În cazul serviciilor de date utilizate în roaming, aveţi posibilitatea să vă alegeţi unul dintre plafoanele financiare disponibile în ofertele comerciale ale furnizorilor proprii. Pentru a evita şocul facturilor mari rezultate din utilizarea serviciilor de date în străinătate, dacă nu aţi optat explicit pentru un alt plafon din oferta comercială sau nu aţi renunţat în mod expres la plafonul implicit, operatorii au obligaţia să vă aplice automat plafonul financiar implicit, a cărui valoare este de 50 euro/lună (fără TVA) sau un plafon exprimat în volum de date a cărui valoare nu depăşeşte 50 de euro/lună (fără TVA).
Dacă nu doriţi aplicarea plafonului financiar implicit pentru utilizarea datelor în roaming, trebuie să solicitaţi furnizorului propriu dezactivarea acestuia. Pentru siguranţă, recomandăm să verificaţi în contractul de furnizare a serviciilor de telefonie şi internet mobil dacă aţi bifat opţiunea de renunţare la aplicarea unui astfel de plafon.
Chiar şi în situaţia în care aţi optat pentru renunţarea la plafonul implicit, la încheierea contractului sau ulterior, sau în situaţia în care aţi decis să renunţaţi la plafonul ales, puteţi oricând să îl reactivaţi printr-o solicitare transmisă furnizorului propriu. În urma primirii acestei solicitări, furnizorul este obligat să activeze plafonul ales de utilizator în termen de o zi lucrătoare de la primirea cererii, fără a impune condiţii sau restricţii legate de alte elemente ale abonamentului.
Indiferent de plafonul pentru care optaţi, operatorii au obligaţia să vă avertizeze, prin intermediul unor mesaje-text, email-uri sau ferestre pop-up, atunci când valoarea consumului înregistrat atinge 80% din plafonul implicit financiar sau de volum maxim, precum şi atunci când valoarea stabilită prin plafon este consumată. Mesajul care atenţionează cu privire la consumarea cantităţii de trafic incluse în plafon trebuie să vă informeze şi cu privire la procedura pe care trebuie să o urmaţi pentru a putea beneficia în continuare de servicii de date în roaming, dacă doriţi.
Regulile privind stabilirea plafoanelor pentru utilizarea serviciului de date în roaming se aplică atât în statele din Uniunea Europeană, cât şi în afara graniţelor UE, cu condiţia ca în acest din urmă caz operatorul reţelei din ţară din afara Uniunii Europene pe care o vizitaţi să permită furnizorului de servicii de roaming să monitorizeze în timp real utilizarea serviciilor de către clientul său.
În plus, dacă doriţi să evitaţi accesarea involuntară a serviciilor de date în roaming sau nu doriţi să utilizaţi serviciile de date în roaming, puteţi face setările corespunzătoare pe telefonul/tableta utilizată.
ANCOM le recomandă utilizatorilor să analizeze oferta furnizorului propriu înainte de a pleca în călătorie şi să se asigure că planul tarifar ales se potriveşte cel mai bine nevoilor proprii de comunicare. De asemenea, în situaţia în care decid să renunţe la activarea oricărui tip de plafon pentru utilizarea datelor în roaming, utilizatorii sunt sfătuiţi să se asigure că au luat această decizie în cunoştinţă de cauză, că i-au cerut în prealabil furnizorului informaţii cu privire la tarifele aplicabile, precum şi că sunt la curent cu volumul de date consumat de diferitele tipuri de activităţi online.
Pentru a compara toate tarifele de telefonie şi internet disponibile pe piaţa în acest moment, inclusiv cele pentru servicii de date în roaming, utilizatorii pot accesa www.veritel.ro, comparatorul de oferte telecom creat de ANCOM.
Foto:youtube.com