Chiar de ”Valentine’s Day”, adică din data de 14 februarie 2015, intră în vigoare dispoziţiile Hotărârii Guvernului nr. 11/2015, prin care s-a transpus legislaţia comunitară privitoare la normele tehnice de aplicare a dispoziţiilor din Ordonanţa de urgenţă nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, referitoare la utilizarea obligatorie a centurilor de siguranţă şi a sistemelor de fixare a copiilor în scaune în vehicule, introduse prin Ordonanţa Guvernului nr. 21/2014.
Noutățile legislative în acest sens spun că șoferul autovehiculului va fi sancţionat cu 4-5 puncte-amendă şi 3 puncte de penalizare în cazul nerespectării obligaţiei de a se asigura că persoanele minore poartă centuri de siguranţă sau sunt transportate în dispozitive de fixare în scaune pentru copii omologate, precum şi în cazul nerespectării dispoziţiilor privind transportul copiilor în autovehicule care nu sunt echipate cu sisteme de siguranţă.
Prin actul normativ amintit nu se aduc alte modificări legislaţiei privind circulaţia pe drumurile publice, nefiind vorba de ”un nou Cod Rutier”.
Amezile au crescut deja cu data de 1 ianuarie
Având în vedere prevederile Hotărârii Guvernului nr. 1.091 din 10 decembrie 2014 pentru stabilirea salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată, publicată în Monitorul Oficial al României, precum şi dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, începând cu data de 1 ianuarie 2015 un punct-amendă reprezintă, valoric, 97,5 lei.
Amezi de mii de euro? De când?
Ceea ce ne-a băgat în sperieți, de fapt, nu este altceva decât un proiect de lege de modificare a Codului Rutier, proiect existent deja de mai mulți ani, dar care nu reușeste să treacă de Parlament. Inițiatorii acestuia îi tot actualizează sumele de sancționare și acestea devint tot mai mari, motiv pentru care, date apărute în mass-media par că totul intră în vigoare odată cu ”noutățile” aduse de vechiul Cod Rutier.
Între modificările anunțate amintim vorbitul la telefon în timpul condusului unui autovehicul sau nepurtarea centurii de siguranţă care, în cazul în care Parlamentul votează ”pentru” modificarea regulamentului, va atrage o amendă de 1.600 de lei, de 10 ori mai mare decât cea din prezent.
Depăşirea limitei de viteză cu 51 până la 60 de kilometri pe oră se sancţionează cu amenzi din clasa a IV-a, cuprinse între 9 şi 20 de puncte amendă, adică între 720 şi 1.600 de lei, plus ridicarea permisului de conducere pentru 90 de zile.
Dacă depăşirea limitei de viteză este mai mare de 60 de kilometri pe oră, se aplică amenzi din clasa a V-a, care implică sancţiuni cuprinse între 21 şi 50 de puncte amendă (între 1.680 şi 4.000 de lei), plus suspendarea permisului de conducere pentru 180 zile.
Una dintre cele mai ”benefice” măsuri prevăzute de proiectul de lege specifică faptul că șoferii care nu îşi vor plăti amenzile de circulaţie vor rămâne fără permisul de conducere.
Foto:thirdworldparadise.org