara a încheiat un astfel de contract de marketing a cărui valoare a ajuns la 2,5 mil euro, prin încredinţare directă către compania WIZZ, contrar prevederilor legale! Cu atât mai mult cu cât, pentru încheierea acestui ”contract de marketing” nu există și nu a existat vreodată aprobarea Consiliului de Aministraţie al Aeroportului TSR, ”documentul fiind semnat doar de directorul general Idolu Iulian Daniel, iar din partea companiei WIZZ de către Laes FARKAS şi Andras HAIDU, însă în contract numele reprezentanţilor WIZZ este scris olograf şi nu la calculator, ceea ce determină echipa de audit spre a fi sceptică cu privire la locul semnării contractului”!