Contractul de marketing, în valoare de 2,5 milioane euro, pe care WIZZ nu l-a onorat ci doar a facturat serviciile, conform raportorilor publici, a fost sancționat și catalogat de UE ca fiind ”ajutor de stat”. Adică, ilegal, neconcurențial și discriminatoriu!! Oricum, ca urmare a adâncirii verificărilor la AIT, organele de control au constatat că, indiferent de persoanele care s-au perindat la conducerea unității aeroportuare bănățene, întotdeauna a existat ”dragoste la prima vedere” cu ungurii de la WIZZ. Altfel spus, in afară de contractul de marketing de 2,5 milioane euro, compania maghiară s-a mai căpătuit și cu niște discounturi de toată frumusețea, în ce priveste tarifele aerportuare de pe ”Traian Vuia”, în special pe segmentul de tonaj al aeronavelor, că doar nu Austrian Airlines, CarpatAir sau Lufthansa zburau cu aparate de circa 70 tone, nu? Deci, reducerile pentru WIZZ au fost, dacă e să vorbim procentual, între 67-73%. Dacă e să vorbim în bani, atunci, ca urmare a aplicării grilei instituite de AIT, suma rămasă în buzunarele WIZZ este de 13.378.710,29 RON. Asta, ca să priceapă toată lumea de ce, pe parcursul anilor, companiile aviatice, cu aparate de zbor mai mici, care se alegeau si ele cu un discount între 8-9%, au dispărut, rând pe rând, de pe Aeroportul Timișoara. Unele au intrat chiar și in faliment, insolvență sau au preferat, pur si simplu, să-si restrângă activitatea. Evident, și această masură a AIT, ca si cea legată de contractul de marketing, ambele acordat in favoarea WIZZ, a fost catalogata ca fiind discriminatorie, neconcurențială și…ajutor de stat!
Statul român, marele perdant
Fără doar și poate, cel care a avut cel mai mult de pierdut de pe urma combinațiilor din Aeroportul Timișoara, ca urmare a managementului politic și a promovării unor cadre de conducere, strict pe criterii clientelare si de doctrină social-democrată, a fost statul roman. Adică, principalul acționar al AIT, cu o cotă de 80% din părțile sociale! Pur și simplu, de-a lungul anilor, bugetul consolidat a pierdut zeci de milioane de euro datorită unor combinații, aflate la limita legii, în unele situații, chiar dincolo de Codul Penal! Cert e că nu doar WIZZ a beneficiat de o mână de ajutor din partea managerilor pesediști de pe AIT, ci și alte firme sau companii, ce-i drept, la un nivel mult mai mic: ”…prin contractul încheiat cu CARPATAIR, conducerea AIT a stabilit tarife inferioare celor legal aprobate prin Consiliul de Administrație, in sumă totală de 2.990.312 RON. Deasemenea, prin aceeași metodă, în contractul încheiat cu TAROM, tot fără acceptul CA al AIT, conducerea unității a stabilit tarife inferioare de aterizare la cursele interne, în cuantum de 1.384.249 RON”. În aceeași notă, organele de control mai constată că un alt prejudiciu adus AIT are legătură cu o factură emisă de SC BLITZ SRL, reprezentând un ”curs de scolarizare” pentru 24 de persoane, în valoare de 31.884 RON, act înregistrat in contabilitatea unității aeroportuare și decontat în totalitate, ”fără existența documentelor justificative”! Și câte și mai câte, inclusiv investițiile în pista AIT dar și lucrările de instalații elecctrice, efectuate cu nelipsita SC CONSELECTRIFICAREA SRL!!!
AIT, trend descendent
În data de 4 iulie 2013, directorul Aeroportului Timișoara, pesedistul Dan Idolu, acceptă un punct de vedere ”privind oportunitatea încheierii unui acord de stingere al creanțelor datorate de CARPATAIT către AIT” și recunoaște că, în ultimele 12 luni de activitate, unitate pe care o conduce și o manageriază, ”se confruntă cu trend descendent al încasărilor”, în special cele venite dinspre compania moldovenească. Se constată, în același document intern, faptul că ”soldul facturilor neincasate de la CARPATAIR este de 3.226.500 RON și 1.891.264 euro”. Mai mult decât atât, directorul AIT afirmă că ”datorită încetinirii în mod accentuat a plăților pe care CARPATAIR le face catre Aeroportul Timișoara, s-a creat un deficit de lichidități, care poate afecta grav capacitatea de plată a AIT”. Cert e că, în acestă situație, adică în speța privind CARPATAIR, managementul Aeroportului Timișoara și-a făcut treaba ca la carte: a deschis proces pentru recuperarea datoriilor și, după câștigarea litigiului de la Curtea de Arbitraj de pe lângă Camera de Comerț Timiș, a somat CARPATAIR la plata debitului! Mai mult, chiar și în această situație, cu sentința în mână, AIT a mai dat o mână de ajutor companiei CARPATAIR, în sensul că a acceptat, în ciuda ”deficitului grav de lichidități”, plata esalonată și în rate, motivând ”…că este benefică asigurarea unui flux constant de numerar, a diminuarii creanțelor restante și evitarea unor noi acțiuni în instanță”. Astfel că, în aceeași zi, Aeroportul Timișoara încheie un acord de mediere cu CARPATAIR si stabilieste ca, în mod esalonat, până în luna mai 2016, compania aeriană sa-si achite datoriile restante fata de Aeroportul Timișoara. Toate bune si frumoase, doar că în situația celor de la WIZZ, conducerea Aerportului Timișoara nu a miscat un deget si nu a făcut nicio minima diligență pentru recuperera pagubelor, nici măcar una la masa verde, chiar dacă are o sentință în mână!
La vie en rose
Așa cum rezultă dintr-o serie de documente economice, la data de 31 iulie 2013, situatia creantelor față de client a Aeroportului Timișoara era în sumă de 31.668.584 RON, din care creante restante în sumă de 29.325.300 RON, din care client incerți în valoare totală de 6.102.859 RON. Tot din indicatorii financiari ai Aeroportului Timișoara rezultă că cei mai mari datornici ai unității aeroportuare bănățene sunt: CARPATAIR – 3.266.839 RON și 1.911.512 EURO; WIZZAIR – 3.558.267 EURO; BLUEAIR – 306.693 RON; VOLARE AIRLINES – 255.533 RON. Pe de alta parte, la aceeasi data, soldul creditelor Aerportului Timisoara către diverse instituții bancare sau societăți de leasing se ridica la un total de 7.320.564 RON…
Pierferdinando Casini, liderul Uniunii de Centru, a insistat duminică, într-un mesaj postat pe contul său de Twitter, asupra responsabilităţii companiei Alitalia. “Compania italiană a fost salvată, în 2008, cu trei miliarde de euro din fondurile publice, dar, în ciuda acestui fapt, şi-a trimis o parte din personal în şomaj tehnic. Acum, cumperi un bilet Alitalia şi îţi dai seama că zbori cu o cursă Carpatair, cu un nivel insuficient de securitate. Este un lucru inacceptabil”, susţine politicianul Casini, potrivit aceluiaşi ziar.
Inlăturarea însemnelor Alitalia de pe aeronava Carpatair a provocat polemici. Una dintre asociaţiile consumatorilor italieni, Federconsumatori, a acuzat Alitalia că a făcut “un gest necorespunzător, care nu poate ascunde responsabilitatea companiei italiene”. “Avionul Carpatair nu zbura pe cont propriu, ci pe baza unui contract semnat cu Alitalia, care nu îşi poate camufla, în acest mod, responsabilitatea”, a declarat duminică preşedintele Federconsumatori, Rosario Trefiletti, citat de La Repubblica.
Statul român are de încasat de la compania aeriană, Carpatair aproape 11 mil. RON, pentru care a fost instituit un sechestru asigurator asupra unei aeronave. Aceeaşi aeronavă este gajată şi la BRD, potrivit Buletinului procedurilor de insolvență, citat de antițepari.ro
Printre marii creditori ai companiei aeriene a milionarului moldovean Nicolae Petrov este și Moldovagroindbank – 3,49 mil. euro.
Per total, creanțele Carpatair constituie 27,3 mil. RON, 12,5 mil. euro și 3,5 mil. euro, datorii înscrise sub condiție suspensivă.
“Agenţia Naţională de Administrare Fiscală a formulat o declaraţie de creanţă solicitând înscrierea la masa credală a debitoarei SC CARPATAIR SA cu suma totală de 10,844,816.00 lei, reprezentând obligaţii restante la bugetul general consolidat, în categoria creanţelor garantate”, se mai spune în Buletinului procedurilor de insolvență.
Omul negru Petrov trebuie sa plătească pentru jafurile din aeroport. Terenuri luatecujapca, avioanel Scoala care carau fără Autorizație de toate pentru toți in hangarele de la armata, zeci de mii de mp de suprafete închiriate fara bani , discounturi de milioane de euro, corupție la minister si altele. Hotul striga Hoții
Cate disconturi au primit carpatair in cei 14 ani de functionare pe aeroport, pai sa va spun ca e vorba de peste 30.000.000 euro. Bani furati de la statul roman si transferati in moldova si rusia. Petrov lasa gargara si da bani inapoi statului roman
Sursele (şi sursele anonime)
“O singură sursă înseamnă nici o sursă” – este o zicere celebră în jurnalism.
Vom găsi cel puţin două surse independente una de alta sau alte dovezi pe
care să le cităm, în cazul subiectelor controversate.
Vom ţine cont ca sursele să aibă experienţe diferite sau chiar relaţii diferite
cu subiectul.
Vom identifica neapărat sursele, dezvăluindu-le numele, prenumele, func-
ţia, după caz, statutul social sau vârsta. Acest lucru va creşte credibilitatea
articolului şi integritatea ziarului.
Cum a ajuns în insolvenţă Carpatair. Are datorii inclusiv la Facebook
PUBLICAT
Luni, 27 Ianuarie 2014 16:33
Compania aviatică Carpatair, singura companie de linie cu capital privat din România, care şi-a solicitat intrarea în insolvenţă săptămâna trecută, are datorii de peste 75 milioane lei, printre creditori aflându-se atât ANAF, cât şi Facebook Irlanda.
Ziarul Redeşteptarea a intrat în posesia unor date care arată adevăratele motive pentru care compania Carpatair şi-a cerut insolvenţa.
Chiar dacă oficialii companiei au invocat public anumite litigii cu Aeroportul „Traian Vuia” din Timişoara, în dosarul de insolvenţă, Aeroportul din Timişoara nu este amintit. Principalela cauză invocată de conducerea companiei este „criza economică mondială, care a antrenat creşterea preţurilor, dar şi scăderea de cumpărare”.
Cu datorii de peste 75 de milioane de lei, o cifră de afaceri mai mică cu 30 la sută şi lichidităţi de şase milioane de lei, Carpatair se află în imposibilitatea de a-şi achita datoriile către creditori printre care se numără ANAF, BRD, Agroind Bank Moldova, Agerpress, dar şi Facebook Irlanda, acolo unde se află sediul central al Facebook pentru utilizatorii din afara SUA şi Canada.
Dosarul de insolvenţă al Carpatair arată că, deşi în trecut a înregistrat profit, societatea a ajuns pe pierderi din cauza crizei economice. În motivarea cererii, reprezentanţii companiei au prezentat şi situaţia financiară a Carpatair. Cifrele arată o situaţie dificilă, în ultimii doi ani, societatea cumulând datorii de zeci de milioane de lei.
Bilanţul de la sfârşitul anului 2013 a determinat conducerea companiei să solicite declanşarea procedurii de intrare în insolvenţă a societăţii.
„Dacă ne raportăm la situaţia imediat anterioară formulării prezentei cereri, starea de insolvenţă este şi mai evidentă, având în vedere disponibilităţile de aproximativ 5.948.168 lei, evidenţiate în balanţa aferentă lunii decembrie 2013, faţă de valoarea creanţelor în cuantum de peste 75.192.891″, precizează reprezentanţii Carpatair în cererea de intrare în insolvenţă.
Potrivit aceleiaşi surse, un alt indicator care reflectă situaţia financiară dificilă îl reprezintă cifra de afaceri. „O analiză comparativă a cifrei de afaceri înregistrată în decembrie 2012, faţă de cea înregistrată în decembrie 2013, evidenţiază o scădere de aproximativ 35 la sută, respectiv o scădere de 87.468.218 lei”, se mai arată în documentul amintit. Cu alte cuvinte, cifra de afaceri a Carpatair a scăzut de la 245.820.000 în 2012, la 158.350.000 în 2013.
Mai multe pe redesteptarea.ro.
Insolvenţa Carpatair lasă în urmă datorii de 18 mil. euro. Cel mai mare creditor este o bancă din R. Moldova
10 apr, 17:10 | ECONOMICA.net
Datoriile operatorului aerian Carpatair, intrat în insolvenţă în ianuarie 2014, depăşesc 80 de milioane de lei, potrivit tabelului preliminar al creanţelor. Tabelul definitiv va fi publicat la data de 14 aprilie.
Datoriile operatorului aerian Carpatair, aflat în insolvenţă din ianuarie 2014, se ridică la 17,85 milioane de euro, din care 1,53 milioane de euro sunt înscrise sub condiţie suspensivă, potrivit datelor din tabelul preliminar al creanţelor întocmit de administratorul judiciar şi publicat de http://www.antitepari.ro.
Cine sunt creditorii
Valoarea totală a creanţelor garantate admise este 9,29 milioane de euro, din care aproape 220.000 de euro reprezintă creanţe înscrise sub condiţie suspensivă, iar creditorii sunt: Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, cu 2,39 milioane euro, Moldova Agorindbank cu 3,49 milioane euro şi BRD cu 3,19 milioane de euro.
183 de salariaţi sunt înscrişi la masa credală cu o creanţă totală de peste 220.000 de euro, din care aproape jumătate sub condiţie suspensivă.
Valoarea creanţelor bugetare, datorate Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii, primăriilor Suceava şi Ghiroda, Biroului Român de Metrologie Legală şi Unităţii Militare nr. 01969 din judeţul Cluj, depăşeşte 6.500 de euro.
Datoriile către 103 creditori sunt înscrise în categoria creanţelor chirografare, a căror valoare totală ajunge la 8,3 milioane de euro. Din această creanţă, 1,2 milioane de euro este înscrisă sub condiţie suspensivă.
Compania a fost înfiinţată în 2000 de către un fost pilot de MIG, Nicolae Petrov. Anul trecut însă, Carpatair şi-a schimbat acţionariatul, Petrov atrăgând în acţionariatul companiei mai mulţi oameni de afaceri elveţieni, dar şi pe pe unul dintre cei mai bogati oameni din lume, Ingvar Kamprad de la IKEA. Astfel, Petrov mai deţinea la finalul anului trecut doar 12,8% din companie (2,8% direct şi 10% indirect prin firma Air Service), jumătate faţă de cât controla în prima parte a anului trecut.
În 2012, Carpatair a avut afaceri de 245 milioane de lei (55,6 milioane de euro) şi pierderi de 36 milioane de lei (8,1 milioane de euro), potrivit datelor de la Ministerul de Finanţe. Faţă de anul 2011, afacerile s-au redus cu 17%, iar pierderile au crescut de patru ori.
Bruxelles a autorizat preluarea Austrian Airlines de catre Lufthansa, pentru 366.268 euro
de Marius Mihaiescu HotNews.ro
Vineri, 28 august 2009, 13:59 Economie | Companii
Comisia Europeana a autorizat vineri preluarea companiei austriece Austrian Airlines (AUA), confruntata cu grave probleme financiare, de catre germanii de la Lufthansa, impunand insa o serie de conditii pentru a evita distorsionarea concurentei, relateaza AFP.
Lufthansa si-a asumat o serie de angajamente privind legaturile Viena-Frankfurt, Viena-Munchen, Viena-Stuttgart, Viena-Cologne si Viena-Bruxelles, astfel incat consumatorii sa nu fie obligati sa suporte costuri mai mari dupa achizitionarea Austrian Airlines, precizeaza Comisia, intr-un comunicat.
Comisia a autorizat, de asemenea, acordarea unui ajutor public din partea statului austriac in valoare de 500 de milioane de euro, reprezentand o treime din datoriile Austrian Airlines.
In urma unei proceduri de privatizare, Lufthansa a fost selectionata pentru cumpararea participatiunilor detinute de statul austriac (41,56 %) la Austrian Airlines. Celelate parti ale capitalului social urmeaza si ele sa fie cumparate de Lufthansa.
05 februarie 2009:Operatorul aerian austriac Austrian Airlines, puternic îndatorat, ar putea deveni insolvent dacă preluarea sa de către compania germană Lufthansa eşuează, a avertizat joi holdingul public austriac OeIAG, unul din acţionarii cheie ai Austrian Airlines, potrivit Reuters. „Facem eforturi mari pentru a evita o evoluţie spre insolvenţă. Totuşi, nu pot exclude această posibilitate”, a declarat directorul executiv al OeIAG, Peter Michaelis. El a explicat că restructurarea Austrian Airlines sau o posibilă insolvenţă ar fi mult mai costisitoare pentru contribuabilii austrieci decât ajutorul de stat de 500 milioane euro, care face parte din înţelegerea cu Lufthansa. Totuşi, Michaelis s-a arătat încrezător că executivul european, care va fi notificat săptămâna viitoare, va aproba ajutorul de stat şi preluarea. „Orice investitor privat ar fi făcut la fel. Sper că Bruxelles-ul îşi va da acordul”, a mai spus el.
În aceeași notă, organele de control mai constată că un alt prejudiciu adus AIT are legătură cu o factură emisă de SC BLITZ SRL, reprezentând un ”curs de scolarizare” pentru 24 de persoane, în valoare de 31.884 RON, act înregistrat in contabilitatea unității aeroportuare și decontat în totalitate, ”fără existența documentelor justificative”!,dar cu specificatia:la conducerea aeroportului Traian Vuia,se afla pedelistul Cornel Mircea Samartinean.Din cele 24 de persoane,putem vorbi de 12 angajati,restul de pe strada adunati…stie Caragui!!!