Decizia judecătorilor Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie (ICCJ) a survenit ca urmare a unui recurs în interesul legii formulat de Avocatul Poporului, lege cu privire la problema legalităţii procedurii de ridicare a maşinilor parcate nelegal, care se face în baza unor hotărâri ale consiliilor locale şi nu în baza unei Hotărâri de Guvern.
”Înalta Curte, prin decizia de astăzi (luni – n.r.) a admis întocmai recursul în interesul legii pe care l-am formulat în luna ianuarie a acestui an. Între altele, am subliniat în criticile formulate, la diverse decizii care au pronunţat soluţii diferite, că aceste regulamente adoptate de către consiliile locale, fiecare după spiritul lui, după alt model, nu sunt legale, că este necesară o reglementare unitară, în sensul că, după admiterea acestei decizii, Guvernul va trebui să elaboreze un regulament de aplicare unitar, la nivelul întregii ţări, a prevederilor Ordonanţei de Urgenţă 195/2002″, a explicat, pentru MEDIAFAX, şeful insituţiei Avocatului Poporului, Victor Ciorbea.
Acesta a adăugat că, în prezent, nu există un regulament prin care să se stabilească procedura de ridicare a maşinilor parcate neregulamentar, chiar dacă există un act normativ -OUG 195/2002- care interzice parcarea în locuri nepermise.
„Există doar aceste regulamente locale, care reglementează fiecare, după cum au crezut de cuviinţă aleşii locali cum trebuie să procedeze. Evident, regulamentul va deveni obligatoriu odată cu publicarea în Monitorul Oficial a deciziei Înaltei Curţi. Confom articolului 517 din Codul de procedură civilă, se spune clar în alineatul 4 că dezlegarea dată problemelor de drept este obligatorie pentru instanţe de la data publicării deciziei în Monitorul Oficial şi că decizia trebuie motivată în cel mult 30 de zile de la pronunţare, iar în alte cel mult 15 zile de la motivare trebuie publicat în Monitorul Oficial”, a adăugat Victor Ciorbea.
Conform ICCJ: „În interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor art.128 alin.(1) lit.d), art.134 alin.(2) şi art.135 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, raportate la dispoziţiile art.3 alin.(1), art.5, art.36 alin.(1), alin.(2) lit.d) şi alin.(6) lit.a) pct.13 din Legea administraţiei publice locale nr.215/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, art.21 lit.b) şi art.24 lit.d) din Legea-cadru a descentralizării nr.195/2006, procedura de aplicare a măsurii tehnico-administrative constând în ridicarea vehiculelor staţionate/oprite neregulamentar pe partea carosabilă, prevăzută de art.64 şi art.97 alin.(1) lit.d) şi alin.(6) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.195/2002, nu poate fi reglementată prin hotărâri ale consiliilor locale”.
Decizia este obligatorie.
”Acum stau și mă întreb: oare va răspunde cineva cu bani din buzunar pentru eroarea comisaă de a avea în ţară ani de-a rândul astfel de reglementare prin care oamenii au fost obligați să plătească sume uriașe pentru recuperarea mașinilor parcate nelegal?! Vor fi voci care vor striga, așa cum se strigă zilele acestea cu privire la justiție, de ex?! Aș pune un pariu”, a atras atenția judecătorul CSM, Cristi Danileț.