Adunate, spectacolele ”Naționalului” au însumat din 7 septembrie până în 21 decembrie, mai exact de la deschiderea stagiunii și până acum, 16.639 de spectatori. Unii au venit pentru prima oară, alții s-au întors să-și revadă spectacolele favorite, și, o parte din ce în ce mai consistentă a acestora revine constant, dând credit producțiilor semnate TNTm. Cu siguranță, publicul Teatrului Național este unul de excepție, un public care poate să epuizeze în numai câteva zile biletele unei săli. Un public care a ținut cu tot dinadinsul să doboare toate recordurile de audiență în Timișoara. Exemplul cel mai elocvent este spectacolul ”Maria de Buenos Aires” al cărui parcurs public a întrecut orice așteptări: toate cele 10 reprezentații (dintre care 3 au fost suplimentate, la cererea publicului, dat fiind că biletele se epuizau în mai puțin de o săptămână) s-au jucat cu casa închisă.
Concret, în cifre, prima parte a stagiunii înseamnă 6 premiere: ”Pe ceas. Cu 60 de minute mai bătrân” de Peca Ștefan, regia Malte C. Lachmann (o coproducție TNTm – Badisches Staatstheater din Karlsruhe), ”Nopți albe” după Dostoievski, regia Stefano de Luca, ”Maria de Buenos Aires”, muzica Astor Piazzolla, libretul ”Horacio Ferrer”, un spectacol de Ada Lupu, ”Daddy de Anne Habermehl”, regia Mihaela Lichiardopol, ”Paganini nu mai locuiește aici” de Carmen Dominte, regia Olivia Grecea (spectacol care încheie ediția 2014 a Concursului Național de Dramaturgie) și, la final de an, fulminantul spectacol-concert ”Disney Beauty and the Beast”, muzica Alan Menken, versuri de Howard Ashman & Tim Rice, pe un text de Linda Woolverton, în regia lui Miklós-Gábor Kerényi, secondat de Tamas Bori și coregrafa Eva Duda.
Înseamnă, în egală măsură, 16.369 de spectatori, după cum înseamnă și un total de 85 de reprezentații în 15 săptămâni, adică, statistic vorbind, o medie de 6 spectacole pe săptămână. Nu în ultimul rând, înseamnă încasări cu 60% mai mari decât cele înregistrate în 2012, pentru aceeași perioadă. Cu alte cuvinte, un an foarte bun.
”Teatrul Național a avut un an foarte bun în 2014. Dificil, dar foarte bun. Faptul că publicul răspunde propunerilor noastre așa cum o face publicul Naționalului, este unul dintre cele mai puternice ingrediente pentru mixul de energie de care avem nevoie zi de zi pentru a putea duce mai departe această direcție a Teatrului Național, acest dialog între prezent și artă care, iată, se dovedește alegerea corectă”, spune Ada hausvater, managerul Naționalului timișorean.
Ultimul spectacol din an încheie această primă parte a stagiunii în aceeași notă. Aproape 700 de oameni au stat la coadă, minute în șir, cu biletele în mâini, să intre la spectacolul-concert Disney Beauty and the Beast, spectacol pentru care Teatrul Național a cooptat și Opera timișoreană, în calitate de coproducător. ”Am vrut să transmitem un mesaj optimist pentru acest final de an. Cu încredere și prin iubire, cu toții putem transforma bestia, indiferent în ce fel se concretizează aceasta pentru fiecare din noi. Spectacolul-concert Disney Beauty and the Beast este felul în care Teatrul Național urează un an nou fericit și plin de culoare tuturor spectatorilor săi și le dă întâlnire în 2015 la noi și minunate spectacole”, a mai adăugat Ada Hausvater.
Foto: Adrian Pîclișan/TNTm