Că Poliția Română amendează doar pe cine are chef, asta o știe toată lumea și nu mai reprezintă o știre. Fiecare din noi am auzit, sau chiar am fost martori, când agenții, înarmați cu IChitanțierul (dotare standard, alăruri de IPhone și IPulan), au scris o contravenție pentru un amărât, dar pe șmecherul cu SUV, de exemplu, nici nu l-au bătut pe umăr. Dar ce te faci când atitudinea asta, deja dăunătoare, e însoțită de amenzi cu valori astronomice raportate la salariile românești și, mai ales, în raport cu gravitatea faptei.
Astfel, într-un demers de natură pur contabilă din partea Poliției Rutiere, avem o stradă foarte puțin aglomerată, vreo 10 agenți (inclusiv Comunitari) puși pe ciupeală, și 40 de amenzi în 30 de minute. Unde? Strada Proclamația de la Timișoara, vizavi de Magazinul Bega. Fapta? Majoritatea pietonilor care voiau să ajungă dintr-o parte în alta, traversau pe liniile de tramvai, prin loc nepermis, iar bicicliștii pedalau tot pe linii, din lipsă de spațiu (trotuare aglomerate, șosele inguste)
Fără să apăr pe nimeni, în materialul de față vreau să atrag atenția asupra câtorva probleme de natură organizatorică și financiară. Să le luăm pe rând.
- Zona este puțin circulată, de puține ori am văzut ambuteiaje sau probleme de trafic. Poza de sus este luată la ora 15.00 într-o zi de miercuri. Astfel, cred că există șosele mult mai periculoase, pe care pietonii inconștienți le traversează prin loc nepermis. Rareori am văzut vreun polițist pe acele străzi periculoase. De ce? Pentru că în acele zone nu vor fi niciodată acordate 40 de amenzi în 30 de minute.
- Polițiștii nu acționau, în totalitate, regulamentar. Nici unul din ei nu se prezenta în momentul în care cerea actele celor prinși în faptă. O dată primit buletinul, dispăreau cu el undeva printre mașini și se întorceau după 10 minute cu amenda scrisă, ca să te întrebe dacă ai ceva de reclamat. Mai mult, conform declarațiilor lor, suma cu care te amendau era de 255 de lei, și nu 510 cât scria de fapt. În plus, majoritatea avea o atitudine sfidătoare și îngâmfată, de parcă ar fi avut vreun soi de antipatie morală împotriva ta, ei legiuitori, tu-prins în fapta „groaznică”.
- Amenda pentru traversare nepermisă este 510 lei, sau 255 lei în 48 de ore, adică aproximativ 113 euro, sau 53 euro în 2 zile, în condițiile în care, conform siteului countryeconomy.com, salariul minim pe economie este, în România, 191 de euro. Astfel, pentru un amărât care lucrează pe 900 de lei, o astfel de amendă nu îl civilizează, îl lasă nemâncat.
Bun, o să spuneți că amenzile sunt așa de mari pentru că numai așa se poate civiliza românul, născut nesimțit, cu o tendință către nerespectarea regulilor. Sunt de acord, dar consider că amenzile trebuie acordate doar în situația în care s-au luat toate celelalte măsuri de prevenire și protecție. L-am întrebat pe unul din agenții de poliție dacă e atât de „periculoasă” traversarea prin acel loc, de ce, pentru protecția timișorenilor, nu se pun garduri. Mi-a răspuns că „nu intră în atribuțiile sale”. Deci, atribuțiile polițistului sunt să sancționeze, nu să prevină.
Sunt de acord că trebuie date amenzi la încălcarea legii, dar nu amenzi care să reprezinte 59.1% din salariu, sau 27% în 48 ore. Sunt curios dacă în Germania, spre exemplu, o amendă pentru traversat ilegal se ridică la jumătate din salariul lor minim, adică aproximativ 700 de euro (conform aceluiași site, salariul minim a vecinilor noștri europeni este undeva la 1400 euro), sau dacă în Luxemburg este 1000 de euro.
Nu, nu este, în Franța amenda pentru traversat pe loc nepermis este 4 euro, în Germania este 5 euro, în Anglia nu se dă amendă, la fel și în Danemarca, Suedia și Norvegia (este ilegală doar traversarea autostrăzilor). Fie că este legal sau nu, în Europa civilizată, pentru infracțiuni minore nu se plătesc amenzi uriașe! Amenzile trebuie calculate în funcție de venitul minim național și trebuie acordate doar dacă infracțiunea a fost savârșită după ce s-au luat toate măsurile de împiedicare. Este evident că polițiștii au stat acolo pentru că știau că pietonii trec aiurea, deși acest lucru nu reprezintă un risc major pentru sănătatea nimănui.
În același timp, prevederile Codului Penal ajută infractorii de tot felul, mai ales pe cei politici, sau pe cei cu bani (de cele mai multe ori, cele două sunt sinonime) să iasă din închisoare înainte de termen, sau să nu intre deloc. Mai ține minte cineva numele băiatului lovit de Ferrariul condus de Cucoană?