Prima parte a FEST – FDR 2015 s-a încheiat. Vezi bilanțul festivalului!

- Advertisement -

FDR și Art of Ageing – 1st European Theatre and Science Festival reprezintă, în sumă, un eveniment care a adus împreună, în sălile de teatru, 4.611 oameni pe cât de diferiți unul de altul, pe atât de uniți în spațiul generos al Teatrului Național din Timișoara.

Ediția a XX-a a festivalului timișorean, ca și întreaga stagiune a Naționalului, se construiește în jurul conceptului Art of Ageing, văzut nu doar ca un timp al reflecției retrospective, ci mai ales ca un timp și un spațiu dedicat acțiunii și dialogului. În egală măsură, asumarea acestui concept reprezintă, în mod concret, asumarea de către Teatrul Național a responsabilității morale, sociale și culturale față de publicul său și, mai mult decât atât, față de comunitate. Astfel, toate cele trei direcții lansate de FEST-FDR 2015 – modulul FDR, Art of Ageing – 1st European Theatre and Science Festival și modulul FEST, cărora li se adaugă o nouă ediție a Concursului Național de Dramaturgie – postulează diversitatea, regăsirea individului în spațiul comun al culturii, la fel cum grecii, în antichitate, considerau că doar în amfiteatre, în timpul festivalurilor, prin teatru, împărtășesc o identitate comună.

Dacă Art of Ageing – 1st European Theatre and Science Festival a fost extrem de explicit în acest sens, dublând un amplu eveniment cultural european cu o dimensiune științifică de excepție, secțiunea FDR a provocat întâlnirea și dialogul între voci dramaturgice noi și vechi, stiluri regizorale noi și vechi, de la Eugène Ionesco, la Teodor Mazilu, până la Alina Nelega, Peca Ștefan, Mihaela Michailov, Saviana Stănescu sau noua generație reprezentată la Timișoara de Xandra Popescu, Radu Iacoban etc., de la Victor Ioan Frunză, Gábor Tompa sau Mihai Măniuțiu la Nona Ciobanu, apoi Geanina Cărbunariu, Ioana Păun, Adrian Măjeri, Luminița Țâcu sau Alexandru Mihail. Scop atins pentru Teatrul Național – care a transformat Timișoara într-un forum al liberei exprimări artistice, sociale și civice.

În același spirit, în urma lecturilor publice ale Concursului Național de Dramaturgie, juriul a ales cu majoritate de voturi textul câștigător: Avioane de hârtie de Elise Wilk. Pe locul secund se află una dintre cele mai remarcabile descoperiri ale CND, un tânăr autor de 17 ani, Alexandru Teodorescu, ale cărui propuneri au fost selectate pentru finala concursului. Cele trei texte vor fi tipărite în volum, în colecția aTeNT a Teatrului Național din Timișoara, urmând ca piesa Elisei Wilk, un nume emergent în dramaturgia românească de ultimă oră, confirmat și de această ediție a CND, să fie montată în cursul acestui an.

Modulul FEST va continua acest demers în intervalul 6-13 iunie. Organizat de Teatrul Național și realizat cu sprijinul Primăriei Municipiului și al Consiliului Local Timișoara, FEST scoate spectacolul în stradă pentru că teatrul are această funcție de agora, are capacitatea de a fi o punte solidă între oraș și cetățeni, după cum poate reprezenta o poartă larg deschisă în drumul Timișoarei către titlul de Capitală Europeană a Culturii.

Foto:Adrian Pîclișan/TNTm

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Cele mai citite articole în ultimele 48 de ore

Articole asemănătoare

Din aceeași categorie

Produse gastronomice savuroase la Festivalul Minoritatilor Etnice din Timisoara

Timișoara pune în scenă ediția a patra a Festivalului...

”Henric al IV-lea”, spectacol cu o intraga orchestra, pe scena Teatrului Maghiar din Timisoara

Teatrul Maghiar de Stat ”Csiky Gergely” din Timișoara pune...

Se cauta spectacole pentru Festivalul TESZT 2019

Printre proiectele importante ale Teatrului Maghiar de Stat ”Csiky...

Teatrul Naţional Timişoara, reprezentaţie de excepţie la Bucureşti la Festivalul Naţional de Teatru

Actorii Teatrului Naţional din Timişoara pleacă la Bucureşti, acolo...